Toyota zajęła 21. miejsce w rankingu 50 najbardziej innowacyjnych firm świata w 2021 roku, przygotowanym przez Boston Consulting Group (BCG). To potężny awans aż o 20 pozycji w porównaniu z zeszłorocznym notowaniem. To efekt inwestycji w zero-emisyjne technologie, uwalnianie patentów dotyczących zelektryfikowanych napędów, w tym technologii wodorowej oraz prac rozwojowych nad latającym samochodem elektrycznym. Awans dały Toyocie bardzo pozytywne opinie w ankietach wypełnionych przez grupę 1600 managerów zajmujących się innowacjami.
Boston Consulting Group, jedna z największych globalnych firm doradztwa strategicznego, na podstawie odpowiedzi 1,6 tysiąca menedżerów zajmujących się innowacjami stworzyła ranking 50 najbardziej innowacyjnych firm świata. Żeby znaleźć się na tej liście, trzeba spełnić szereg wymagań, a trzy najważniejsze z nich to: innowacyjność jako priorytet, wspieranie innowacyjności zarówno kapitałem jak i poprzez rozwój pracowników, a także widoczny zwrot z inwestycji w innowacje. Pandemia wymusiła poważne zmiany w wielu organizacjach, ale – jak wynika z raportu BCG, innowacyjność nadal jest jednym z priorytetów dla wielkich firm.
W zestawieniu BCG Toyota zajmuje 21. miejsce i jest to awans aż o 20 miejsc w porównaniu z zeszłorocznym rankingiem. Żadna inna firma nie zanotowała większego postępu rok do roku. Jako jedną z głównych przyczyn tak wielkiego skoku japońskiego koncernu podaje się wartą 400 milionów dolarów inwestycję w firmę Joby Aviation, która specjalizuje się w latających samochodach elektrycznych. Toyota jest też drugą marką z sektora motoryzacji w zestawieniu, które zostało zdominowane przez firmy technologiczne oraz zajmujące się sprzedażą dóbr konsumpcyjnych.
Toyota od lat należy do czołówki najbardziej innowacyjnych firm na świecie. Japońska marka jest pionierem elektryfikacji w sektorze motoryzacji. Od blisko 30 lat oferuje napędy hybrydowe, a auta z obecnej gamy wyposażone są w czwartą generację hybryd. W ten sposób Toyota realnie przyczynia się do redukcji emisji szkodliwych substancji. Toyota aktywnie angażuje się też w budowę gospodarki opartej na wodorze i jest jednym z liderów w sektorze motoryzacji. W 2014 roku rozpoczęła sprzedaż bezemisyjnego sedana Mirai napędzanego ogniwami paliwowymi. W kolejnych latach wprowadziła na rynek wodorowy autobus SORA i zaczęła sprzedawać zestawy ogniw paliwowych innym producentom. W grudniu 2020 roku zaprezentowała Toyotę Mirai drugiej generacji, która cechuje się większą wydajnością ogniw paliwowych i zwiększoną pojemnością zbiorników wodoru, co oznacza większy zasięg.
Dla Toyoty innowacyjność to też dzielenie się wiedzą i technologiami z zewnętrznymi partnerami. W 2019 roku firma bezpłatnie udostępniła licencje na prawie 24 000 patentów związanych z technologiami zelektryfikowanych napędów. W ten sposób Toyota chce przyspieszyć rozwój bezemisyjnego, zrównoważonego transportu. Podobnie jest z kwestią bezpieczeństwa. W tym roku Toyota udostępniła wirtualne manekiny THUMS, służące do badania wpływu sił zewnętrznych na ciało człowieka i jego poszczególne narządy, a oprogramowanie pobrało już 400 podmiotów, nie tylko do zastosowań w motoryzacji.