Suzuki Motor Corporation (Suzuki) oraz Toyota Motor Corporation (Toyota) zdecydowały się pogłębić współpracę, której efektem będzie nowy SUV z napędem elektrycznym opracowany przez Suzuki i Toyotę. Produkcja auta rozpocznie się wiosną 2025 roku.
Współpraca Toyoty i Suzuki trwa od 2016 roku. Porozumienie zostało zawarte przez Akio Toyodę, ówczesnego prezydenta Toyoty (obecnie prezesa zarządu koncernu), oraz Osamu Suzukiego, wówczas prezesa zarządu Suzuki (obecnie starszy doradca zarządu). Obie firmy zobowiązały się do wspólnej produkcji aut, wzajemnego dostarczania modeli, a także poszerzania dostępności samochodów zelektryfikowanych. W efekcie partnerstwa wspólne auta oferowane są w Japonii, Indiach, Europie, Afryce i Bliskim Wschodzie.
Nowy samochód elektryczny jest pierwszym rezultatem współpracy technologicznej między obiema firmami. Dostępne globalnie auto dołączy do dynamicznie rozwijającego się segmentu SUV-ów. Nowy model będzie oferowany wyłącznie z napędem elektrycznym.
Elektryczny układ napędowy oraz platforma zaadaptowana do tego modelu zostały opracowane wspólnie przez Suzuki, Toyotę oraz Daihatsu Motor Corporation. Samochód będzie produkowany od wiosny 2025 roku w fabryce Suzuki Motor Gujarat w Indiach.
„Wspólnie opracowaliśmy elektryczny układ napędowy i platformę nowego auta. To kolejny ważny krok w naszej współpracy w dziedzinie pojazdów zelektryfikowanych. Klientom na całym świecie oferujemy tym samym wybór, który przybliża nas do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Konkurencja nie wyklucza współpracy bazującej na wielotorowym podejściu do dekarbonizacji” – powiedział Koji Sato, prezydent Toyota Motor Corporation.
Zwinny SUV z dynamicznym układem jezdnym charakterystycznym dla aut z napędem elektrycznym będzie miał komfortową kabinę oraz duży zasięg. Samochód będzie wyróżniać się opcjonalnym napędem na cztery koła, który zapewni jeszcze lepsze osiągi, a auto będzie się prowadzić bezpiecznie i pewnie.
„Suzuki dostarczy Toyocie swój pierwszy samochód elektryczny. Jestem wdzięczny, że nasza współpraca pogłębia się w ten sposób. Pozostajemy rynkowymi rywalami, ale nasze zacieśnione partnerstwo ma na celu wspólne rozwiązywanie problemów społecznych, takich jak osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w oparciu o wielotorowe podejście” – stwierdził Toshihiro Suzuki, prezydent Suzuki.
Toyota jest globalnym liderem elektryfikacji w sektorze motoryzacji. Koncern sprzedał do tej pory już ponad 27 milionów samochodów z napędem hybrydowym, a w swojej ofercie ma aż cztery zelektryfikowane napędy. Oprócz pełnych hybryd, także hybrydy plug-in, auta z bateryjnym napędem elektrycznym oraz samochody elektryczne na wodór. Nowy SUV poszerza gamę elektrycznych modeli, a klienci zyskują szerszy wybór i mogą zdecydować się na auto dopasowane do swoich potrzeb.