Pierwszy rok bez użytkowania wieczystego przyniósł głównie problemy samorządom, które nie są wstanie obsłużyć wszystkich wniosków. Jeżeli samorządy chcą zachować się uczciwie wobec mieszkańców, powinny przedłużyć okres, w którym obowiązuje najwyższa bonifikata.
Ustawa znosząca użytkowanie wieczyste pokazała wielką słabość samorządów. W przypadku wniosków, które składałem żadna ze spraw nie została doprowadzona do końca. Samorządy nie są przygotowane na obsługę takiej ilości wniosków, urzędnicy mają również problemy z całkowicie nowymi procedurami. Podejrzewam, że nie zostali odpowiednio wcześniej przeszkoleni, tylko 1 stycznia zaczęły do nich spływać pierwsze wnioski.
Drugim utrudnieniem są braki kadrowe w urzędach. Pracowników jesz but mało w stosunku do ilości zadań do wykonania. Samorządy nie były przygotowane na taki ogrom pracy w związku z ustawą. Moim zdanie powinny przewidzieć, że pierwszy rok obowiązywania ustawy będzie dla nich dużym wyzwaniem. Właścicielom nieruchomości najbardziej opłaca się skorzystać z bonifikaty w pierwszym roku jej obowiązywania. Z każdym kolejnym będzie ona niższa. Jeżeli samorządy nie są w stanie obsłużyć wszystkich wniosków, powinny przedłużyć termin, w którym właścicielom przysługuje najwyższa bonifikata.
No koniec użytkowania wieczystego powinniśmy patrzeć z dwóch perspektyw. Dla właścicieli nieruchomości to bardzo korzystne rozwiązanie. Z perspektywy samorządów oznacza to natomiast odcięcie od jednego z największych źródeł finansowania. Już słyszymy, że samorządy są niedofinansowane i będą zmuszone do zaciskania pasa. Koniec opłaty za użytkowanie będzie dla nich kolejnym utrudnieniem. Jestem więc przekonany, że prędzej czy późnej pojawi się kolejna opłata. Jak na razie nikt głośno nie chce mówić o podatku kastralnym, czyli podatku od wartości nieruchomości. Zanim nowa opłata w takiej czy innej formie zostanie wprowadzona samorządy będą musiały ograniczyć wydatki, również, jeśli chodzi o bardzo rozbudowaną strukturę urzędników. Myślę, że pierwszej kolejności powinny postawić na informatyzację i częściową obsługę on-line. Jak widzimy na przykładzie problemów z obsługą wniosków związanych z bonifikatą, duża liczba urzędników nie zawsze jest wydajna, czas więc pomyśleć nad innymi rozwiązaniami i usprawnieniami.