TRANSPORT I LOGISTYKARośnie rynek kompleksowego zarządzania łańuchem dostaw. Do 2032 r. jego wartość niemal...

Rośnie rynek kompleksowego zarządzania łańuchem dostaw. Do 2032 r. jego wartość niemal się podwoi

Rośnie rynek kompleksowego zarządzania łańuchem dostaw. Do 2032 r. jego wartość niemal się podwoi

Wartość rynku logistyki 4PL do 2032 roku wzrośnie do 126,3 mld dolarów, z szacowaną złożoną roczną stopą wzrostu (CAGR) wynoszącą ponad 6,5%. Takie dane płyną z najnowszego raportu Fourth-Party Logistics Market opracowanego przez Cognitive Market Research. Dynamiczny rozwój sektora odzwierciedla rosnące zapotrzebowanie na zaawansowane rozwiązania logistyczne wynikające z coraz bardziej złożonych globalnych łańcuchów dostaw. W praktyce, dla firm z branży, przekłada się to na poprawę efektywności i redukcję kosztów operacyjnych.

Logistyka 4PL to model, w którym wyspecjalizowana firma zarządza całym łańcuchem dostaw dla swojego klienta, pełniąc rolę centralnego koordynatora. Dzięki integracji wszystkich procesów logistycznych w jedną spójną całość, odpowiada ona za optymalizację, planowanie i monitorowanie całego łańcucha dostaw. Co więcej, operator 4PL działając na zlecenie klienta kieruje jego budżetem logistycznym przyjmując jego perspektywę w dążeniu do redukcji kosztów, zamiast maksymalizacji własnej marży. Ten model działania jest współcześnie coraz chętniej wybierany przez firmy z branży produkcyjnej. W 2023 roku wartość rynku takich usług wyniosła aż 69,8 miliarda dolarów, a do 2032 roku osiągnie według prognoz blisko 126,3 miliarda dolarów, przy zakładanej rocznej stopie wzrostu (CAGR) na poziomie ponad 6,5% w latach 2024 – 2032. Potwierdza to rosnące zapotrzebowanie na zaawansowane rozwiązania logistyczne. Dzięki logistyce 4PL przedsiębiorstwa mogą skoncentrować się na swojej głównej działalności, a zarządzanie logistyką powierzyć doświadczonemu partnerowi, który dba o efektywność i redukcję kosztów operacyjnych.

Kluczową zaletą usług logistyki 4PL jest to, że pozwalają one na przejęcie przez operatora pełnej odpowiedzialności za transport i dystrybucję towarów. Dzięki temu, korzystający z nich klient może w pełni skupić się na kluczowych aspektach swojej działalności. W tym modelu obsługi logistycznej operator przejmuje takie zadania jak: zakup usług transportowych: od organizacji przetargu po rekomendację najlepszych ofert i obsługę ładunków tłumaczy Aleksandra Kocemba, 4PL Sales Director IDEO by ID Logistics. W tym aspekcie pojawia się też kolejna przewaga modelu 4PL. – Dzięki wcześniejszemu zakontraktowaniu odpowiednich dostawców usług transportowych, nasi dyspozytorzy są w stanie obsłużyć nawet do 5 razy więcej transportów w tym samym czasie. Rola operatora nie kończy się jednak na dostarczeniu towarów, ponieważ odpowiada on również za czynności następujące po dostarczeniu towaru: raportowanie, koordynację płatności oraz analizę procesów logistycznych, w celu ich optymalizacji dodaje Kocemba.

Optymalizacja, oszczędności i mniejsze ryzyko

Pełna przejrzystość w zarządzaniu łańcuchem dostaw, dzięki wykorzystywaniu logistyki 4PL, ułatwia dalszą optymalizację procesów dostaw. Dodatkowo, przedsiębiorstwa zyskują większą elastyczność w działaniach, jednocześnie zachowując spójność i jednolitość w podejmowaniu decyzji, co pozwala im skuteczniej reagować na zmieniające się warunki rynkowe.

– Kluczową zaleta modelu 4PL jest stały monitoring wszystkich procesów logistycznych, dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych narzędzi IT takich jak system TMS, QlickView oraz BI, które umożliwiają operatorowi ich optymalizację. To z kolei generuje realne oszczędności po stronie klienta. Przykładem może być projekt zrealizowany przez IDEO by ID Logistics dla jednego z klientów, w ramach którego udało się poprawić rentowność operacji logistycznych klienta nawet do 39%. W tym celu wdrożyliśmy do operacji transportowych rozwiązanie w postaci zestawu gigaliner (LZV), które umożliwiło wzrost liczby palet euro na jeden pojazd z 33-34 do 54 – wyjaśnia Aleksandra Kocemba, 4PL Sales Director IDEO by ID Logistics. Zmiana pozwoliła firmie zmniejszyć liczbę pojazdów potrzebnych do przewozu przy jednoczesnym utrzymaniu niezmiennej ilości transportowanych towarów, a także wpłynęła na zmniejszenie emisji CO2. – Kolejnym przykładem jest wdrożenie dla jednego z klientów transportu intermodalnego na trasie Hiszpania-Polska. Dzięki temu rozwiązaniu, emisja CO2 na tej trasie została zredukowana o 50%. Taka zmiana nie tylko pozytywnie wpłynęła na politykę zrównoważonego rozwoju firmy, ale również obniżyła koszty związane z opłatami za emisję – podkreśla ekspertka.

Co ważne, w sytuacjach zagrożenia ciągłości dostaw, dzięki bieżącej analizie danych firmy także mogą szybciej podejmować decyzje, co zmniejsza negatywne skutki wynikające z potencjalnych utrudnień.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

złoto

Czy złoto ma szansę na kontynuację wzrostów w 2024 roku?

0
Złoto pokazało w ostatnich latach, że potrafi kontynuować wzrosty i osiągać kolejne historyczne szczyty, nawet w środowisku wysokich stóp procentowych. Oczywiście same wysokie stopy procentowe to efekt nadmiernie wysokiej inflacji, która sprzyjała popytowi na...