PRACA I KARIERARozwój AI a plany zawodowe Polaków. 54% pracowników przewiduje zmiany w karierze

Rozwój AI a plany zawodowe Polaków. 54% pracowników przewiduje zmiany w karierze

Według raportu „Talent Trends 2024”, opracowanego przez firmę rekrutacyjną PageGroup, aż 54% osób w Polsce uważa, że sztuczna inteligencja (AI) w miejscu pracy wpłynie na ich długoterminowe plany zawodowe. Dzięki szybkiemu wzrostowi akceptacji i świadomości dotyczącej AI, technologia ta przestaje być jedynie futurystyczną koncepcją, a staje się integralną częścią codziennego życia zawodowego. Eksperci przewidują, że sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje wiele sektorów. Jednak, aby Polska mogła dorównać światowym liderom, konieczne jest dalsze rozwijanie kompetencji związanych z AI wśród pracowników.

Rewolucja technologiczna z poszanowaniem zasad etyki

Na polskim rynku pracy, rozwój narzędzi AI, takich jak ChatGPT, staje się katalizatorem zmian, wpływając na transformację ścieżek kariery oraz codzienne obowiązki zawodowe. W rezultacie firmy coraz częściej wdrażają nowoczesne technologie, aby podnieść produktywność i zoptymalizować procesy pracy. Jak wynika z raportu „Talent Trends 2024” 3 na 10 pracowników w Polsce przyznaje, że sztuczna inteligencja odgrywa dziś ważną rolę w ich wyborach zawodowych. W miarę jak AI zyskuje na znaczeniu, niezwykle istotne jest utrzymanie równowagi między innowacjami a etyką, szczególnie w zakresie ochrony danych osobowych i poszanowania praw własności intelektualnej.

Polska na drodze do globalnych standardów

Pomimo rosnącego zainteresowania sztuczną inteligencją, polscy pracownicy wciąż pozostają nieco w tyle w jej zastosowaniu w porównaniu do światowych standardów. Obecnie 27% pracowników w Polsce korzysta ze sztucznej inteligencji w swojej pracy, podczas gdy na świecie odsetek ten wynosi 30%. Ta różnica podkreśla znaczenie dalszych szkoleń i popularyzacji narzędzi AI, aby umożliwić polskim pracownikom pełne wykorzystanie tej technologii. Kluczowe jest też, aby pracownicy w Polsce byli nie tylko odpowiednio przygotowani, ale również entuzjastycznie nastawieni do możliwości, jakie oferuje sztuczna inteligencja. Niezbędne jest wyposażenie ich w umiejętności i wiedzę, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał AI.

W PageGroup nieustannie optymalizujemy odpowiedzialne wykorzystanie sztucznej inteligencji, aby usprawnić nasze procesy rekrutacyjne. Pracujemy nad wdrożeniem rozwiązań AI w naszej branży i widzimy ogromny potencjał oraz korzyści, które sztuczna inteligencja może przynieść w nadchodzących latach. Ogromną wagę przykładamy jednak do etycznego i przemyślanego korzystania z tych narzędzi. Ważne jest, aby nasi pracownicy byli na bieżąco z technologiami AI, ponieważ ta wiedza nie tylko pomoże im poruszać się w zmieniającym się środowisku, ale również przyniesie wartość naszym klientom oraz kandydatom. Inwestowanie w szkolenia z zakresu AI pozwala naszym zespołom utrzymać konkurencyjność i elastyczność. Wspiera też innowacyjność, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów uczciwości, które nas wyróżniają – mówi Bartłomiej Radawiec, Executive Manager, Michael Page Technology.

Bardzo istotne jest, aby pracownicy szkolili się w obszarze implementacji oraz wykorzystania AI. Pierwsze najpewniej zostaną zastąpione proste i powtarzalne czynności oraz stanowiska, jak na przykład customer service czy podstawowe programowanie. Zwiększy się popyt na osoby umiejące zaimplementować rozwiązania AI, dostosować je do potrzeb firmy, ale również analizować pracę sztucznej inteligencji i dokonywać zmian w algorytmach – dodaje Piotr​​​​ Jeziorski, Senior Associate Executive Manager, Michael Page Information Technology.

Indywidualne podejście do AI w poszczególnych sektorach

W Polsce sztuczna inteligencja znajduje szczególne zastosowanie w trzech sektorach: technologii (44% respondentów wskazało tę branżę), FMCG (23%) oraz przemyśle i produkcji (15%). W branży technologicznej AI napędza innowacje i rozwój produktów, podczas gdy w branży FMCG wspomaga optymalizację łańcucha dostaw i analizę zachowań konsumentów. W przemyśle i produkcji technologia ta optymalizuje procesy produkcyjne oraz podnosi efektywność operacyjną. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji, jej implementacja powinna być dostosowana do specyfiki każdej branży i rodzaju pracy. Dlatego ważne jest, aby przeanalizować, jak AI może przynieść korzyści poszczególnym działom w firmie. To pozwoli na optymalizację wyników i pełne wykorzystanie możliwości technologii.

W branży rekrutacyjnej, podobnie jak w innych sektorach, kluczowe jest indywidualne podejście do wdrażania sztucznej inteligencji, dostosowane do specyfiki poszczególnych działów i zespołów. Każdy segment rynku, od technologii, przez FMCG, po produkcję, ma inne potrzeby i wyzwania, które AI może pomóc rozwiązać. W rekrutacji technologia ta może przyspieszyć proces selekcji kandydatów, automatyzując wstępne etapy, ale także wspierać personalizację doświadczeń tych osób. Różne działy firmy wymagają zindywidualizowanych narzędzi, które zapewnią realne korzyści z wykorzystania sztucznej inteligencji, zwiększając efektywność, ale nie tracąc na ludzkim podejściu. Wszak to ono jest fundamentem skutecznej rekrutacji. Dlatego tak ważne jest, aby precyzyjnie analizować potrzeby i wyzwania każdego zespołu, by w pełni wykorzystać potencjał AI w sposób zrównoważony i odpowiedzialny – twierdzi Bartłomiej Radawiec.

Każda branża i sektor rządzą się swoimi prawami. Rozwiązania, które sprawdzą się w jednym sektorze niekoniecznie muszą mieć zastosowanie w innym. Dlatego tak istotny jest umiejętny dobór procesu, w jaki można wdrożyć AI. Moim zdaniem wzrośnie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy umiejętnie przeanalizują procesy zachodzące w firmach i wskażą, do którego z nich najefektywniej będzie wdrożyć AI. Na takich stanowiskach będzie zarówno ważne doświadczenie w obszarze AI, jak i zrozumienie funkcjonowania danej branży – podsumowuje Piotr​​​​ Jeziorski.

Aby poznać więcej wniosków płynących z raportu PageGroup dotyczącego trendów w talentach na rok 2024, odwiedź naszą stronę: https://www.michaelpage.pl/talent-trends.

Metodologia

Wszystkie dane, o ile nie wskazano w raporcie inaczej, pochodzą z ankiety internetowej przeprowadzonej przez PageGroup i UNLIMITED. Badaniu poddano blisko 50 000 respondentów z całego świata. Badanie ankietowe przeprowadzono między 26 listopada a 11 grudnia 2023 r.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

złoto

Czy złoto ma szansę na kontynuację wzrostów w 2024 roku?

0
Złoto pokazało w ostatnich latach, że potrafi kontynuować wzrosty i osiągać kolejne historyczne szczyty, nawet w środowisku wysokich stóp procentowych. Oczywiście same wysokie stopy procentowe to efekt nadmiernie wysokiej inflacji, która sprzyjała popytowi na...
Exit mobile version