piątek, 25 kwietnia, 2025

W polskich firmach chętniej wdraża się AI niż myśli o konsekwencjach

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

36 proc. polskich firm już korzysta ze wsparcia narzędzi AI, a kolejne 15 proc. zamierza je wprowadzić w niedalekiej przyszłości. Jednocześnie blisko 2/3 przedstawicieli biznesu nie wie, czy ich firma zadbała o odpowiednie procedury, by upewnić się, że AI działa etycznie i niezawodnie. Podobną niewiedzą wykazują się pytani, czy w konsekwencji rozwoju AI ich firmy mają plan na reskilling pracowników – wynika z badania „AI i rynek pracy w Polsce”, przygotowanego przez Cpl Poland i portale pracy Just Join IT oraz RocketJobs.pl.

poziom wiedzy o AI – pracodawcy procedury ws etyczności AI – plany pracodawców wdrożenie AI w PL firmach wpływ AI na branżę – pracodawcy wpływ AI na produktywność – pracodawcy

Ponad 100 przedstawicieli polskich firm wzięło udział w badaniu Cpl Poland, Just Join IT i RocketJobs.pl o wpływie sztucznej inteligencji na rynek pracy w Polsce. Prawie 70 proc. z nich uważa, że wdrożenie rozwiązań AI korzystnie przekłada się na branżę, w której działają. Zdecydowana większość, bo aż 90 proc., jest także przekonana, że sztuczna inteligencja poprawi produktywność pracy. Okazuje się jednak, że świadomość zagrożeń, które niesie wdrażanie rozwiązań AI w obecnej postaci, nie jest już tak wysoka jak optymizm co do plusów, jakie ma przynieść krocząca rewolucja.

 

36 proc. firm już wdrożyło, a kolejne 15 proc. za chwilę wdroży narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji. Jednocześnie tylko co 4 firma myśli o systemowym podejściu do zapewnienia niezawodności i etyczności AI, a niecałe 8% przedstawicieli biznesu deklaruje, że ma pomysł, jak odpowiedzieć na konsekwencje odebrania przez AI zadań wybranym grupom pracowników.

 

Największym wyzwaniem dla firm jest odpowiednie zarządzanie ryzykiem, jakie wiąże się z wdrażaniem rozwiązań AI w ich obecnej postaci. Wymaga to odpowiednio wysokiej dojrzałości procesowej, która przełoży się na pewność, że wykorzystywane i tworzone narzędzia są w pełni etyczne i bezpieczne, szczególnie teraz, gdy kwestia prywatności i danych jest tak istotna powiedział Piotr Durlej, Head of Product Just Join IT.

 

Co ciekawe, 3% pracodawców zadeklarowało, że aktualnie w ich firmach wprowadzono zakaz korzystania z AI do momentu wypracowania odpowiednich procedur. Widać więc dwa skrajne podejścia: przeważający optymizm, który ściera się z mało popularną, ale jednak obecną praktyką “wyłączania wtyczki” sztucznej inteligencji do czasu znalezienia na nią pomysłu. Pracodawcom potrzebny jest złoty środek. Lorna Conn, CEO Cpl Jobs wskazuje, jaką taktykę obrała zarządzana przez nią firma.

 

W Cpl wspieramy innowacje i wdrażamy nowe technologie, które pomagają nam skuteczniej działać na rzecz naszych klientów. Jednakże, biorąc pod uwagę potencjalny wpływ sztucznej inteligencji, staramy się ostrożnie badać te obszary, zwracając należytą uwagę na przepisy dotyczące ochrony danych i przyszłe wymogi, wynikające z nowej unijnej ustawy o sztucznej inteligencji. Nasza Rada ds. Przeglądu Architektury (Architecture Review Board) spotyka się co

dwa tygodnie, aby omówić wszelkie nowe propozycje technologiczne przed wprowadzeniem ich w życie. Rekomendowałabym każdej organizacji procesowe podejście do tej materii, co pozwoli uniknąć wielu ryzyk, w tym tych, których teraz jeszcze nie można dostrzec – mówi menedżerka.

 

Deklaracje a rzeczywistość
W świetle danych o stosunkowo niskiej świadomości potrzeby wprowadzenia odpowiednich procesów związanych ze wdrożeniem AI, badani pracodawcy deklarują w miarę dobrą wiedzę na temat sztucznej inteligencji. Do celów zawodowych i prywatnych używa jej ponad połowa ankietowanych, a w zaawansowany sposób z AI korzysta kolejne 8 proc. menedżerów. Wciąż jednak 40 proc. przedstawicieli biznesu uznaje swój poziom wiedzy za podstawowy. Co ciekawe, 36% badanych wskazało, że reprezentują branżę IT, gdzie wiedza o AI powinna być przyswajana szybciej niż w innych obszarach. Potwierdza to, że istnieje duża potrzeba edukacji na ten temat.

O raporcie

Raport „AI i rynek pracy w Polsce” powstał na bazie badania, które zostało zrealizowane w lipcu 2023 r. na grupie ponad 600 pracowników biurowych oraz ponad 100 przedstawicieli firm metodą CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview – wspomagany komputerowo wywiad za pośrednictwem strony WWW). Respondentami badania były osoby zróżnicowane zarówno pod kątem doświadczenia zawodowego, stażu pracy, jak i płci i demografii. Analizie poddano wyłącznie respondentów, którzy udzielili odpowiedzi na wszystkie wyświetlone im pytania. Kwestionariusz ankiety zawierał następujące typy pytań: zamknięte, otwarte oraz pytania wielokrotnego wyboru. Wyniki badań były analizowane tylko w zestawieniach zbiorczych. Wybrane pytania z obu ankiet zadano także aplikacji ChatGPT. Z pełną treścią raportu można zapoznać się, klikając poniższy link:

https://landing.cpl.com/AI-i-rynek-pracy-w-Polsce/raport-2023.html

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Cyfrowa ewolucja sektora publicznego – kiedy AI stanie się rzeczywistym wsparciem administracji?

– Sztuczna inteligencja może stać się kluczowym katalizatorem rozwoju...

Gen-AI w biznesie: wiele wdrożeń, mało efektów. Jak przejść od eksperymentu do zysków?

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a...

Sztuczna inteligencja nie zastąpi Cię w pracy – pomoże Ci ją wykonywać lepiej

- Asystenci oparci na sztucznej inteligencji będą doskonałym narzędziem...

Wiceprezes Comarch na Europejskim Kongresie Gospodarczym: AI tworzy nowe zagrożenia

— Nie doceniamy skali wyzwania, jakim jest wdrożenie Krajowego...

Podobne tematy

Wiceprezes Comarch na Europejskim Kongresie Gospodarczym: AI tworzy nowe zagrożenia

— Nie doceniamy skali wyzwania, jakim jest wdrożenie Krajowego...

Cyfrowa ewolucja sektora publicznego – kiedy AI stanie się rzeczywistym wsparciem administracji?

– Sztuczna inteligencja może stać się kluczowym katalizatorem rozwoju...

Sztuczna inteligencja nie zastąpi Cię w pracy – pomoże Ci ją wykonywać lepiej

- Asystenci oparci na sztucznej inteligencji będą doskonałym narzędziem...
00:01:13

Piotr Voelkel: Edukacja musi się zmienić – tradycyjny model już nie wystarcza

Tradycyjny model edukacji, oparty na kilkuletnich cyklach, staje się...

Handel detaliczny nie poradzi sobie bez AI. Rosnące oczekiwania konsumentów, duża konkurencja czy inflacja wymuszają zmiany

Rosnące koszty, coraz wyższe oczekiwania klientów i złożoność technologiczna...

Cyfrowa luka w administracji. AI ma być lekarstwem na brak efektywności

Tylko 32% dyrektorów firm i instytucji z sektora publicznego...

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie