środa, 9 kwietnia, 2025

2025 w branży nowych technologii – pięć głównych wyzwań według ekspertów Cyfrowej Polski

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Czego może się spodziewać branża nowych technologii w 2025 roku? Jak oceniają eksperci Związku Cyfrowa Polska, głównym hasłem najbliższych miesięcy będzie cyfrowe bezpieczeństwo. W ślad za nim podążą inne tematy, a wśród nich sztuczna inteligencja i kompetencje cyfrowe. Istotnych zmian możemy spodziewać się w przepisach regulujących rynek cyfrowy. Sektor technologiczny spore nadzieje wiąże również z polską prezydencją w Radzie Unii Europejskiej.

Główne cyfrowe wyzwania 2025 roku nie powinny być dla nikogo wielkim zaskoczeniem. To kontynuacja trendów, które obserwujemy od dłuższego czasu. Zmienią się jednak warunki zewnętrzne, w tym przede wszystkim prawo, co wpływa na tempo transformacji cyfrowej w naszym kraju  – ocenia Michał Kanownik, prezes Cyfrowej Polski, organizacji zrzeszającej najważniejszych graczy w branży nowych technologii.

Eksperci Cyfrowej Polski przeanalizowali najnowsze trendy i określili pięć najważniejszych wyzwań, przed którymi stanie branża cyfrowa w 2025 roku.

Wyzwanie 1: Unijne regulacje cyfrowe

W ocenie organizacji branżowej kluczowa dla sektora będzie pierwsza połowa 2025 roku ze względu na przewodnictwo Polski w Radzie Unii Europejskiej. Eksperci upatrują w niej szansę na zmianę kierunku podejścia unijnych urzędników do kwestii regulacji na rynku cyfrowym. Dziś na przedsiębiorców z tego sektora nakładane są coraz to nowe obciążenia i obowiązki, co często wiąże się także z wysokimi kosztami, które mogą być nie do udźwignięcia przez małe i średnie firmy. Brakuje też instrumentów, które pozwoliłyby przewidywać i oszacowywać skutki decyzji unijnych urzędników i ich wpływ na gospodarkę cyfrową UE. – Polska ma niepowtarzalną okazję, by wprowadzić mądre i efektywne podejście do kwestii wdrażania kolejnych przepisów na unijnym rynku cyfrowym. Działania podejmowane przez Brukselę powinny silniej wspierać rozwój i wdrażanie nowych technologii w Europie, a nie stawiać bariery w tym procesie – zaznacza Michał Kanownik.

Wyzwanie 2: Cyberbezpieczeństwo

Zagrożenia związane z wojną hybrydową i wojną za wschodnią granicą przybierają na sile. Choć borykamy się z nimi od dłuższego czasu, to w minionym roku mieliśmy do czynienia z ich wzmożonymi falami. Rosła liczba cyberataków; coraz większym problemem stawała się także dezinformacja. W opinii ekspertów Cyfrowej Polski, przypadek wyborów prezydenckich w Rumunii, uznanych za nieważne ze względu na domniemany udział rosyjskich farm trolli na TikToku, pokazuje, jak istotnym wyzwaniem z punktu widzenia stabilności państwa i biznesu jest dzisiaj bardzo szeroko rozumiane cyberbezpieczeństwo. Temat ten silniej będzie w najbliższych miesiącach skupiał uwagę sektora i służb państwowych, także dlatego, że jesteśmy w przededniu polskich wyborów prezydenckich.

Dobre wiadomości? Eksperci branży cyfrowej spodziewają się, że w 2025 roku nadal będzie wzrastał poziom świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa. To z kolei pociągnie za sobą zwiększone inwestycje w administracji publicznej i biznesie na narzędzia oraz rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa. Stabilność i impuls do dalszych inwestycji przyniesie także planowane przyjęcie w 2025 roku ustawy o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa, która ma za zadanie podnieść poziom bezpieczeństwa produktów, usług oraz procesów ICT na rynku.

Jednym z kamieni milowych będzie przyjęcie nowelizacji Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa, na którą branża cyfrowa czeka od dawna. Obecne przepisy mają już ponad sześć lat, co w realiach dynamicznie zmieniających się realiów technologicznych oznacza, że nie jesteśmy dobrze chronieni przed aktualnymi zagrożeniami. Ustawa wprowadzi nowe elementy podnoszące poziom cyfrowego bezpieczeństwa w kraju, w tym przede wszystkim infrastruktury krytycznej, np. określi i wykluczy z rynku tzw. Dostawców Wysokiego Ryzyka oraz wdroży wytyczne unijnej dyrektywy NIS2. Dzięki nowelizacji KSC wzrośnie także rola audytów cyberbezpieczeństwa.

Wyzwanie 3: Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja jest obecnie wiodącą technologią na świecie i jednym z najszybciej rozwijających się sektorów globalnej gospodarki. To właśnie AI będzie odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości naszej branży w nadchodzących latach, wpływając zarówno na rozwój produktów, jak i usług cyfrowych. W związku z tym – w opinii ekspertów Cyfrowej Polski – będziemy obserwować wzrost inwestycji w zaawansowane narzędzia oparte na AI, które mają potencjał, by zrewolucjonizować nasze codzienne życie, edukację oraz sposób pracy.

Również w obszarze cyberbezpieczeństwa sztuczna inteligencja oferuje ogromne możliwości. Dzięki zdolności do analizy dużych zbiorów danych z różnych źródeł, AI może identyfikować charakterystyczne wzorce zachowań w organizacji. Pozwala to lepiej rozpoznawać nietypowe działania i potencjalne zagrożenia, które wymagają uwagi. Innymi słowy, choć ludzie nadal będą kluczowym elementem walki z cyberprzestępczością, sztuczna inteligencja może znacznie zwiększyć ich efektywność, umożliwiając szybszą i dokładniejszą analizę oraz identyfikację zagrożeń.

W zakresie regulacji prawnych możemy spodziewać się wielu zmian, takich jak wdrożenie nowej polskiej strategii dotyczącej sztucznej inteligencji,  a także implementacji do krajowego prawa zapisów unijnego AI Act. Impulsem dla rozwoju tej nowej technologii w Polsce może okazać się uruchomienie zapowiadanego przez wicepremiera Krzysztofa Gawkowskiego specjalnego funduszu AI – przewiduje Michał Kanownik. Eksperci Cyfrowej Polski przekonują jednocześnie, że wraz ze zmianą prawa konieczne będzie zwiększenie działań uświadamiających małe i średnie przedsiębiorstwa, jak mogą efektywnie wykorzystywać narzędzia sztucznej inteligencji w swojej działalności. – Wyzwaniem na 2025 rok i kolejne lata  będzie także przygotowanie rynku pracy na AI oraz wdrożenie tej nowej technologii w takich dziedzinach jak medycyna, edukacja czy energetyka – mówi Michał Kanownik.

Wyzwanie 4: Kompetencje cyfrowe

Od trzech lat branża cyfrowa przy wsparciu resortów cyfryzacji, edukacji, a także rozwoju i technologii przeprowadza w polskich szkołach sprawdzian umiejętności cyfrowych. Ostatnia edycja IT Fitness Test, choć rekordowa pod względem frekwencji, ujawniła jednak smutną prawdę: polska młodzież coraz gorzej radzi sobie w cyberświecie.

Choć sprawdzian jest zbalansowany pod względem trudności, to co roku zauważamy coraz niższe wyniki, nawet w pytaniach z takich dziedzin jak media społecznościowe – zauważa Michał Kanownik. – Rosną co prawda średnie wyniki w zadaniach związanych z podstawami programowania, ale to nikłe pocieszenie w sytuacji, gdy polscy uczniowie niezbyt dobrze radzą sobie z cyberbezpieczeństwem i nie umieją obsługiwać programów biurowych, które już za kilka lat będą dla nich codziennością w pracy – podkreśla prezes Cyfrowej Polski.

Dlatego, zdaniem organizacji, absolutną koniecznością jest coraz szersze nagłaśnianie tematu niedoborów kompetencji cyfrowych, nie tylko wśród młodzieży, ale i w całym społeczeństwie. Tym bardziej, że, według europejskiego indeksu DESI, Polska zajmuje 25 miejsce wśród 27 krajów Unii Europejskiej pod względem umiejętności cyfrowych obywateli. Posiadaniem przynajmniej przeciętnych zdolności cyfrowych w 2023 roku mogło się pochwalić tylko 44 proc. Polek i Polaków. Od lidera, Holandii, dzieli nas przepaść aż 39 proc.

W ocenie organizacji, krokiem ku poprawy tej sytuacji, może być między innymi wdrożenie celów i zadań zapisanych w tym zakresie w projektowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji Strategii Cyfryzacji Państwa do 2035 roku. Budowa kompetencji cyfrowych to jeden z fundamentów tego strategicznego dokumentu rządowego,

Wyzwanie 5: Chmura

Doświadczenia państw bardziej zaawansowanych we wdrażaniu technologii cyfrowych jasno pokazują, że przyszłością administracji państwowej są technologie chmurowe. Także nad Wisłą mówi się o tym coraz więcej.

W ocenie ekspertów Cyfrowej Polski, trendy wskazują, że rosnąć znaczenie będzie znaczenie e-usług, szczególnie w relacji państwo-obywatel. Narzędzia chmurowe pomagać będą administracji publicznej w budowaniu e-państwa.

Zdaniem organizacji reprezentującej sektor cyfrowy, w upowszechnieniu chmury pomoże wdrożenie tak zwanej polityki Cloud-First, która zachęci lub wręcz nakaże agencjom rządowym i samorządowym korzystanie z usług w chmurze jako głównego rozwiązania IT. To nie jest zupełna nowość w polskich realiach: rząd przyjął już uchwałę w sprawie Wspólnej Infrastruktury Informacyjnej Państwa, której celem jest upowszechnienie rozwiązań chmurowych w administracji. Wyzwaniem wciąż w tym zakresie pozostają organy samorządowe, gdzie „uchmurowienie” jest na niskim poziomie. Branża cyfrowa liczy na przełom w tej sprawie w 2025 roku.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

AI na usługach hakerów: rosnące zagrożenie dla firm i konsumentów

Według danych Proxyrack, globalne straty wynikające z cyberprzestępczości mogą...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

AI Accelerator: Nowy program Arrow Electronics dla firm chcących wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji

AI Accelerator to nowy, ustrukturyzowany program pomagający partnerom handlowym...

Polska ma potencjał, aby znaleźć się blisko czołówki państw najbardziej rozwiniętych technologicznie

Żyjemy w czasach największego rozwoju technologicznego, który niestety nie...
00:04:45

Wieś w Polsce się starzeje i wyludnia. Czy cyfrowe usługi mogą ją uratować?

Polska wieś – choć teoretycznie notuje stabilne liczby pod...

Podobne tematy

AI na usługach hakerów: rosnące zagrożenie dla firm i konsumentów

Według danych Proxyrack, globalne straty wynikające z cyberprzestępczości mogą...

Cyberportret polskiego biznesu: niezrozumienie zasad i procedur, słaba komunikacja, rosnące zagrożenia

Polska jest drugim najczęściej atakowanym przez cyberprzestępców krajem,...

Cyberatak na PO. Mail od lokalnego działacza jako narzędzie ataku

Jeśli potwierdzą się nieoficjalne informacje Radia Zet, że do...

PDF-y ulubioną bronią cyberprzestępców

Pliki PDF stały się najpopularniejszym sposobem na przekazywanie i...

Cyberatak na Platformę Obywatelską. W tle zagrożenie ze strony Rosji?

Premier RP, Donald Tusk poinformował 2 kwietnia br. o...

Sektor finansowy UE na celowniku hakerów – raport ENISA

Banki są najbardziej narażonymi na cyberataki organizacjami finansowymi w...

Przestępcy podszywają się pod Decathlon i kradną dane

W ostatnim czasie obserwujemy wzrost liczby oszustw internetowych, które...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version