Reputacja jest elementem marki jest tak samo ważna, jak jakość oferowanych produktów czy usług. Reputacja przyciąga klientów i sprawia, że zostają na dłużej. Dlatego warto wiedzieć, co może na nią wpłynąć i jak nią zarządzać.
Na skróty:
Jak zarządzać reputacją firmy?
Reputacja to ogólna społeczna ocena przedsiębiorstwa, stanowiąca źródło jego wartości rynkowej. Na jej kształt wpływa świadomość marki, strategia, a także zapobieganie sytuacjom kryzysowym. W dobie Internetu zarządzanie reputacją jest jednak niemałym wyzwaniem. Informacje pomiędzy internautami bardzo szybko się rozprzestrzeniają, zwłaszcza gdy chodzi o negatywne treści. A wtedy nietrudno o kryzys wizerunkowy. W związku z tym przedsiębiorstwo powinno chronić swoją reputację w sieci na przykład poprzez budowanie świadomości marki wśród interesariuszy. Monitoring Internetu to kolejny ważny element zarządzania reputacją. Dzięki niemu szybko dotrzesz tam, gdzie mówi się o Twojej firmie i zareagujesz w odpowiedni sposób. Warto też mieć przygotowany plan zarządzania kryzysowego.
Kolejny elementem jest orientacja na klienta. Słuchaj potrzeb swoich klientów, sprawdzaj, co mówią o Twojej firmie i produktach. Dzięki temu dowiesz się, co musisz poprawić. Obserwacja potrzeb grup interesariuszy związanych z daną branżą pozwoli Ci wprowadzić udogodnienia i być może wyprzedzić konkurencję. Nie zapomnij o spersonalizowanej komunikacji i budowaniu zaangażowanej społeczności. W tym celu wykorzystaj social media marketing.
Reputacja a zaufanie interesariuszy
Zanim jednak rozpoczniesz działania dokonaj identyfikacji swojej grupy docelowej. Kim jest Twój klient idealny i jakie są jego potrzeby? A także kto powinien być Twoim partnerem biznesowym. Przeanalizuj, co potencjalni odbiorcy znajdą na firmowych kontach w mediach społecznościowych. Social media są idealnym miejscem do zdobycia przewagi konkurencyjnej. A co z dobrą reputacją w wyszukiwarkach? Czy wyniki wyszukiwania wpływają korzystnie na wizerunek firmy? Oczywiście! SEO PR czy SERM to działania prowadzone w celu utrzymania widoczności pozytywnych opinii w wyszukiwarce. Dzięki nim firma cieszy się zaufaniem wśród odbiorców.
Jak poprawić reputację dzięki opiniom Google?
Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z tego, że sprawdzenie opinii o produktach czy usługach jest jednym z kroków poprzedzających podjęcie decyzji zakupowej. Do skutecznego zarządzania reputacją przedsiębiorstwa można wykorzystać wiele narzędzi. Jednym z nich jest aplikacja do pozyskiwania opinii RatingCaptain.com. Narzędzie wysyła prośby do Twoich klientów o wystawienie opinii. Co więcej, pozwala także odpowiadać na niepochlebne komentarze, a dzięki takiej mediacji niezadowolony klient może zmienić zdanie. Czasami wystarczy po prostu zapytać, pokazać, że liczy się dla Ciebie jego zdanie. W aplikacji możesz również monitorować recenzje na wszystkich portalach opiniotwórczych, więc nie musisz sprawdzać pojedynczo każdego miejsca w sieci, wystarczy jedno narzędzie.
Na koniec mała wskazówka: pamiętaj, że umiejętne zarządzanie reputacją powinno być subtelne i taktowne.