Już 6 marca na terenie Unii Europejskiej zacznie obowiązywać Digital Market Act (DMA). O zmianach, które niesie ze sobą regulacja rynku cyfrowego mówi się od dawna. Ustanowienie zasad fair play w obrębie dużych platform ma na celu przede wszystkim stworzenie bardziej konkurencyjnego środowiska cyfrowego. Jak DMA wpłynie na codzienne praktyki marketerów? Jak nowe przepisy zmienią sposób realizowania kampanii? Oto trzy kluczowe aspekty aktu o rynkach cyfrowych, które każdy marketer powinien mieć na uwadze w swoich codziennych praktykach.
DMA wprowadza nowe wymagania, które będą miały znaczący wpływ na digital marketing. Dostosowanie się do nowych przepisów pozwoli marketerom prowadzić działania promocyjne w internecie w sposób skuteczny, efektywny oraz zgodny z prawem.
- Brak sprzeciwu nie oznacza zgody
Najważniejszą nową regulacją zawartą w DMA jest zakaz wykorzystywania tzw. dark patterns w procesie zbierania zgód od użytkowników na przekazywanie danych na temat swojego zachowania w sieci. Oznacza to, że właściciele witryn nie mogą stosować praktyk, które wprowadzają użytkownika w błąd lub zmuszają go do wyrażenia zgody na udostępnianie swoich danych behawioralnych. Teraz zgoda musi być wyrażona świadomie i aktywnie. Nie wystarczy brak sprzeciwu, jak to było do tej pory.
Dlatego, aby przygotować się do wymogów nowego prawa należy wdrożyć narzędzia do zbierania zgód zgodne z DMA. Na rynku można znaleźć wiele tego typu rozwiązań.
- Spersonalizowana komunikacja na nowych zasadach
Właściciele witryn, którzy korzystają już z platform do zarządzania danymi użytkowników (Consent Management Platforms) powinni przeprowadzić aktualizację metody zbierania zgód do Consent Mode v2. Dzięki wdrożeniu nowego mechanizmu marketerzy nadal będą mogli korzystać z danych analitycznych i prowadzić spersonalizowaną komunikację z użytkownikami, którzy wyrazili na to zgodę.
- Nowy poziom pozyskiwania zgód
Reklamodawcy, którzy nie wdrożą Consent Mode v2, po 6 marca 2024 nie będą w stanie zasilać narzędzi analitycznych Google nowymi danymi o użytkownikach. Nie będzie też możliwa segmentacja użytkowników w oparciu o zachowanie na stronie, co często jest wykorzystywane w kampaniach reklamowych. Jeżeli zgody nie będą zbierane zgodnie z DMA, personalizacja reklam w kampaniach nie będzie możliwa. Brak możliwości wykorzystania narzędzi analitycznych tj. Google Analytics będzie szczególnie bolesny w przypadku sklepów e-commerce, które stracą możliwość analizy ruchu na swoich stronach i co za tym idzie nie będą w stanie optymalizować ścieżek zakupowych swoich klientów. To przełoży się utratę realnych dochodów ze sprzedaży online dlatego wdrożenie Consent Mode v2 jest kluczowe dla utrzymania stabilności wielu internetowych biznesów.