PRACA I KARIERAREKRUTACJADwie na trzy firmy produkcyjne rekrutują ze wsparciem zewnętrznych agencji

Dwie na trzy firmy produkcyjne rekrutują ze wsparciem zewnętrznych agencji

Dwie na trzy firmy produkcyjne rekrutują ze wsparciem zewnętrznych agencji

Większość firm produkcyjnych (73 proc.) nie przewiduje, by w ciągu najbliższych 5 lat AI zmieniło popyt na pracę, a co 10. spodziewa się jego wzrostu – wynika z badania Antal i Sodexo Polska „Praca w branży produkcyjnej – od A do Z”. Tymczasem autorzy raportu wskazują, że rozwój sztucznej inteligencji już teraz zwiększa zapotrzebowanie na specjalistów i wpływa na zestaw pożądanych kompetencji. Aby pozyskać kadry, branża korzysta nie tylko z portali pracy, ale też agencji rekrutacyjnych (65 proc.). Ważnym aspektem jest także wdrażanie strategii employer branding (76 proc.). Jednym z jej elementów jest współpraca z uczelniami, na którą stawia sześć na dziesięć firm.

Respondenci z ponad 12 sektorów (w tym m.in. motoryzacyjnego, metalurgicznego i spożywczego) wskazują, że mimo obaw co czwartego pracownika, zatrudnienie w tym segmencie pozostaje stabilne. Aby zrealizować potrzeby rekrutacyjne, badani najczęściej korzystają z portali pracy (97 proc.), rzadziej zaś z programów poleceń i rekomendacji (72 proc.) oraz wsparcia agencji rekrutacyjnych (65 proc.).

Zapotrzebowanie na specjalistów wzrasta, co świadczy o dynamicznym rozwoju wielu dziedzin, podczas gdy popyt na menedżerów jest raczej stabilny, z lekką tendencją spadkową. Firmy coraz częściej awansują pracowników na stanowiska kierownicze, co może być bardziej opłacalne i efektywne – mówi Roman Zabłocki, Business Unit Director, Antal Engineering & Operation.

Z raportu wynika także, że dystans między miejscem zamieszkania kandydata a firmą produkcyjną jest czynnikiem istotnym nie tylko dla kadr, ale też rekrutujących. Zdecydowana większość respondentów (88 proc.) poszukuje pracowników zamieszkałych nie dalej niż 50 km od lokalizacji placówki, a tylko 4 proc. firm – w odległości większej niż 120 km.

– Obsadzanie stanowisk w fabrykach i zakładach ulokowanych na obrzeżach miast bywa szczególnie trudne. Aby przyciągnąć właściwych kandydatów, pomocne jest więc poszerzenie obszaru rekrutacyjnego, a także zadbanie o dobrą infrastrukturę miejsca pracy. Dostęp do ciepłych posiłków czy też pokoju relaksu może być dużym wsparciem dla osób mieszkających daleko od zakładu . Istotne jest także oferowanie dodatków relokacyjnych, a jeżeli organizacja nie jest w stanie ich zapewnić, to warto, by rozważyła podniesienie wynagrodzenia podstawowego. Obecnie robi to jednak tylko 7 proc. badanych pomagających w relokacji – mówi Magdalena Rutkowska, HR Director, Sodexo Polska.

Znaczenie employer brandingu w produkcji rośnie

Z myślą o efektywnej rekrutacji, coraz więcej firm z branży produkcyjnej (76 proc.) wdraża strategie employer brandingowe. W ich ramach najczęściej wykorzystywana jest komunikacja w mediach społecznościowych i współprace z uczelniami (59 proc.).

Gdy firma poszukuje bardziej doświadczonych specjalistów, sama obecność na portalach pracy bywa niewystarczająca. W takiej sytuacji warto rozważyć programy poleceń, dzięki którym pracownicy mogą otrzymywać bonusy za skuteczne polecenia kandydatów. Efektywną strategią jest także przeprowadzanie rekrutacji wewnętrznych, które zatrudnieni postrzegają jako szansę na rozwój i docenienie – dodaje Roman Zabłocki, Business Unit Director, Antal Engineering & Operation.

Kandydaci informowani, ale nie o wszystkim

Firmy zauważają nie tylko korzyści z dobrze zaimplementowanej strategii EB, ale też jej złożoność. Nie skupiają się więc jedynie na zewnętrznej promocji, ale dążą też do zwiększania satysfakcji pracowników. Wśród planowanych obszarów modyfikacji respondenci najczęściej wskazują komunikację w firmie (58 proc.) i onboarding (49 proc.). Z kolei atutem najczęściej podkreślanym w zewnętrznej komunikacji jest stabilność zatrudnienia (88 proc.), a drugim – możliwość rozwoju (82 proc.).

Mimo rosnącego zainteresowania obszarem EB nie wszystkie istotne kwestie są komunikowane. Przykładowo, choć aż 92 proc. zatrudnionych przy produkcji może korzystać z restauracji pracowniczych, a niemal identyczny odsetek otrzymuje wsparcie finansowe w obszarze żywienia, to o dostępie do tych benefitów nie mówi nawet połowa firm. Warto to zmienić, szczególnie z myślą o osobach zatrudnionych w systemie zmianowym i mieszkających daleko od miejsca pracy. Dla nich dodatki te są szczególnie istotne – mówi Magdalena Rutkowska, HR Director, Sodexo Polska.

O badaniu

Raport „Praca w branży produkcyjnej – od A do Z” skupia się na kompleksowym przedstawieniu zagadnień związanych z rekrutacją, zarządzaniem i retencją pracowników w sektorze produkcyjnym. Publikacja odzwierciedla najnowsze trendy i praktyki, służąc jako wszechstronne źródło wiedzy dla liderów i specjalistów HR pragnących optymalizować procesy wewnętrzne i zwiększyć konkurencyjność swoich organizacji. Badanie przeprowadzono metodą CAWI w terminie od 18 czerwca do 19 lipca 2024 roku. Objęło ono próbę 286 przedstawicieli firm produkcyjnych. Ponad jedna piąta badanych firm (22 proc.) liczy ponad 1000 pracowników, co 4. zatrudnia 501-1000 osób, a największą grupą badanych (26 proc.) były podmioty wielkości 201-500 osób. 21 proc. badanych zatrudnia 51-200 pracowników, a najmniejsza grupa respondentów (6 proc.) – mniej niż 51.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...