Polski rynek pracy czeka bezprecedensowy spadek liczby pracowników. Do 2035 roku może ich być nawet o 2,1 mln mniej. W obliczu rosnącej luki kompetencyjnej i wysokich kosztów rekrutacji, firmy powinny skupić się na rozwoju już zatrudnionych osób. Do tego potrzebne jest jednak nowoczesne podejście do zarządzania zespołem.
Według najnowszego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Konsekwencje zmian demograficznych dla podaży pracy w Polsce”, do 2035 roku liczba osób pracujących może zmniejszyć się o 2,1 mln, co stanowi 12,6 proc. obecnego stanu zatrudnienia. Widoczny jest proces kurczenia się populacji osób w wieku produkcyjnym przy jednoczesnym wzroście liczby osób w wieku poprodukcyjnym.
- Brak pracowników, zwłaszcza wykwalifikowanych hamuje rozwój polskich firm;
- Jednocześnie rosną koszty rekrutacji: koszt zastąpienia odchodzącego pracownika to równowartość jego rocznego wynagrodzenia;
- Specjalistyczne szkolenia mogą rozwiązać problem z brakiem specjalistów;
– Obserwujemy rosnącą lukę kompetencyjną na polskim rynku pracy. Z jednej strony mamy dynamicznie zmieniające się potrzeby firm w zakresie transformacji cyfrowej. Z drugiej niedostateczne tempo podnoszenia kwalifikacji pracowników – mówi Szymon Lisowski, CEO Socjomanii, firmy konsultingowo-szkoleniowej, która w listopadzie dołączyła do grupy Altkom. W listopadzie Socjomania dołączyła do grupy Altkom, dzięki czemu obie firmy razem mogą kompleksowo pomagać polskim przedsiębiorstwom w transformacji cyfrowej i podnoszeniu kompetencji pracowników.
Wysokie koszty rekrutacji
Jak wynika z danych Eurobarometru, problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników dotyka już 82 proc. polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Sytuacji nie poprawiają rosnące koszty rekrutacji – według brytyjskiej firmy Apifonica średnie wydatki związane z rekrutacją pracownika wynoszą blisko 5 tys. zł. W przypadku nieudanej rekrutacji są trzy razy wyższe. Jeszcze wyższe koszty wskazuje raport Sedlak&Sedlak i PwC – eksperci obliczyli, że całkowity koszt zastąpienia odchodzącego pracownika to równowartość jego rocznego wynagrodzenia.
– Ta luka kadrowa jest szczególnie dotkliwa w sektorach wymagających wysokich kwalifikacji. Dlatego już dziś firmy powinny inwestować w rozwój kompetencji obecnych pracowników, zwłaszcza w obszarach technologicznych i cyfrowych – podkreśla Natalia Gozdowska, Business Development Director w Altkom Akademii.
Nowoczesne zarządzanie kluczem do sukcesu
Aby skutecznie rozwijać kompetencje pracowników, potrzebne jest nowoczesne podejście do zarządzania zespołem. – Dziś istotne jest, aby menedżer bardzo dobrze znał swoich pracowników oraz ich mocne strony i wspierał ich talenty. Zamiast kontrolować, warto zaufać i wyzwolić u pracowników kreatywność – mówi Natalia Gozdowska.
Na pilną potrzebę przyspieszenia cyfryzacji i automatyzacji w polskich przedsiębiorstwach wskazuje też najnowszy raport Banku Światowego. Wciąż znacząco odstają one od średniej unijnej pod względem wykorzystania zaawansowanych technologii cyfrowych. Tylko 40 proc. polskich przedsiębiorstw osiąga podstawowy poziom intensywności cyfrowej, w porównaniu do średniej UE wynoszącej 55 proc.
– Specjalistyczne szkolenia pracowników to nie koszt, a inwestycja. Nasze doświadczenia pokazują, że firmy, które regularnie podnoszą kompetencje zespołów, notują wzrost produktywności nawet o kilkanaście procent. To szczególnie widoczne w obszarach transformacji cyfrowej – podsumowuje Joanna Mihułka-Petru, prezeska Altkom Akademii.