INNOWACJEINTERNETCo przyniesie 2025 rok w digitalu? Trendy i wyzwania według IAB Polska

Co przyniesie 2025 rok w digitalu? Trendy i wyzwania według IAB Polska

Co przyniesie 2025 rok w digitalu? Trendy i wyzwania według IAB Polska

Edukacja, bezpieczeństwo, odpowiedzialność, dane i analityka oraz rozwój kompetencji – to kluczowe tematy, na które stawiać będzie branża w 2025 roku. Co więcej, następne lata zapowiadają się jako przełomowy etap w ekspansji cyfrowej. Rozwój nowych narzędzi AI, personalizacja i napędzana nią automatyzacja nie pozwalają zwalniać tempa. W dużej mierze na tych aspektach skupią się zatem najważniejsze wydarzenia i badania prowadzone przez ekspertów IAB Polska, które są istotnym drogowskazem dla całej branży. Jak mówi Włodzimierz Schmidt, CEO IAB Polska, kształtowanie standardów digital marketingu w tak dynamicznej epoce to wyzwanie, na które odpowiadamy z entuzjazmem. 

Jako organizacja zrzeszająca blisko 250 firm, w tym największych marek z branży cyfrowej, czujemy się odpowiedzialni za rozwój branży digitalowej w Polsce, a także za jej standaryzację i profesjonalizację. Gromadzące ponad tysiąc uczestników Forum IAB 2024, sześć edycji konferencji IAB HowTo, przyciągających taką samą liczbę gości, zainteresowanie, jakim każdego roku cieszy się konkurs IAB MIXX Awards, czy niemalejąca liczba osób szkolących się w programie DIMAQ, wszystko to pokazuje, jak mocno branża integruje się wokół tematów związanych z innowacjami w marketingu, rozwojem kompetencji i promowaniem dobrych praktyk. Raport Strategiczny, będący szczegółową analizą rynku, na którą każdego roku czeka środowisko, podobnie jak analizujący wydatki na reklamę Raport AdEx, definiują ideę, którą i w tym roku będzie kierować się polski digital – zapowiada Włodzimierz Schmidt, CEO IAB Polska.

Digital future 2025

Rok 2025 pod względem legislacyjnym będzie dla branży szczególnym wyzwaniem nie tylko ze względu na przepisy, które już obowiązują lub wejdą w życie na początku roku, ale również z uwagi na liczne zapowiedzi nowych regulacji i dokumentów około legislacyjnych.

Luty będzie pierwszym miesiącem, w którym rynek de facto odczuje konsekwencje wprowadzenia przepisów AI Act zakazujących stosowania w całej Unii Europejskiej szczególnie niebezpiecznych systemów AI. Z kolei w czerwcu zaczną obowiązywać przepisy ustawy o dostępności, a im bliżej tego terminu, tym wątpliwości przybywa, zwłaszcza co do zakresu przedmiotowego i podmiotowego tej legislacji.

Nadchodzące miesiące to także dalsze pogłębianie wpływu AI na personalizację i automatyzację procesów reklamowych, co skutkuje potencjalnymi korzyściami dla firm, rosnącą innowacyjnością, ale również koniecznością edukacji i pracy związanej choćby z analizą i bezpieczeństwem danych. Co więcej, po miesiącach pracy i testowania AI w e-marketingu pora sprawdzić, które z tych działań przynoszą spodziewane rezultaty. Styczniowa edycja konferencji IAB HowTo: AI in Action skupi się właśnie temu zagadnieniu.

Jednym z kluczowych trendów na 2025 rok będzie z pewnością rosnące znaczenie retail media i e-commerce. Będzie można zaobserwować również rozwój strategii sprzedaży bezpośredniej przez platformy cyfrowe. Związane z tym wyzwania staną się przedmiotem zainteresowania ważnych konferencji branżowych jak np. IAB HowTo poświęcone branży e-commerce i retail media.

Również młodsze pokolenia, wchodzące w rynek cyfrowy, będą miały ogromny wpływ na kształtowanie przyszłości tej branży. Z jednej strony to oni będą napędzać rozwój technologii i przyspieszać adaptację innowacji, z drugiej – będą wymagać od firm nowych standardów pracy, w tym większej przejrzystości, etyki i dbałości o bezpieczeństwo danych. Wzrost zapotrzebowania na specjalistów z zakresu analizy danych, marketingu cyfrowego czy zarządzania projektami IT może skutkować intensywniejszą profesjonalizacją rynku. Wzrost liczby młodych talentów w branży oznacza także wyzwania związane z potrzebą kształcenia oraz oferowania elastycznych ścieżek kariery, które umożliwią szybkie przystosowanie się do zmieniających się technologii i wymagań rynkowych.

Digital challenge – wyzwania na 2025 rok

Dynamiczne zmiany technologiczne, regulacyjne i społeczne, to czynniki rzucające największe wyzwania branży i organizacjom takim, jak IAB Polska. Aby wspierać transformację cyfrową i stale odpowiadać na aktualne potrzeby rynku niezbędne będzie dalsze rozwijanie programów edukacyjnych, prowadzenie badań, tworzenie nowych grup roboczych i organizowanie wydarzeń branżowych.

Sporym wyzwaniem może okazać się również integracja regulacji prawnych z dynamicznie rozwijającą się sytuacją rynkową.  W sierpniu przyszłego roku w życie wejdą przepisy kluczowe dla nadzoru nad sztuczną inteligencją. Należy również wspomnieć o licznych wersjach zmian w ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, czy też wątpliwościach związanych z ustanowieniem prawa komunikacji elektronicznej, a także wdrażaniu przepisów o prawie autorskim.

Ponadto przyszły rok w gospodarce będzie wiązał się ze zwiększaniem świadomości firm w zakresie ESG (Environmental, Social and Governance), co staje się coraz ważniejsze w kontekście odpowiedzialności cyfrowej i zrównoważonego rozwoju.

Wierzymy, że odpowiedzialna transformacja cyfrowa, która uwzględnia te aspekty regulacyjne, jest kluczem do budowania długofalowego zaufania konsumentów i zrównoważonego rozwoju sektora. Stąd nasza determinacja w kontynuowaniu prac nad nowymi przewodnikami i badaniami, które będą odpowiadały na wyzwania przyszłości. Współpraca z naszymi członkami i partnerami branżowymi jest podstawą tych działań, ponieważ tylko razem możemy skutecznie realizować cele związane ze zwiększaniem świadomości w tym zakresie, innowacją i odpowiedzialnością cyfrową dodaje Ewa Ziętek – Maciejczyk, Dyrektor ds. Projektów i Komunikacji z IAB Polska.

Co planują w 2025 roku liderzy cyfrowej transformacji?

W pierwszej połowie nadchodzącego roku Polska przewodniczyć będzie pracom Rady Uni Europejskiej. Głównym celem polskiej Prezydencji jest realizacja priorytetów nakreślonych wokół tematu bezpieczeństwa. IAB Polska będzie przyglądać się tym pracom oraz aktywnie uczestniczyć w działaniach przy kluczowych tematach. W 2025 roku organizacja planuje szereg kluczowych wydarzeń i inicjatyw, które mają na celu wspierać środowiska internetowe poprzez dostarczanie nowej wiedzy z obszaru reklamy cyfrowej. Jednym z najważniejszych cykli wydarzeń będą konferencje Iprzeorganizowane przez ekspertów grup roboczych IAB Polska. W ramach tych spotkań omawiane będą różnorodne, aktualne zagadnienia z obszaru digitalu.

W ostatnich dniach została też potwierdzona data kluczowego wydarzenia dla świata marketingu cyfrowego – Forum IAB, które odbędzie się w dniach 4-5 czerwca w Warszawie. To prestiżowa konferencja, co roku skupia liderów branży digitalowej. Podczas wydarzenia poruszane są zarówno tematy istotne z perspektywy branży i marketerów, jak i takie, które skłaniają do szerszej dyskusji jak, chociażby kwestie związane z etyką w marketingu, szczególnie w obliczu rozwoju AI, odpowiedzialnością cyfrową, zmianami społecznymi czy bezpieczeństwem najmłodszych w Internecie. Na początku stycznia 2025 r. zostanie ogłoszony nabór na prelegentów konferencji.

Rok 2025 będzie czasem intensywnych zmian i wyzwań dla branży digitalowej, które wymuszą nie tylko adaptację, ale także proaktywne podejście do edukacji i dbania o ciągłą aktualizację kompetencji pracowników. Wszystkie projekty realizowane przez IAB Polska mają jeden cel – wspieranie rozwoju nowoczesnych umiejętności i zachęcanie do merytorycznych dyskusji o przyszłości sektora. Szczególną uwagę poświęcimy rozwojowi naszych programów certyfikacyjnych, które pozwolą profesjonalistom na bieżąco dostosowywać się do dynamicznych zmian rynkowych i regulacyjnych. W tym kontekście, standardy DIMAQ będą stanowić fundament, by zapewnić wysoką jakość i efektywność pracy w coraz bardziej złożonym cyfrowym świecie. W obliczu postępującej digitalizacji oraz rosnącej roli sztucznej inteligencji, IAB Polska nie tylko wspiera branżę, ale także odpowiada na kluczowe potrzeby związane z odpowiedzialnością cyfrową, bezpieczeństwem dzieci w sieci czy etyką w marketingu. To będzie rok, w którym zmierzymy się z wyzwaniami, ale również wykorzystamy szanse, które niesie ze sobą cyfrowa transformacjakomentuje Robert Wielgo, CMO IAB Polska.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

Rząd Donalda Tuska zaprzysiężony

Bilans pierwszego roku rządu: Plusy, minusy i wyzwania

0
Nowy skład rządu rozpoczął prace w połowie grudnia 2023 roku – po upływie dwunastu miesięcy trzeba stwierdzić, że gospodarka ma się ogólnie nieźle. Na plus należy zaliczyć przede wszystkim zmiany w zakresie procesu...