Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując termin zakupów do swoich potrzeb. Wyniki raportu IdoSell „Co e-sklep powinien wiedzieć o tym, jak klienci kupują online” obrazują, że to poniedziałki generują 19,1% wartości sprzedaży i zdecydowanie wyróżniają się na tle pozostałych dni tygodnia. To właśnie w ten dzień, po analizie promocji w weekendy, konsumenci decydują się na finalizację zakupów, co nie jest przypadkowym zjawiskiem, a wynikiem dobrze przemyślanej strategii marketingowej.
Analiza preferencji zakupowych kupujących w internecie ma ogromny wpływ na wyniki e-commerce. Badając ich zachowania, można wyraźnie zaobserwować zróżnicowane aktywności zakupowe w zależności od dnia tygodnia oraz dopasować do nich strategię biznesową e-sklepu.
Poniedziałek i wtorek w natarciu: kiedy koszyk zakupowy rośnie najszybciej?
Według danych IdoSell to po weekendzie następuje intensyfikacja działań e-commerce – to w poniedziałki i wtorki sklepy internetowe odnotowują zakupy o najwyższej wartości. Te pierwsze dni tygodnia stanowią kulminację efektu weekendowych promocji, kiedy to konsumenci mogą na spokojnie surfować po internecie i szukać najlepszych ofert oraz dodawać kolejne produkty do koszyka.
Zakupy we wtorek to aż 18,1% ogólnej sprzedaży w tygodniu, co potwierdza, że impuls zakupowy trwa dłużej niż tylko w poniedziałek – dzięki czemu konsumenci finalizują zaległe transakcje. Warto zauważyć, że weekendy, z udziałami wynoszącymi odpowiednio 6,6% w soboty i 9,2% w niedziele, wykazują najniższą aktywność.
„Obserwujemy, że konsumenci traktują weekendy jako czas relaksu i regeneracji, odkładając większe wydatki na początek tygodnia. Choć potencjalni klienci e-sklepów często przeglądają oferty w wolnych chwilach, to właśnie poniedziałki i wtorki są dniami, w których najczęściej finalizują zakupy. Znajomość tych wzorców pozwala sklepom internetowym lepiej dostosować strategie marketingowe do zachowań klientów. Aby skłonić konsumenta do zakupu, marka powinna pojawić się na jego radarze kilkukrotnie – warto więc wykorzystać tę wiedzę i zaplanować działania promocyjne tak, aby wzmacniać kontakt z ofertą w odpowiednich momentach” – komentuje Katarzyna Sienkiewicz – UX designerka i content managerka w IdoSell.
E-commerce śrubuje wysokie wyniki sprzedaży nie tylko w Q4
Należy przyznać, że w znacznej większości e-sklepów to czwarty kwartał bije rekordy sprzedaży. Wyniki badania IdoSell obrazują, że październik osiąga 9,7%, listopad 10%, a grudzień 9,9% udziału w rocznej sprzedaży. Jednakże, dane pokazują, że odpowiednio dobrane kampanie marketingowe i precyzyjne działania targetujące umożliwiają osiąganie imponujących wyników również poza sezonem świątecznym. Wzrost wartości sprzedaży można zaobserwować również w kwietniu (8,4%) oraz lipcu (8,1%), na co wpływ mają sezonowe promocje, które mobilizują konsumentów do zakupów.
„Z myślą o sprzedawcach internetowych, którzy chcą rozwijać swój biznes i umacniać swoją pozycję na rynku, opracowaliśmy raport „Co e-sklep powinien wiedzieć o tym, jak klienci kupują online”. Odpowiadamy w nim na pytania, które nurtują sprzedawców, analizujemy preferencje Polaków dotyczące metod płatności oraz oceniamy potencjał sprzedaży międzynarodowej. To nie tylko zbiór danych i trendów, ale przede wszystkim praktyczne kompendium wiedzy, które pomaga podejmować trafne decyzje biznesowe” – dodaje Katarzyna Sienkiewicz – UX designerka i content managerka w IdoSell.
Jednym z kluczowych wyzwań współczesnego e-commerce pozostaje precyzyjne dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców z trafnym przekazem w odpowiednim czasie. Skuteczna strategia e-commerce to nie tylko wykorzystanie sezonowych okazji – to ciągłe umacnianie wartości marki i relacji z klientem, która prowadzi nie tylko do krótkoterminowego wzrostu sprzedaży, ale również do budowania lojalności konsumentów.