piątek, 21 marca, 2025

Polacy kupują złoto na potęgę. Mennica Skarbowa podsumowuje udany 2024 rok

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Mennica Skarbowa, największy w Polsce dealer złota inwestycyjnego i innych metali szlachetnych, zamknęła 2024 rok z przychodami na poziomie 926 milionów złotych. To o 31% więcej niż w 2023 roku. Spółka w omawianym okresie sprzedała w sumie 2,8 ton złota. Warto zauważyć, że Mennica Skarbowa zanotowała wysoki poziom sprzedaży tego kruszcu mimo najniższego poziomu inwestycji w złoto w Europie od 17 lat. Obecnie Spółka obserwuje bardzo wysokie zainteresowanie produktami inwestycjami z tego kruszcu, co niewątpliwie związane jest z obserwowaną eskalacją konfliktu zbrojnego na Bliskim Wschodzie czy efektami rozprzestrzeniające się wojny celnej pomiędzy różnymi krajami. W opinii Zarządu Spółki, cena złota w tym roku najprawdopodobniej osiągnie rekordowe 3500 USD za uncję co będzie wynikiem zwiększonego popytu na inwestycje w bezpieczne aktywa. Jednocześnie po wprowadzeniu do swojej oferty usług związanych z wymianą kryptowalut, rozpoczęciem sprzedaży diamentów i produktów kolekcjonerskich spółka planuje kolejne inwestycje, które poszerzą jej portfolio oraz wzmocnią pozycję na rynku.

Rok 2024 przyniósł najniższy poziom inwestycji w Europie od 17 lat. Zgodnie z danymi Światowej Rady Złota popyt netto w Europie spadł rok do roku o blisko połowę (do zaledwie 66,6 t.), a już w 2023 roku jego poziom był relatywnie niski. Jednocześnie wysokie koszty życia związane z inflacją oznaczały spadek ilości wolnych środków przeznaczonych na inwestycje, w tym zakupy kruszcu. Dodatkowo rekordowo wysokie ceny złota zachęcały przede wszystkim do odsprzedaży zgromadzonych sztabek i monet. Zdarzenia te spowodowały spadek popytu na złoto, a tym samym spadek przychodów podmiotów zajmujących się sprzedażą kruszcu, zwłaszcza na tle wysokich poziomów sprzedaży z poprzednich lat.

– Mimo znacznie mniejszego popytu na złoto w całej Europie udało nam się sprzedać więcej tego kruszcu niż w roku ubiegłym. W sumie sprzedaliśmy ok.2,8 ton złota.. Polacy najchętniej kupowali produkty inwestycje o małej gramaturze, które potem łatwo odsprzedać na całym świecie. Dużą popularnością cieszyły się też monety bulionowe, szczególnie te, które są oficjalnym środkiem płatniczym. Obecnie obserwujemy bardzo duże zainteresowanie naszymi produktami, na pewno większe niż w roku ubiegłym. Na taką sytuację na pewno ma wpływ eskalacja konfliktu zbrojnego na Bliskim Wschodzie, niepewność co do próby zakończenia wojny na Ukrainie, ale także obawy związane z potencjalnym wzrostem cen wywołanym wojnami celnymi. W tak niepewnych czasach złoto cieszyło się zawsze dużą popularnością, bo jest to inwestycja długoterminowa w bezpieczne aktywo. Niestety produkty z tego kruszcu nie będą tańsze. Przewidujemy, że w tym roku cena złota osiągnie rekordowy poziom 3500 dolarów za uncję”- komentuje Jarosław Żołędowski, Prezes Mennicy Skarbowej.

W 2024 roku Spółka wygenerowała 8,9 mln zł zysku ze sprzedaży, oraz 7,9 mln zł zysku netto. Marża brutto na sprzedaży towarów i materiałów wyniosła 38,4 mln zł w 2024 roku i wzrosła w porównaniu do 2023 roku, marża procentowana wynosiła odpowiednio 4,16% w 2024 roku i 2,91 % w 2023 roku.

W celu zminimalizowania negatywnych skutków spadku popytu na rynku, Zarząd Spółki podjął działania zmierzające do generowania jak największej sprzedaży, w tym poprzez poszerzenie oferty diamentów przy współpracy z Monte Carlo Diam, a także wzbogacenie oferty o miedź inwestycyjną we współpracy z Germania Mint oraz ekskluzywne produkty kolekcjonerskie znanych światowych marek, jak Royal Canadian Mint, Perth Mint, Disney czy Warner Bros. Przełomowym wydarzeniem okazało się uruchomienie innowacyjnej usługi MS Trade – pierwszej w Polsce sieci kantorów,  umożliwiającej zakup złota, srebra oraz diamentów za kryptowaluty. Dzięki partnerstwu technologicznemu z firmą Ari10 Mennica Skarbowa, w ramach spółki MS Trade, uruchomiła zaawansowaną platformę wymiany walut cyfrowych na metale szlachetne, zdobywając uznanie inwestorów nowoczesnych technologii oraz młodego pokolenia klientów.

Spółka utrzymała także szeroką ofertę produktów „od ręki”. Duża dostępność towarów bezpośrednio w piętnastu oddziałach i online, a obecnie również w punkcie sprzedaży w Częstochowie, stanowi istotną przewagę konkurencyjną Spółki, jako że klienci preferują tę formę sprzedaży. Spółka planuje kolejne inwestycje oraz partnerstwa, które umożliwią Mennicy Skarbowej poszerzenie portfolia produktów i usług.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Emil Walczak nowym dyrektorem generalnym BaseLinker Polska

Emil Walczak, dotychczasowy dyrektor ds. wdrożeń i kluczowych klientów,...

Archicom pozyskuje 120 mln zł z emisji obligacji na rozwój i zakup gruntów

Archicom nie zwalnia tempa, wzmacniając swoją pozycję na rynku...

Boosteroid i Polcom łączą siły – nowa infrastruktura IT dla graczy w regionie CEE

Boosteroid, największy niezależny dostawca gier w chmurze na świecie,...

Lokum Deweloper podsumowuje 2024 rok

Grupa Lokum Deweloper, działająca głównie na terenie Wrocławia i...

Medicalgorithmics z kolejną umową w USA

Polski medtech Medicalgorithmics (MDG) podpisał umowę z Fourth Frontier,...

Podobne tematy

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie