sobota, 19 kwietnia, 2025

Mennica Skarbowa: Spadek sprzedaży złota w 2023 roku, ale nadzieje na ożywienie w 2024 roku

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Mennica Skarbowa, największy w Polsce dealer złota inwestycyjnego i innych metali szlachetnych, zamknęła 2023 rok z przychodami o 42% niższymi niż w 2022 roku. Wynik ten pokrywa się ze spadkiem popytu na złoto zanotowanym w tej części Europy (o 42% r/r). To efekt podnoszenia przez banki średniego poziomu oprocentowania lokat, korzystnych produktów oszczędnościowych oraz całorocznej wysokiej inflacji. Wysokie koszty życia Polaków oraz Europejczyków oznaczały spadek ilości wolnych środków przeznaczonych na zakupy kruszcu, a rekordowo wysokie ceny złota zachęcały przede wszystkim do odsprzedaży zgromadzonych sztabek i monet. W opinii Zarządu Spółki, obserwując sytuację makroekonomiczną w Polsce, jest szansa na długoterminowe ożywienie na rynku sprzedaży złota oraz powrót do poziomów sprzedaży sprzed pandemii Covid-19.

Analizy Światowej Rady Złota wskazują, iż w 2023 roku globalny popyt na złote sztabki i monety bulionowe spadł r/r o 3% i wyniósł 1190 ton. W tym czasie popyt w tym sektorze utrzymywał się na wyjątkowo stałym poziomie, co częściowo można wytłumaczyć równoważeniem wschodnich i zachodnich trendów inwestycyjnych. Rok 2023 nie był wyjątkiem: europejski popyt inwestycyjny gwałtownie spadł, podczas gdy kluczowe rynki w Azji odnotowały wzrost.  W Europie sytuacja na rynku fizycznego złota inwestycyjnego miała się najgorzej. Popyt spadł r/r aż o 59% – do poziomu 127 ton, najniższego od 16 lat. Przyczyny spadku były podobne przez cały rok: wyższe stopy procentowe, atrakcyjność ofert oszczędnościowych, a także większe obciążenie inwestorów spłatami kredytów hipotecznych.  Największy rynek europejski, czyli Niemcy, zanotował spadek do rocznego poziomu zaledwie 47 ton (czyli aż -75% r/r), co było skutkiem pogorszenia nastrojów w związku z koniunkturą gospodarczą w kraju i utrzymującą się presją na finanse gospodarstw domowych, zwłaszcza w związku z rosnącymi kosztami energii.  Wśród rynków klasyfikowanych przez World Gold Council jako „other Europe” (w tym także znajduje się Polska), odnotowano łączny popyt na kruszec rzędu 24,2 t (średni spadek o 42% r/r). To najsłabszy roczny wynik od 2019 roku. Spadek popytu przełożył się na sprzedaż generowaną przez Mennicę Skarbową. Przychody Spółki w 2023 roku były o 42% niższe niż w 2022 roku, co pokrywa się ze spadkiem popytu na złoto zanotowanym w tej części Europy.

„Sytuacja finansowa oraz majątkowa Spółki, pomimo osiągniętej w bieżącym roku straty i spadku przychodów, jest stabilna. Spółka posiada wysoki poziom kapitałów własnych oraz kapitał obrotowy pozwalający na prowadzenie dalszej działalności. Świadomi dekoniunktury na europejskim rynku, w ubiegłym roku poświęciliśmy dużo czasu i zasobów na wzmocnienie spółki. Otworzyliśmy oddział w Szczecinie, uruchomiliśmy nowy sklep online, rozpoczęliśmy sprzedaż złota i srebra na różnych platformach w tym w Empiku i na Allegro, a także poszerzyliśmy asortyment towarów oferowanych za pośrednictwem sklepów internetowych i oddziałów stacjonarnych Mennicy Skarbowej. Zainwestowaliśmy również w kampanie marketingowe wspierane przez naszego ambasadora, czyli znanego sędziego piłkarskiego Szymona Marciniaka. Przewidywana sytuacja finansowa Mennicy Skarbowej w 2024 roku jest pozytywna. Aktualnie obserwujemy ożywienie na rynku sprzedaży złota – co sugeruje możliwy powrót do poziomów sprzedaży sprzed pandemii Covid-19. Już teraz w I kwartale obserwujemy nie tylko wzrost ceny złota, ale także sprzedaży naszych produktów z tego kruszca, co w efekcie powinno przełożyć się na poprawę marży – komentuje Adam Stroniawski, Prokurent, Dyr. Zarządzający ds. Sprzedaży Mennicy Skarbowej.

Marża brutto Mennicy Skarbowej na sprzedaży towarów i materiałów wyniosła 20,5 mln zł w 2023 roku i spadła w porównaniu do 2022 roku, marża procentowana wynosiła odpowiednio 2,91% w 2023 roku i 4,41 % w 2022 roku. Niższa marża brutto na sprzedaży towarów i materiałów była wypadkową wyższych cen zakupu towarów oraz agresywnej polityki cenowej konkurencji, co wpłynęło na niższe ceny sprzedaży. Ponadto, w celu utrzymania pozycji lidera na rynku sprzedaży złota inwestycyjnego, Spółka poniosła 2023 roku wysokie koszty marketingowe i promocyjne oraz działania mające na celu rozszerzenie i uatrakcyjnienie kanałów sprzedaży zarówno stacjonarnych jak i online. Dokonano rewitalizacji punktów sprzedaży w Warszawie, Krakowie i Katowicach, uruchomiono nowy serwis e-commerce. Wysokie koszty, przy słabym potencjale rynku w roku ubiegłym, przełożyły się na osiągnięcie straty netto w 2023 roku w kwocie 8,7 mln zł. Niemniej jednak w ocenie Zarządu Spółki powyższe koszty były niezbędne w celu utrzymania pozycji Spółki na rynku oraz przyniosą korzyści ekonomiczne już najbliższym okresie.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Start budowy City Point Okęcie. Welcome Airport Services zajmie cały obiekt

Podczas uroczystej ceremonii wmurowania kamienia węgielnego w City Point...

Creotech Instruments wydziela segment kwantowy. Powstanie nowa spółka giełdowa

Creotech Instruments S.A., notowany na GPW największy polski producent...

Polski SMAPOL na drogach Indii. Grupa Recykl zdobywa strategiczny rynek

Indie są dziś jednym z najważniejszych odbiorców dodatku SMAPOL...

KRAM Investment rozpoczyna realizację Parku Handlowego Bratian i uruchamia pre-kampanię inwestycyjną

KRAM Investment wybrał generalnego wykonawcę budowy Parku Handlowego Bratian...

BioFund zwiększa finansowanie Medicalgorithmics – więcej środków na rozwój algorytmów i globalną ekspansję

W związku ze znacząco zwiększonym zainteresowaniem klientów autorskimi rozwiązaniami...

Podobne tematy

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Griffin Capital Partners otwiera biuro w Niemczech

Griffin Capital Partners (GCP), największy prywatny inwestor oraz firma...

Daniel Pawelczyk Finance Directorem i członkiem zarządu w TD SYNNEX Poland

TD SYNNEX (NYSE: SNX) poinformował o powołaniu Daniela Pawelczyka...

Lennart Zipfel nowym dyrektorem finansowym FREENOW – zastąpi Johannesa Prantla

Lennart Zipfel został mianowany nowym dyrektorem finansowym (CFO)...

Komputery kwantowe – rewolucja, która zmieni oblicze informatyki

Komputery kwantowe i dokonywane z ich pomocą obliczenia kwantowe...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie