sobota, 5 kwietnia, 2025

Adrian Furgalski: Trzeba uratować PKP CARGO

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Bardzo ważne jest, aby ratować PKP Cargo jako spółkę, ale istotne jest również wsparcie dla całego rynku – bo kolej towarowa cały czas niestety oddaje rynek na rzecz przewozów drogowych. Poprzedni rząd nie miał odpowiedzi co zrobić, żeby ratować segment przewozów kolejowych. Tymczasem recepty na rozwój przewozów kolejowych są przez rynek podawane. One dotyczą kosztów infrastruktury, kosztów dostępu, zwiększonych kosztów dla przewoźników drogowych. Jest wiele narzędzi, żeby kolej towarowa w Polsce zaczęła odzyskiwać swoje miejsce. Dlatego tak ważne jest, aby uratować polskiego przewoźnika PKP CARGO. Niestety zwolnienia do 30% załogi są koniecznością. Ważne zabezpieczenie dla pracowników stanowią porozumienia takie, jak z Polregio – które zaoferuje pracę do 300 osób, także maszynistów, bo to jest ten cenny zawód i deficytowy na polskim rynku. Ponadto 400 osób może dostać zatrudnienie w Intercity, a kolejne 300 osób w spółce Remtrak – która zajmuje się taborem. Takie porozumienia mogą być nadal podpisywane – bo są też przewoźnicy pasażerscy, samorządowi, którzy potrzebują dodatkowych załóg. Tego typu działania są podejmowane, żeby restrukturyzacja była jak najmniej bolesna. Po obniżeniu kosztów przyjdzie pora na odbudowę rynku.

– PKP CARGO to drugi przewoźnik towarowy w Europie, ale niestety jest to kolos na glinianych nogach. A teraz można powiedzieć, trup wypadł z szafy i widzimy, jak bardzo spółka była drenowana i niszczona przez osiem lat – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – To naprawdę są obiektywne dane. Można sprawdzić notowania GPW – w latach 2015-2024 spółka straciła około 90% wartości. Zadłużenie wzrosło do ponad pięciu miliardów. Jeśli popatrzymy w takie wskaźniki, jak masa przewożona na konkretnych odcinkach – osiem lat temu spółka miała 50-60% rynku. Dziś jest to poniżej 30%. Więc sytuacja jest bardzo zła i niestety – mówiąc bardzo prostym językiem – nie ma roboty dla tak dużej załogi, jak teraz – obejmującej 14 tys. ludzi. Więc jednym z pierwszych zadań w ramach szukania oszczędności jest niestety cięcie kosztów pracy – bo to jest numer jeden, jeżeli idzie o koszty spółki, około 16%. Ja największe pretensje mam do związków zawodowych, bo dzisiaj się nagle obudziły. Dzisiaj chcą strajkować, robią pikiety, chcą blokować tory. Pytam się, gdzie był przedstawiciel związków zawodowych, który jest w zarządzie PKP CARGO za niebagatelną kwotę ponad 40 tys. miesięcznie? Gdzie byli przedstawiciele związków zawodowych w Radzie Nadzorczej, czyli za przynajmniej 15 tys. zł miesięcznie? Dzisiaj takie krokodyle łzy, które są lane, są naprawdę nieszczere. Związki zawodowe popierały w ostatnich latach decyzje polityczne – także takie, jak słynna i chyba wszędzie opisywana decyzja byłego premiera Mateusza Morawieckiego, żeby rzucić kontrakty i zająć się tylko i wyłącznie przewożeniom węgla z portów. Do tego brak umiętności zarządzania spółką – co doprowadziło do obecnej, dramatycznej sytuacji spółki. Tę firmę trzeba uratować, bo ma strategiczne znaczenie dla państwa polskiego – podkreśla Adrian Furgalski.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Rekordowe wyniki ORLEN Paczki i plany rozwoju nowej spółki

ORLEN Paczka, należąca do Grupy ORLEN spółka świadcząca usługi...

Transport drogowy pod presją wojny handlowej

Polski transport drogowy, dotąd niekwestionowany lider w Europie, stoi...

4 miliardy złotych na infrastrukturę dla eHDV. Ruszają dwa kluczowe programy NFOŚiGW

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił...

Branża transportowa powoli wraca do gry, ale kierowców brakuje coraz bardziej

Według najnowszych przewidywań Transport Intelligence nadchodzące miesiące przyniosą dwuprocentowy...

Boom na e-commerce trwa – ponad połowa konsumentów planuje kupować jeszcze więcej w sieci

2024 rok, a szczególnie IV kwartał zwieńczony Bożym Narodzeniem,...

Podobne tematy

PKP zakończyło przebudowę historycznego dworca w Wejherowie

Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły trwającą niespełna półtora roku...

Przebudowa dworca Palędzie zakończona

Zakończyła się przebudowa dworca Palędzie w województwie wielkopolskim. Inwestycja...

PKP zakończyły przebudowę dworca w Kołodziejewie

Przebudowa dworca dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu...

Dworzec w Ząbkach po metamorfozie – nowoczesność w historycznej oprawie

Jest symbolem modernistycznej architektury, kształtem przypomina wagon z lat...

Złoty i polska giełda na fali wzrostowej. Amerykańskie zapasy paliw rosną

Jeszcze kurz nie opadł dobrze po przebiciu 4,18 zł,...

PKP Intercity przyspiesza modernizację – nowe lokomotywy, wagony i inwestycje

W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw...

Creotech Instruments i Unibap AB rozpoczynają rozmowy o możliwościach budowy konstelacji satelitów

Creotech Instruments, notowany na GPW polski producent satelitów, systemów...

Dynamiczny start roku dla BETA ETF

Pierwszy miesiąc 2025r. okazał się wyjątkowym miesiącem w historii...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie