Sąd rejestrowy sfinalizował proces połączenia Fabrity Holding z zależną spółką Fabrity. Technologiczna grupa notowana na głównym rynku GPW wiąże z tym faktem oczekiwania zarówno co do zwiększenia efektywności operacyjnej całej organizacji, jak również wobec możliwości rozwoju.
Połączenie głównej spółki operacyjnej Fabrity ze spółką holdingową Fabrity Holding to efekt transformacji profilu grupy w kierunku usług technologicznych, wpierających transformację cyfrową dużych przedsiębiorstw i organizacji. Po sprzedaży spółek spoza działalności podstawowej (chmura, marketing), obecnie w Grupie Fabrity poza główną spółką Fabrity S.A. funkcjonuje jedynie przejęta w zeszłym roku zależna spółka Fabrity Commerce (wcześniej Panda Group) oraz rozwijana wraz z inwestorami zewnętrznymi spółka PerfectBot.
– Połączenie to ostatni etap wieloletniego procesu upraszczania struktury grupy. Jeszcze w 2018 roku było w niej dziewięć podmiotów, a skalę uproszczenia podkreśla również rezygnacja ze słowa „holding” w nazwie spółki giełdowej. Z połączeniem wiążemy oczekiwania dotyczące uproszczenia procesów wewnętrznych i zmniejszenia liczby operacji pomiędzy spółkami. Wyraźne efekty powinniśmy zobaczyć już w tym roku – wskazuje Artur Piątek, Wiceprezes Zarządu Fabrity S.A.
Oprócz korzyści związanych z uproszczeniem struktury i procesów związanych ze świadczeniem usług wpierających, Fabrity upatruje w połączeniu szans rozwojowych.
– Połącznie obu spółek to bez wątpienia jeden z najważniejszych kamieni milowych w historii firmy. Szczególnie w okresie trzech ostatnich lat przeszliśmy znaczącą przebudowę Grupy, w ramach której holding, łączący wiele spółek o różnej wielkości, dynamice wzrostów i rentowności, pracujących dla klientów na różnych rynkach, zmieniliśmy w organizację skoncentrowaną na usługach związanych z oprogramowaniem i nowoczesnymi technologiami. Dziś skupieni jesteśmy na konkretnych rynkach, branżach i kategoriach rozwiązań, wspierających transformację cyfrową – podkreśla Tomasz Burczyński, Prezes Zarządu Fabrity S.A.
– Złożenie wielu różnych specjalizacji z rosnącą skalą naszej działalności tworzy synergię pozwalającą na bardziej kompleksowe obsługiwanie dużych i wymagających klientów. Połączenie spółki holdingowej z dominującą w grupie spółką operacyjną daje nam kolejne szanse rozwoju, związane z realizacją akwizycji, zwiększania skali i umacniania synergii. To również nowe możliwości tworzenia narzędzi motywacyjnych dla menadżerów i kluczowych pracowników odpowiedzialnych za rozwój biznesu. Wierzymy także, że połączenie będzie miało pozytywne znaczenie wizerunkowe dla naszych obecnych i potencjalnych klientów, a nasi inwestorzy w bardziej czytelny sposób będą widzieć wartość generowaną przez Fabrity – dodaje Prezes Burczyński.
W przypadku połączenia spółek Fabrity Holding i Fabrity występuje potencjał długoterminowych strategicznych korzyści i synergii. To chociażby możliwość finansowania rozwoju akwizycyjnego z użyciem emisji akcji notowanych na GPW czy możliwość realizacji motywacyjnych programów opcyjnych (ESOP) opartych o akcje notowane na GPW, co zwiększa szanse osiągnięcia zakładanych celów w obu tych obszarach. Z kolei uproszczenie struktury grupy poprzez ograniczenie liczby podmiotów pozwala na obniżenie liczby transakcji i wyeliminowanie nieefektywnych przepływów pomiędzy spółkami grupy kapitałowej, zmniejszenie złożoności transakcji, centralizacja i uproszczenie procesów właścicielskich, zwiększenie efektywności działania poprzez usunięcie dublujących się procesów. Warto również zauważyć, że status spółki giełdowej dla dostawcy rozwiązań informatycznych, jakim jest Fabrity, zwiększa wiarygodność w odniesieniu do klientów, dostawców, jak i potencjalnych właścicieli spółek, w które Fabrity może inwestować. Obecność na giełdzie oznacza także możliwość potencjalnego łatwiejszego finansowania rozwoju innowacyjnych produktów i usług czy ekspansji na nowe rynki zbytu. Wspomniane korzyści mogą istotnie wpłynąć na potencjał rozwojowy grupy, a przez to zwiększyć wartość dla akcjonariuszy połączonych spółek.
Zrealizowany plan połączenia i parytet wymiany udziałów Fabrity sp. z o.o. na akcje Fabrity Holding S.A. (obecnie Fabrity S.A.) został ustalony w oparciu o wyceny spółek przygotowane przez niezależny podmiot. Parytet wynosił 69,51 : 1, co oznacza, że w procesie połączenia wspólnicy Fabrity inni niż Fabrity Holding za jeden udział Fabrity otrzymali przeliczeniowo 69,51 akcji Fabrity Holding, tzn. za posiadane przez nich łącznie 7.400 udziałów Fabrity sp. z o.o. otrzymali łącznie 514.374 akcji Fabrity Holding, które stanowią 18,5% w podwyższonym kapitale zakładowym. Połączenie zostało dokonane przez przeniesienie całego majątku Fabrity sp. z o.o. na Fabrity Holding S.A. za akcje, które Fabrity Holding wydała innym wspólnikom Fabrity sp. z o.o. (łączenie się przez przejęcie). Fabrity sp. z o.o. ulega rozwiązaniu bez przeprowadzania likwidacji, a notowana na GPW spółka Fabrity Holding skróciła nazwę, pozostawiając jej pierwszy człon (Fabrity S.A.).
Zaprezentowana w czerwcu 2024 roku trzyletnia strategia Grupy Fabrity zakłada skupienie na wzroście organicznym i akwizycjach, co ma zapewnić wzrost przychodów w tempie 12-20% (CAGR) przy osiąganiu rentowności na poziomie zysku operacyjnego 10-12,5%. Kluczowymi rynkami dla rozwoju są Polska, rynki DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria) i pozostałe kraje Europy Zachodniej, a działania prosprzedażowe są prowadzone również w Wlk. Brytanii i USA. Kluczowym segmentem klientów pozostają duże i najbardziej innowacyjne przedsiębiorstwa oraz organizacje. Oferta i kompetencje mają być skokowo poszerzane dzięki realizacji przejęć komplementarnych podmiotów branżowych, posiadających konkretne specjalizacje lub działające na wybranych rynkach. Kluczowym obszarem działalności Grupy pozostaje inżynieria oprogramowania, projektowanie cyfrowych produktów i usług oraz wdrożenia platform low-code, w tym dalszy rozwój własnej platformy Fastive.
W zakresie rozwoju usług spółka koncentruje się przede wszystkim na obszarach Industry 5.0, Generative AI i Machine Learning.
– Nowym obszarem jest Cloud Data Platform, obejmujący wiele dziedzin związanych ze strategicznym podejściem do danych w organizacjach, w tym również w obszarze sztucznej inteligencji, gdzie możemy pochwalić się partnerstwem ze Snowflake. Z kolei w obszarze usług i rozwiązań e-commerce procentuje nie tylko rozwój zależnej spółki Fabrity Commerce, ale również poszerzenie współpracy partnerskiej z firmą Hyva oraz zawiązanie partnerstwa z PIM Core, dostawcą rozwiązań klasy Product Inventory Management – wskazuje Rafał Graboś, Wiceprezes Zarządu Fabrity S.A.
Spółka w strategii na lata 2024-2026 utrzymała dotychczasową politykę dystrybucji zysków do akcjonariuszy (standardowo do 50% skonsolidowanego zysku netto w formie dywidendy i/lub skupu akcji własnych). Pod koniec listopada 2024 roku Fabrity wypłaciła ponad 2,9 mln zł (1,3 zł na akcję) dywidendy zaliczkowej z zysku 2024 roku. Pod koniec czerwca zeszłego roku Fabrity Holding wypłaciła 7,4 mln zł dywidendy (3,25 zł na akcję), a wraz ze zrealizowanym nieco wcześniej skupem akcji własnych do akcjonariuszy trafiło łącznie 15,1 mln zł. Łączna kwota środków przekazanych do akcjonariuszy z zysków lat 2021-2023 oraz w ramach zaliczkowej dywidendy za rok 2024 to 47,3 mln zł. To oznacza kwotę wyższą w przeliczeniu na akcję niż wynosił kurs spółki do około połowy 2022 roku (spłata wartości akcji poprzez transfery środków do akcjonariuszy w około 2,5 roku, jeszcze wyższa stopa zwrotu dla wcześniej zakupionych akcji).