INNOWACJECode-collar workers - nowa generacja pracowników

Code-collar workers – nowa generacja pracowników

Code-collar workers – nowa generacja pracowników

Technologia kształtuje nie tylko sposób w jaki płacimy, komunikujemy się ale również wpływa na współczesny rynek pracy. Coraz ważniejsze staje się zrozumienie, w jaki sposób umiejętności obsługi narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI) wpływają na naszą efektywność.

“Code-collar workers” to pracownicy, używający AI w swojej pracy. Nie są to programiści, lecz pracownicy przekroju działów – od marketingu, przez sprzedaż, finanse czy HR, którzy potrafią efektywnie wykorzystać AI w swoich codziennych zadaniach.

Umiejętność pracy z AI staje się nie tylko atutem, ale wręcz koniecznością. Jak wynika z danych, na LinkedIn wzrasta liczba ogłoszeń o pracę wymagających umiejętności w obszarze sztucznej inteligencji lub generatywnej sztucznej inteligencji. W okresie od lipca 2021 r. do lipca 2023 r. ich liczba wzrosła ponad dwukrotnie. Niektóre kraje odnotowały jeszcze większe skoki w porównaniu z globalną średnią wynoszącą 2,2x – Wielka Brytania ze wzrostem 2,3x, podczas gdy Niemcy i Francja odpowiednio 2,6x i 2,8x.[1]

Kompetencje zawodowe w erze AI

Wraz z rozwojem technologii i postępem transformacji cyfrowej, coraz więcej zawodów korzysta z narzędzi opartych na AI. Termin „code-collar workers” pojawia się w odpowiedzi na zmieniającą się dynamikę rynku pracy. Ci pracownicy różnią się od tradycyjnych „blue-collar workers” (pracowników fizycznych) oraz „white-collar workers” (tradycyjnych pracowników umysłowych) umiejętnością efektywnego korzystania z narzędzi AI, co pozwala im nie tylko wykonywać swoje obowiązki szybciej i dokładniej, ale również podejmować świadome, oparte na danych decyzje biznesowe.

Jest to tym bardziej ważne teraz, gdy ponad 50% firm planuje wdrożyć jakąś formę technologii AI jeszcze w tym roku. W praktyce, ​​ponad 250 milionów firm na świecie korzysta lub będzie korzystać ze sztucznej inteligencji w swojej działalności biznesowej.[2]

Marta Zalewska, CEO AI Teammate, agencji AI tworzącej wirtualnych asystentów pracowników i szkoląca z rozwiązań AI, podkreśla, że cyfrowa transformacja niesie ze sobą wzrost oczekiwań wobec pracowników. Szybki rozwój AI zmienia oblicze wszystkich sektorów, co prowadzi do wzrostu zapotrzebowania na umiejętności związane z tą technologią ale również na zrozumienie jak sztuczna inteligencja może wpłynąć na biznes. Pracownicy potrafiący korzystać z narzędzi AI są aktywnie poszukiwani na rynku pracy, a ich umiejętności coraz bardziej doceniane. Dzięki AI pracownicy mogą zwiększać swoją produktywność, szybko analizować dane i wdrażać innowacyjne rozwiązania podnoszące sprzedaż.

Umiejętności wygrywają

Tradycyjne metody rekrutacji, skupiające się głównie na edukacji i doświadczeniu, są coraz częściej krytykowane za swoją nieefektywność i ograniczenia, zwłaszcza gdy pomijają kluczowy element – umiejętności. Takie podejście zrodziło się z potrzeby ustrukturyzowania organizacji, lecz obecnie coraz więcej firm przekonuje się do płaskich struktur, które okazują się być bardziej efektywne.

Dane z LinkedIn obrazują, że od 2015 roku wymagane umiejętności na poszczególne stanowiska zmieniły się już o około 25%, a ten trend ma się nasilić na skutek rozwoju sztucznej inteligencji.

Praca staje się coraz bardziej wielozadaniowa. Badania rynkowe potwierdzają ten trend: 71% pracowników przyznaje, że ich obowiązki wykraczają poza formalne opisy stanowisk, a 81% kadry kierowniczej zauważa, że praca realizowana jest w różnych obszarach funkcjonalnych. Badania Microsoftu pokazują, że 82% globalnych liderów uznaje, że w erze zdominowanej przez sztuczną inteligencję, pracownicy będą musieli nabyć nowe kompetencje. Kluczowe umiejętności, takie jak adaptacja do zmian, elastyczność oraz inteligencja emocjonalna, staną się niezbędne nie tylko dla specjalistów z dziedzinie AI, ale dla wszystkich, którzy będą wykorzystywać te technologie w swojej pracy.[3]

Korzystanie z AI pomoże w rozwoju i zdobywaniu umiejętności – od technicznych, takich jak programowanie czy zrozumienie algorytmów, po analityczne czy zarządzanie projektami, szczególnie w kontekście wdrażania i monitorowania systemów AI. Kolejną umiejętnością jest krytyczne myślenie zdobywane w procesie ewaluacji wydajności systemów AI i interpretacji ich wyników. AI znacząco wpływa na rozwój kompetencji zawodowych, co może przynieść korzyści zarówno pracownikom, jak i organizacjom.

Dynamika współpracy

Celem wirtualnych asystentów jest zwiększanie efektywności, a nie zastępowanie pracowników. Są przeznaczeni do wykonywania powtarzających się, analitycznych zadań, jednocześnie dając przestrzeń pracownikom na rozwój w obszarach kreatywnych i strategicznych. Ich rola polega na dostarczaniu ulepszeń, a nie kreowaniu zagrożeń.

Aws Naser, CTO AI Teammate, wierzy, że przyszłe miejsce pracy będzie miejscem gdzie łączą się umiejętności pracowników i wirtualnych asystentów. To współistnienie usprawni procesy. Sztuczna inteligencja będzie zarządzać zadaniami opartymi na danych, a ludzie skupią się na strategii, kreatywności i rozwiązywaniu złożonych problemów. W miarę rozwoju technologii możliwości wirtualnych asystentów będą rosły. Niedługo będziemy świadkami transformacji miejsc pracy, w kierunku tworzenia spersonalizowanych, dostosowanych do branży wirtualnych pracowników, zapewniających optymalną wydajność i jednoczesną zgodność z celami firmy.

[1] https://www.cnbc.com/2023/10/04/job-postings-mentioning-ai-more-than-doubled-since-2021-linkedin.html

[2] https://explodingtopics.com/blog/companies-using-ai

 [3] 2023 Global human capital trends | Deloitte Insights

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...