wtorek, 1 kwietnia, 2025

Eksperci: RCS stanie się nowym standardem komunikacji firmowej w Polsce

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Z badania liderów rynku RCS w Polsce Tide Software i Orange Polska „Przyszłość komunikacji firm z klientami” wynika, że polski rynek RCS dla firm (RCS Business Messaging) będzie dynamicznie rósł w najbliższych latach. Średnioroczny wzrost (CAGR) polskiego rynku RCS w okresie 2025-2030 wyniesie 126%, a jego wartość do 2030 roku sięgnie 468 mln PLN. Najsilniejsza dynamika wzrostu prognozowana jest na lata 2025, 2026.

RCS (Rich Communications Services) od Google łączy funkcję SMS i komunikatorów, w smartfonach wyświetla się jako czat RCS, czyli alternatywa dla SMS. Rok 2024 był pierwszym okresem, w którym technologia RCS stała się dostępna na szerszą skalę, zarówno dzięki aktywności operatorów jak i adaptacji RCS przez Apple w trzecim kwartale 2024, zaczynając od oprogramowania iOS18. Jego integracja ma poprawić także komunikację między użytkownikami iPhone’ów i smartfonów z Androidem.

Według badań Mobilesquared, globalny rynek RCS Business Messaging (RBM) notuje najwyższą dynamikę wzrostu wśród wszystkich kanałów komunikacji biznesowej.

W nadchodzących latach RCS może stać się standardem wielokanałowej komunikacji – podobnie jak  SMS-owe przelewy stały się fundamentem nowoczesnych płatności. Rynek komunikacji konwersacyjnej wkracza w nową erę. W ciągu najbliższych lat wzrost wykorzystania technologii RCS od Google może osiągnąć trzycyfrową, a następnie silną dwucyfrową dynamikę. To oznacza, że wzrost ten może przewyższyć tempo, w jakim polski rynek adaptował płatności mobilne. W najbliższym czasie możemy spodziewać się silnego wzrostu jego wykorzystania. Przyjęcie RCS przez Apple w 2024 roku dodatkowo otworzyło drogę do globalnej popularyzacji tej technologii – mówi Jerzy Klimaszewski, prezes zarządu Tide Software, wiodącego dostawcy platformy komunikacyjnej CPaaS.

Rosnąca liczba użytkowników interaktywnych wiadomości RCS zarówno w komunikacji firm z klientami jak i w komunikacji interpersonalnej potwierdza rosnące znaczenie tej technologii.

Według raportu Tide Software i Orange Polska wśród kluczowych czynników wpływających na dynamiczny wzrost rynku RCS są:

  • rosnąca liczba wiadomości, SMS-ów biznesowych, czyli tzw. ruch A2P – application to person, co potwierdzają także dane UKE (Urząd Komunikacji Elektronicznej).
  • rosnąca popularność RCS wśród użytkowników indywidualnych, czyli tzw. ruch P2P – person to person.
  • rozwój rynku OTT (Over-the-Top) i jego wpływ na rynek wiadomości mobilnych
  • wzrost penetracji Android i Apple. RCS-y są dostępne na większości Androidów, z kolei penetracja RCS na iOS będzie rosła stopniowo, ze względu na adaptację tej technologii w 2024 roku.

CAGR – średnioroczny wzrost rynku RCS w Polsce, w latach 2025-2030 (dane z raportu Tide Software i Orange Polska Przyszłość komunikacji firm z klientami, badanie realizowane przez ConQuest Consulting).

Średnioroczny wzrost rynku RCS w Polsce (CAGR) w latach 2025-2030 prognozowany jest na poziomie 126%.TideSoftware

CAGR (%) Polska
2025/2026 276%
2026/2027 203%
2027/2028 99%
2028/2029 74%
2029/2030 48%

 

„Widać już wyraźnie ogólnoświatowy wzrost wykorzystywania RCS w komunikacji interpersonalnej i biznesowej. To nie przejściowa moda, ale stały trend, który potwierdzają dane Grupy Orange w Europie oraz Afryce. Znajduje on potwierdzenie także na lokalnym rynku operatorskim w Polsce, gdzie obserwujemy systematycznie rosnącą liczbę użytkowników. Specyfika naszego rynku, na którym wciąż dominują telefony z Androidem, od początku sprzyjała popularyzacji RCS-a. SMS-y i MMS-y odbieramy i wysyłamy na natywnym oprogramowaniu smartfona, bez konieczności instalacji dodatkowych aplikacji. Podobnie jest z RCS-em. Interaktywność, multimedialność i bezpieczeństwo to silne przewagi RCS – mówi Radosław Turek, kierownik produktów hurtowych w Orange Polska.

RCS – dostępność i przewagi

W przeciwieństwie do klasycznych SMS-ów, RCS pozwala na przesyłanie obrazów, wideo, dynamicznych przycisków CTA oraz elementów interaktywnych, eliminując potrzebę instalowania dodatkowych aplikacji.

RCS jest dostępny dla większości użytkowników Androida, a od września 2024 także dla urządzeń Apple’a od wersji oprogramowania iOS18. Korzystają z niego zarówno użytkownicy indywidualni (tzw. ruch P2P – person to person) jak i firmy w komunikacji z klientami, tzw. ruch A2P – application to person. Wśród użytkowników prywatnych RCS jest drugim najczęściej wybieranym komunikatorem zaraz po WhatsApp (dane 9to5Google).

Raport Tide Software i Orange PolskaPrzyszłość komunikacji firm z klientami” pokazuje jakie technologie, kanały komunikacji i narzędzia są najchętniej wykorzystywane w komunikacji klienta z marką. Wyniki zostały uzyskane w oparciu o badanie ilościowe CAWI na reprezentatywnej grupie 1017 dorosłych respondentów (18-60+), wywiady pogłębione z przedstawicielami największych sieci handlowych w Polsce przeprowadzone przez ConQuest Consulting w grudniu 2024 roku, oraz wybrane dane Tide Software i Orange Polska.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Podobne tematy

PZWLP przyznał swoje prestiżowe nagrody w 2024 roku

3 grudnia, w Hotelu Verte na warszawskiej starówce, Polski...

Za chwilę zrobi się głośno o nowej metodzie „na wnuczka”. Wszystko dzięki AI i social mediom

Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez oszustów. Zamieszczają...

Grupa One2tribe S.A. w trzecim kwartale zwiększa EBITDA o ponad 150 proc.

Grupa One2tribe S.A. notuje znaczącą poprawę skonsolidowanych wyników finansowych...

Ogranicz użycie internetu w czasie powodzi – telekomunikacja kluczowa dla służb ratunkowych

Specjaliści od zarządzania kryzysowego i cyberbezpieczeństwa zwracają się do...

PKP Polskie Linie Kolejowe i Ericsson testują system łączności kolejowej w technologii 5G

Ericsson wraz z partnerami przetestuje dla PKP Polskich Linii...

One2tribe napędza wzrost efektywności w dużych organizacjach

One2tribe od 10 lat nieustannie doskonali unikalną technologię zwiększającą...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie