czwartek, 27 marca, 2025

Ekspert: „Potrzebujemy ustawy, która będzie równoważyć interesy fiskusa, zdrowia publicznego i branży alkoholowej”

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zawiera przepisy odnośnie między innymi spożycia i sprzedaży alkoholu, zasad promocji alkoholu, zezwoleń na sprzedaż i obrót hurtowy napojami alkoholowymi, możliwości leczenia alkoholizmu i pomocy rodzinom z problemem alkoholowym, a także ewentualnych kar i konsekwencji prawnych złamania przepisów. Obecna ustawa regulująca kwestie prawne związane ze sprzedażą i spożyciem alkoholu pochodzi z 1982 roku, a na przestrzeni lat była wielokrotnie nowelizowana. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi składa się z czterech rozdziałów. W Polsce zabrania się reklamy i promocji napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa. Reklamowanie piwa jest jednak obwarowane wieloma wytycznymi, głównie po to, by chronić najmłodszych. Reklama piwa nie może być zatem kierowana do małoletnich i nie może przedstawiać małoletnich, ponadto zabrania się m.in łączenia spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną, kierowaniem pojazdami, atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, sukcesem zawodowym lub życiowym. Reklamodawca nie powinien również zachęcać do nadmiernego spożycia alkoholu czy przedstawiać abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w sposób negatywny.

– Jeżeli chodzi o ustawę nową, która będzie regulować rynek alkoholowy, winiarski, piwowarski, to niesłychanie skomplikowana materia. Bo mamy prawo, który ma 40 parę lat, prawie 50 lat – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Krzysztof Apostolidis, prezes Partner Center. – Utworzone wtedy, kiedy nie było ani convenient shops, ani dyskontów, ani sklepów internetowych. Teraz wszystko się zmieniło. I teraz ustawa musi zagospodarować interesy wszystkich interesariuszy. A tym interesariuszem na pewno jest skarb państwa, który pobiera akcyzę. Tym interesariuszem jest Ministerstwo Zdrowa, które dba o zdrowie społeczeństwa. Tym interesariuszem są konsumenci, NGO-sy i oczywiście branża. I trzeba to zrobić w sposób uregulowany, bezpieczny, który nadzoruje właściwe spożycie alkoholu – zabraniając spożywania alkoholu grupom, które nie powinny tego czynić, na przykład kierowcy, osoby do 18 roku czy też kobiety w ciąży. Jednocześnie branża musi się dalej rozwijać. Powinniśmy mieć równość podmiotów wobec prawa – czyli niezależnie od tego, czy sprzedajesz wódkę, piwo, czy wino, powinieneś mieć takie samo prawo, powinieneś płacić taką samą akcyzę i to jest wtedy uczciwe. To klient powinien decydować, czy chce spożywać alkohol w formie wina, piwa czy wódki. Mówiąc równość podmiotów wobec prawa, mam na myśli równość dostępu do reklamy. Jeżeli piwo może się reklamować po godzinie 20, to dlaczego nie można reklamować wina? Przecież to nie jest zupełnie inny produkt – jest wręcz bardzo podobny lub taki sam. Można powiedzieć, że ma większą dozę radości i większą dozę kultury, którą może epatować podczas spożywania – analizuje Krzysztof Apostolidis.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Inicjatywa SprawdzaMY – szósta tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski zaprezentowała szóstą turę...

Budujesz bez pozwolenia? Możesz na tym dobrze wyjść

Prawo budowlane dopuszcza pod pewnymi warunkami legalizację samowoli budowlanych,...

Jak wybrać dobrą agencję marketingową?

Wybór odpowiedniej agencji marketingowej to kluczowa decyzja dla każdej...

Linki, treści, ludzie – co naprawdę decyduje o sukcesie w SEO?

Po trzech latach wytężonej pracy badawczej i zainwestowaniu ponad...

Meta wycofuje skargi na decyzje UODO dotyczące fałszywych reklam z udziałem Rafała Brzoski i Omeny Mensah

Meta Platforms Ireland Limited wycofała skargi złożone na decyzje...

Podobne tematy

Fobia społeczna i alkoholizm: nowe dowody na związek między tymi zaburzeniami

Nadmierne spożycie alkoholu to problem społeczny, który może być...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie