W tygodniu 17–23 marca 2025 r. największy zasięg medialny – we wszystkich typach mediów – osiągnęły treści dotyczące Karola Nawrockiego. Jak wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów i Demagoga, za niemal połowę tego zasięgu odpowiadały doniesienia o jego drugiej tożsamości – Tadeuszu Batyrze.
Drugie miejsce w zestawieniu ogólnego zasięgu zajął Rafał Trzaskowski, mimo że liczba publikacji na jego temat była dwukrotnie wyższa niż w przypadku Karola Nawrockiego. Trzaskowski intensywnie działa również w mediach społecznościowych, jednak jego wyniki są trzykrotnie niższe niż rezultaty Mentzena.
Na trzecim miejscu pod względem dotarcia do odbiorców we wszystkich mediach znalazł się Sławomir Mentzen. Jeszcze w poprzednim tygodniu (10–16 marca) to Szymon Hołownia był na trzeciej pozycji. Teraz spadł na czwarte miejsce.
W mediach społecznościowych bezkonkurencyjny okazał się Sławomir Mentzen, który zgromadził więcej wyświetleń i interakcji niż wszyscy pozostali kandydaci razem wzięci. Jego materiały dominowały m.in. na TikToku, platformie X i YouTube. Przekaz kandydata Konfederacji celuje głównie w młodego odbiorcę i koncentruje się na krytyce rządu oraz bezpośrednim kontakcie z wyborcami.
Sławomir Mentzen jest również na trzeciej pozycji pod względem uśrednionych wyników sondaży, liczonych za okres 22-28 marca. Nawrocki natomiast, choć zdobywa największe zasięgi, pozostaje w sondażach na drugim miejscu. Na czele niezmiennie pozostaje Rafał Trzaskowski.
– Obecny moment kampanii wyborczej jest interesujący, ponieważ z jednej strony pokazuje, że analiza danych jedynie na poziomie ilościowym nie jest wystarczająca, a z drugiej strony – nie mamy wciąż zdecydowanego faworyta w mediach – komentuje prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska, ekspertka, doradczyni i trenerka w obszarze budowy wizerunku, relacji z mediami, konstruowania strategii oraz zarządzania sytuacjami kryzysowymi.
– Wśród wszystkich kandydatów na Prezydenta Polski największe zasięgi (17-23.03.2025; prasa, telewizja, radio, www, social media) ma Karol Nawrocki. Jednakże monitoring mediów pokazuje, że największe zainteresowanie kandydatem miało miejsce w okresie ujawnienia jego drugiej tożsamości (Tadeusz Batyr), a sentyment tychże treści był negatywny – dodaje ekspertka.
Monitoring mediów prowadzony przez IMM i Demagoga będzie kontynuowany aż do końca kampanii prezydenckiej. Co tydzień publikowane będą dane na temat zasięgów, jakie uzyskały treści na ich temat oraz ich własne materiały wyborcze. Analizowane są zarówno media społecznościowe, jak i tradycyjne – prasa, radio i telewizja. Jego celem jest nie tylko wskazanie liderów medialnych, ale też analiza jakości przekazu, emocjonalnego tonu oraz obecności dezinformacji.