piątek, 22 stycznia, 2021
PRACA I KARIERA WYNAGRODZENIA Firmy zmieniają oferowane benefity, ale nie pytają pracowników o zdanie

Firmy zmieniają oferowane benefity, ale nie pytają pracowników o zdanie

-

Firmy zmieniają oferowane benefity, ale nie pytają pracowników o zdanie

Benefity pozapłacowe wciąż są dla firm ważne, ale pandemia odcisnęła swoje piętno także na tym obszarze. Co się zmieniło?
Z drugiej edycji badania Nurtownik HR wynika, że praktycy HR uważają, iż firmy wciąż powinny inwestować w rozwój oferty benefitowej. Ich zdaniem ma ona duże znaczenie dla przyciągania i utrzymywania talentów. Jednocześnie jednak, zdaniem respondentów badania, benefity odgrywają obecnie mniejszą rolę dla osób szukających pracy.Firmy zmieniają oferowane benefity, ale nie pytają pracowników o zdanie

„Od dawna wiemy, że benefity są ważne zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. W tej edycji naszego badania postanowiliśmy sprawdzić, czy pandemia koronawirusa wpłynęła na zmianę oferty benefitowej. Czy organizacje wyszły naprzeciw potrzebom swoich zespołów, zwłaszcza tych pracujących zdalnie?” – mówi Monika Nowacka-Şahin, CEO marki meet&grow, która tworzy badanie Nurtownik HR.

Zgodnie z deklaracjami ankietowanych praktyków HR, w co drugiej organizacji oferta benefitowa uległa zmianie (zwiększyła się lub została ograniczona). Co ważne, pracownicy w dużej mierze nie zostali włączeni w proces tego typu zmian. Jedynie dwóch na dziesięciu HR-owców potwierdza, że pracownicy w ich organizacjach zostali zapytani o to, jakich aktualnie benefitów potrzebują.

Autorzy badania podkreślają, że zaledwie 23 proc. praktyków HR deklaruje, że ich firmy wprowadziły lub zamierzają wprowadzić benefity związane z pracą w domu (np. pokrycie kosztów internetu, zakup krzesła lub biurka, zapewnienie opieki nad dziećmi itd.). Niewiele częściej (36 proc. pozytywnych wskazań) firmy myślą o wprowadzeniu benefitów związanych ze zdrowiem fizycznym lub psychicznym pracowników.

„Wydaje się, że w obu obszarach – pracy zdalnej i zdrowia pracowników – firmy mają najwięcej do zrobienia. To zaskakujące, że w czasie, w którym tak dużo mówimy o zdrowiu i na własnej skórze doświadczamy eksperymentu z globalnym przejściem do pracy z domu, organizacje tak rzadko włączają swoich pracowników do tworzenia oferty benefitów” – dodaje Dawid Zaraziński, dyrektor komunikacji meet&grow, współautor badania.

Partnerem drugiej edycji Nurtownika HR był stworzony przez Grupę Masterlease program MasterBenefit. W ankiecie badawczej pojawiło się pytanie o to, czy zdaniem praktyków HR samochód – oferowany w innowacyjny sposób – może być atrakcyjnym benefitem. Aż 66 proc. respondentów odpowiedziało pozytywnie na pytanie o to, czy ich zdaniem możliwość zaproponowania najmu samochodów na korzystnych (prenegocjowanych czy korporacyjnych) warunkach to atrakcyjny benefit.

MasterBenefit daje dwie opcje budowania relacji benefitowej. W pierwszej opcji pracodawca zapewnia dostęp do wyselekcjonowanej oferty, a pracownik sam opłaca abonament samochodowy. Pracodawca może jednak zdecydować się na zrekompensowanie pracownikowi kosztów wynajmu samochodu i traktować to jako atrakcyjny substytut podwyżki, element wynagrodzenia.

„Zamiast na przykład 2 tys. złotych podwyżki brutto, pracodawca w ramach podobnego budżetu może pracownikowi zrekompensować koszty wynajmu SUV-a marki Mercedes, a jednocześnie całą pracę związaną z obsługą samochodu +zrzucić+ na partnera zewnętrznego, takiego jak Grupa Masterlease. Ponieważ finansujemy i zarządzamy flotą blisko 40 tys. samochodów, jesteśmy w stanie zoptymalizować koszty każdego z elementów związanych z korzystaniem z samochodu” – mówi Krzysztof Radke, Product Manager w MasterBenefit.

Pełny raport z badania znaleźć można w magazynie „Strona Kadry+”, który dostępny jest bezpłatnie na stronie: stronakadry.pl.

O badaniu

Nurtownik HR to badanie, które tworzy marka meet&grow, organizator takich wydarzeń biznesowych jak Kongres Kadry, MeetBenefit czy Forum Zdrowie Pracownika. Partnerem badawczym jest agencja Experience Institute. Badanie powtarzane jest dwukrotnie w ciągu roku. W każdej edycji zadawane są praktykom HR te same pytania. W ten sposób powstaje mapa trendów, która pokazuje zmiany postaw praktyków HR w wybranych obszarach.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

POLECAMY

Remote controlled drone taking off from warehouse to deliver package

SAS wskazuje 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku

0
Jednym z głównych wniosków pojawiających się w podsumowaniach minionego roku jest ogromny wpływ pandemii na przyspieszenie procesów cyfrowej transformacji. COVID-19 potwierdził, że technologia jest kluczowym narzędziem w obszarze ochrony zdrowia, ekonomii, a także ekologii....
Deloitte

Deloitte: Rok 2021 przyniesie zwiększoną aktywność na rynku private equity

0
Mimo, że rynek private equity (PE) w Europie Środkowej odczuł wpływ pandemii i wywołanego nią spowolnienia, przedstawiciele funduszy wykazują dziś znacznie większy optymizm niż w pierwszej połowie 2020 r. Jak wynika z raportu firmy...
polska unia europejska

Jaka przyszłość czeka Unię Europejską i Polskę?

0
Michał Perzyński/Instytut Jagielloński: Jak Pana zdaniem będą wyglądać stosunki Unii Europejskiej ze Stanami Zjednoczonymi po zaprzysiężeniu Joe Bidena na prezydenta? Bogusław Sonik: Myślę, że przede wszystkim zmieni się jedno – będą mieli do siebie zaufanie...