FIRMYGrupa Żabka rozpoczyna ofertę publiczną: cena akcji ustalona w przedziale 20,00–21,50 PLN

Grupa Żabka rozpoczyna ofertę publiczną: cena akcji ustalona w przedziale 20,00–21,50 PLN

Spółka Zabka Group („Grupa Żabka”) opublikowała dzisiaj prospekt i rozpoczyna ofertę publiczną swoich akcji („Oferta”).

Przedział cenowy Oferty został ustalony na poziomie 20,00–21,50 PLN za Akcję Oferowaną. Przedział ten wyznaczono na potrzeby procedury budowy księgi popytu.

Oferta będzie obejmować sprzedaż nie więcej niż 300 000 000 istniejących akcji (z wyłączeniem Akcji Dodatkowego Przydziału). Na podstawie ustalonego przedziału cenowego, potencjalna wartość Oferty wyniesie około 6-6,45 mld PLN.

Proces budowy księgi popytu wśród Inwestorów Instytucjonalnych zostanie przeprowadzony w okresie od 1 do 9 października 2024 roku. Inwestorzy Detaliczni będą mogli składać zapisy na akcje w okresie od 2 do 9 października 2024 roku w punktach obsługi klienta PKO BP Oddział – Biuro Maklerskie (pełniącego rolę Agenta Oferującego) oraz innych członków Konsorcjum Detalicznego w Polsce przyjmujących zapisy od Inwestorów Detalicznych.

WARUNKI OFERTY PUBLICZNEJ

  • Przedmiotem Oferty jest nie więcej niż 300 000 000 Akcji Sprzedawanych (z wyłączeniem Akcji Dodatkowego Przydziału) . W związku z Ofertą nie zostaną wyemitowane ani zaoferowane żadne nowe akcje w kapitale zakładowym Spółki.
  • Oferta składa się z:
    • oferty publicznej na terytorium Polski, w tym: (a) Oferty Detalicznej oraz (b) Oferty Instytucjonalnej w Polsce, zgodnie z Regulacją S (ang. Regulation S) wydaną na podstawie Amerykańskiej Ustawy o Papierach Wartościowych;
    • oferty w Stanach Zjednoczonych dla osób, co do których istnieje uzasadnione przekonanie, że są kwalifikowanymi nabywcami instytucjonalnymi (ang. qualified institutional buyers), zgodnie z definicją i na podstawie Reguły 144A (ang. Rule 144A), lub na podstawie innego zwolnienia z obowiązku rejestracji zgodnie z przepisami Amerykańskiej Ustawy o Papierach Wartościowych bądź w ramach transakcji zwolnionej z obowiązku takiej rejestracji; oraz
    • oferty skierowanej do określonych innych inwestorów instytucjonalnych spoza Stanów Zjednoczonych i Polski zgodnie z Regulacją S wydaną na podstawie Amerykańskiej Ustawy o Papierach Wartościowych.
  • Cena Maksymalna w Ofercie została ustalona na poziomie 21,50 PLN za akcję.
  • Ostateczna cena ofertowa jednej Akcji Oferowanej dla Inwestorów Detalicznych nie będzie wyższa niż górna granica Przedziału Cenowego Oferty (Cena Maksymalna 21,50 PLN). Oczekuje się, że ostateczna cena ofertowa jednej Akcji Oferowanej dla Inwestorów Instytucjonalnych będzie mieścić się w Przedziale Cenowym Oferty, jednak może ona być wyższa niż Cena Maksymalna.
  • Akcje Sprzedawane mogą być nabywane przez Inwestorów Detalicznych i Inwestorów Instytucjonalnych i nie ma ustalonego podziału Akcji Sprzedawanych, które zostaną przydzielone każdej kategorii inwestorów. Akcjonariusze Sprzedający zamierzają łącznie przydzielić Inwestorom Detalicznym do 5% ostatecznej liczby Akcji Sprzedawanych.
  • Goldman Sachs Bank Europe SE i J.P. Morgan SE pełnią role Globalnych Koordynatorów i Współzarządzających Księgą Popytu, natomiast Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Oddział – Biuro Maklerskie pełni role Agenta Oferującego i Współzarządzającego Księgą Popytu.
  • W skład Konsorcjum Detalicznego w Polsce, którego członkowie będą przyjmować zapisy od Inwestorów Detalicznych, wejdą PKO BP – Biuro Maklerskie (występujący w roli Agenta Oferującego i Współprowadzącego Księgę Popytu), oraz następujące biura maklerskie Alior Banku, BNP Bank Polska, Banku Handlowego, Millenium Banku, ING Banku Śląskiego, mBanku, Pekao, BOŚ,  BDM, Ipopema Securities, Noble Securities, Santander, Trigon.

Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka, powiedział: – W Grupie Żabka stworzyliśmy kompleksowy ekosystem convenience działający w oparciu o zaawansowane technologie, który ciągle rozwijamy, aby odpowiadać na szybko zmieniające się trendy konsumenckie. Z myślą o osobach ceniących czas i wygodę rozwijamy zarówno sieć sklepów stacjonarnych jak i ofertę opartą o rozwiązania cyfrowe, obejmującą sklepy bezobsługowe, aplikację mobilną oraz dostawy bezpośrednio do domu. To sprawia, że Żabka staje się integralną częścią codziennego życia naszych klientów, budując ich lojalność i zachęcając do regularnych zakupów.

Dzięki szczegółowej wiedzy o zachowaniach konsumentów, Żabka od ponad 25 lat konsekwentnie odnotowuje wzrost sprzedaży przekraczający 20% rocznie, a efektywne zarządzanie finansami w ostatnich latach zaowocowało wysoką rentownością i silną konwersją gotówki.

Sprzyjające megatrendy konsumenckie stwarzają atrakcyjne możliwości rozwoju skalowalnej działalności Grupy Żabka. Wkraczamy w nową erę wzrostu i z entuzjazmem patrzymy na dalszą ekspansję zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych. Nasze niedawne przejęcie w Rumunii otwiera przed nami dostęp do kolejnego wyjątkowo atrakcyjnego rynku, który charakteryzuje się dynamicznym wzrostem, a jednocześnie nadal jest niewystarczająco zagospodarowany.

Cieszymy się, że możemy przejść do kolejnego etapu procesu IPO wraz z publikacją Prospektu. Pragnę podziękować moim współpracownikom, franczyzobiorcom oraz partnerom, którzy odegrali kluczową rolę w dotychczasowym rozwoju Grupy Żabka. Przed nami spotkania z potencjalnymi, nowymi akcjonariuszami, którym przedstawimy plany dalszego rozwoju naszej organizacji na nadchodzące lata.

Krzysztof Krawczyk, Przewodniczący Rady Dyrektorów Grupy Żabka i Partner w CVC Capital Partners, powiedział: – Jako wieloletni inwestor w Grupie Żabka, CVC Capital Partners wspiera kierownictwo Grupy w realizacji strategii wzrostu. Z optymizmem patrzymy na kontynuację naszej współpracy w momencie, gdy Grupa rozpoczyna kolejny etap rozwoju zarówno w Polsce, jak i na rynkach międzynarodowych.

PRZEWIDYWANY HARMONOGRAM OFERTY

Data Zdarzenie
1 października Otwarcie Oferty – rozpoczęcie procesu budowy księgi popytu wśród Inwestorów Instytucjonalnych.
2–9 października 2024 Okres przyjmowania zapisów od Inwestorów Detalicznych – przyjmowanie zapisów od Inwestorów Detalicznych (do godz. [15:00] czasu lokalnego w Warszawie 9 października 2024 r.)
9 października 2024 r. Ustalenie Ceny Ofertowej

Zakończenie procesu budowy księgi popytu wśród Inwestorów Instytucjonalnych.

Ustalenie Ceny Ofertowej dla Inwestorów Detalicznych, Ceny Ofertowej dla Inwestorów Instytucjonalnych, ostatecznej liczby Akcji Oferowanych (w tym Akcji Sprzedawanych i Akcji Dodatkowego Przydziału) oferowanych w Ofercie oraz ostatecznej liczby Akcji Oferowanych, które będą oferowane poszczególnym kategoriom inwestorów

9 października 2024 r. (lub w zbliżonym terminie) Podpisanie aneksu cenowego (ang. pricing memorandum) określającego m.in. Cenę Ofertową dla Inwestorów Detalicznych, Cenę Ofertową dla Inwestorów Instytucjonalnych oraz ostateczną liczbę Akcji Oferowanych (w tym Akcji Sprzedawanych i Akcji Dodatkowego Przydziału) oferowanych w ramach Oferty oraz ostateczną liczbę Akcji Oferowanych, które będą oferowane poszczególnym kategoriom inwestorów
10 października 2024 r. (lub w zbliżonym terminie) Publikacja Ceny Ofertowej dla Inwestorów Detalicznych, Ceny Ofertowej dla Inwestorów Instytucjonalnych, ostatecznej liczby Akcji Oferowanych (w tym Akcji Sprzedawanych i Akcji Dodatkowego Przydziału) oferowanych w ramach Oferty oraz ostatecznej liczby Akcji Oferowanych oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów
10–14 października 2024 r. Okres przyjmowania zapisów od Inwestorów Instytucjonalnych
14 października 2024 r. Przydział za pośrednictwem GPW – składanie zleceń nabycia dla celów sprzedaży Akcji Sprzedawanych Inwestorom Detalicznym za pośrednictwem systemu GPW
15 października 2024 r. Przewidywana data zapisania Akcji Sprzedawanych na rachunkach papierów wartościowych Inwestorów Detalicznych.

Przewidywana data zapisania Akcji Oferowanych na rachunkach papierów wartościowych Inwestorów Instytucjonalnych (pod warunkiem kompletności i poprawności danych przekazanych przez inwestorów w celu rejestracji Akcji Oferowanych na ich rachunkach papierów wartościowych) – zamknięcie Oferty

nie później niż 15 października 2024 r. Przydział Akcji Oferowanych
17 października 2024 r. (lub w zbliżonym terminie) Przewidywany pierwszy dzień notowania Akcji na GPW

 

Najważniejsze informacje o Grupie Żabka

 

  • Wykorzystując najnowocześniejsze technologie, Grupa Żabka od lat konsekwentnie buduje kompleksowy ekosystem convenience. W jego skład wchodzi licząca ponad
    10 500 sklepów, a więc wiodąca w Polsce, sieć sprzedaży detalicznej działająca na zasadzie franczyzy. Nowymi “silnikami wzrostu” sprzedaży są nowo otwarte sklepy w Rumunii oraz zaawansowana oferta oparta o rozwiązania cyfrowe. Oferta ta obejmuje usługi dostawcy cateringu dietetycznego Maczfit, porównywarkę usług cateringu dietetycznego Dietly, usługi q-commerce i e-commerce delio i Żabka Jush! oraz sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych Żabka Nano.
  • Misją Spółki jest tworzenie wartości poprzez upraszczanie codziennego życia klientów, którzy mogą poświęcić zaoszczędzony czas na to, co jest dla nich ważne. Spółka promuje odpowiedzialne podejście wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz w obszarze produktów, opakowań i szerzej pojętego środowiska.
  • Od ponad 25 lat Grupa Żabka odnotowuje nieprzerwany, dynamiczny wzrost we wszystkich kluczowych obszarach działalności. W okresie 2000–2023 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) sprzedaży do klientów końcowych Grupy wyniosła 23%, do czego w dużej mierze przyczyniły się szybka ekspansja sieci sklepów pod szyldem Żabka oraz dobre wyniki już istniejących punktów sprzedaży.
  • W latach 2021-2023 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) sprzedaży do klientów końcowych Grupy Żabka wyniosła ponad 25%. Było to efektem, z jednej strony, wzrostu liczby sklepów a z drugiej – wzrostu sprzedaży w ujęciu porównywalnym (LFL). Dynamiczny wzrost sprzedaży przyczynił się do utrzymania wysokiej i stabilnej rentowności Grupy i konwersji gotówki. Skorygowana EBITDA w latach 2021–2023 osiągnęła wzrost na poziomie 19% CAGR, a skorygowana marża EBITDA w 2023 r. wyniosła 12,4%. W latach 2021–2023 i w pierwszym półroczu 2024 r. średni wskaźnik konwersji gotówki kształtował się na poziomie powyżej 85%.
  • Grupa Żabka posiada atuty niezbędne do zapewnienia spółce dalszego wzrostu. Swoją działalność prowadzi zgodnie z przyjętą strategią, u której podstaw leży wyjątkowy i wysoce zróżnicowany zestaw przewag konkurencyjnych. Dzięki temu umożliwia Grupie rozwijanie „ekosystemu convenience opartego na zaawansowanych technologiach”. Skutecznie zaspokaja on szeroki wachlarz potrzeb klientów oraz pozwala Grupie Żabka z powodzeniem wykorzystywać sprzyjające trendy rynkowe. Strategia spółki opiera się na trzech głównych filarach: otwieraniu nowych sklepów, zwiększaniu sprzedaży porównywalnej (LFL), wzroście częstotliwości wizyt klientów i wartości koszyka oraz dalszym rozwoju sprzedaży w ramach oferty cyfrowej. W efekcie celem Grupy jest dalszy wzrost udziałów rynkowych i sprzedaży do klientów końcowych, poprawa rentowności i zapewnienie silnych poziomów przepływów pieniężnych.
  • Jako największa sieć sklepów convenience w Polsce, marka Żabka cieszy się w kraju rozpoznawalnością na poziomie około 90%, a ok. 17 mln konsumentów mieszka w promieniu 500 m od najbliższego sklepu Żabka. W 2023 r. Grupa Żabka obsługiwała średnio 3,6 mln transakcji dziennie.
  • Polska jest piątym co do wielkości rynkiem UE pod względem liczby ludności i szóstym pod względem PKB i wydatków konsumpcyjnych według danych za 2023 r. Zgodnie z danymi OC&C, Polska jest jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek w UE, której realny PKB rósł w latach 2018–2023 w tempie 2,6% CAGR. Perspektywy gospodarcze Polski są dobre – według prognoz wzrost realnego PKB w ujęciu per capita w latach 2023–28 ma wynieść 3,2% CAGR (1,9 p.p. powyżej prognozowanej średniej dla krajów Europy Zachodniej). Wydatki konsumpcyjne w Polsce są coraz wyższe, a średnioroczny wzrost per capita w ujęciu realnym w latach 2023–2028 prognozowany jest na poziomie 8%, podczas gdy w Europie Zachodniej wskaźnik ten ma wynieść około 3,6%.

Strategia dalszego rozwoju

Grupa Żabka posiada wszelkie niezbędne zasoby do dalszego dynamicznego wzrostu, w tym przede wszystkim wyjątkowy i wysoce zróżnicowany zestaw przewag konkurencyjnych. Najlepiej ilustrują je poniższe najistotniejsze atuty inwestycyjne:

  1. Kompleksowy „ekosystem convenience oparty na zaawansowanych technologiach”, adresujący rynek w Polsce o wartości 584 mld PLN.
  2. Zróżnicowana oferta, przyciągająca zabieganych klientów, dysponujących ograniczonym czasem.
  3. Działalność na styku trzech megatrendów konsumenckich: dążenia do maksymalizacji wygody życia, transformacji cyfrowej i wzrostu znaczenia odpowiedzialnych wyborów.
  4. Łatwo skalowalna sieć franczyzowa, oparta na sprawdzonym modelu wzrostu, wykorzystującym rozwiniętą infrastrukturę logistyczną.
  5. Ponad 25 lat ciągłego, rentownego wzrostu sprzedaży na średniorocznym poziomie ponad 20% przy jednocześnie utrzymującej się wysokiej marży zysku, wysokim poziomie zwrotu z inwestycji (ang. payback) oraz wysokim wskaźniku konwersji gotówki.
  6. Szereg czynników napędzających dalszy wzrost Grupy – Celem Grupy Żabka jest ponad dwukrotne zwiększenie poziomu sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r. w porównaniu z 2023 r. poprzez między innymi realizację przedstawionych poniżej działań.
  • Otwarcia nowych sklepów:
  • Wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL):
  • Zrównoważony i rentowny wzrost oferty cyfrowej:
  • Wejście na bardzo atrakcyjny, pobliski rynek rumuński o znacznym niezagospodarowanym TAM.
  • Dynamiczny i wysoce wykwalifikowany Zarząd posiadający wizję rozwoju oraz liczne udokumentowane sukcesy w dotychczasowej działalności.

Cele średnioterminowe

Grupa Żabka ma jasno określoną strategię działań ukierunkowanych na tworzenie wartości w nadchodzących okresach. Opiera się ona na trzech filarach: (i) otwieraniu nowych sklepów w Polsce i Rumunii, (ii) zwiększaniu sprzedaży porównywalnej (LFL), częstotliwości wizyt klientów i wartości koszyka oraz (iii) zapewnieniu dalszego wzrostu sprzedaży oferty cyfrowej. Kadra zarządzająca wyznaczyła dla Grupy Żabka następujące cele średnioterminowe.

Sprzedaż do klientów końcowych

Grupa Żabka zamierza podwoić poziom sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r. w stosunku do 2023 r. poprzez ekspansję sieci sklepów stacjonarnych Żabka, przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży porównywalnej oraz dalszym rozwoju oferty cyfrowej.

Celem Grupy Żabka jest uruchomienie ok. 1 100 sklepów w samym 2024 r. oraz uruchamianie ponad 1 000 placówek rocznie w perspektywie średnioterminowej w Polsce i Rumunii. Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce liczyć będzie ok. 14 500 sklepów (co oznacza otwarcie ok. 4500 nowych sklepów w Polsce w latach 2024-2028).

Grupa Żabka dąży ponadto do osiągnięcia wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej w 2024 r. (7,5-9,0%) oraz od średniego do wysokiego jednocyfrowego tempa wzrostu tego wskaźnika w perspektywie średnioterminowej. Motorem tego wzrostu będzie realizacja szeregu inicjatyw strategicznych, takich jak wdrożenie rozszerzonej oferty dań ciepłych, street food (Żabka Café 2.0), dalsze wykorzystywanie danych, zaawansowanych narzędzi analitycznych oraz AI do dostosowywania oferty to potrzeb klientów, a także kontynuacja intensywnych działań marketingowych i handlowych.

W obszarze oferty opartej o rozwiązania cyfrowe Grupa Żabka planuje do 2028 r. pięciokrotnie zwiększyć sprzedaż do klientów końcowych w stosunku do poziomu z 2023 r. oraz osiągnąć dodatni skorygowany wynik EBITDA z tej działalności w 2024 r.

Skorygowany wynik EBITDA

Grupa Żabka zakłada wzrost skorygowanej marży EBITDA. W perspektywie średnioterminowej ma ona dążyć do górnej granicy przedziału 12-13%. Spółka przewiduje przyspieszenie poprawy marży w perspektywie krótkoterminowej, wynikające z normalizacji kosztów energii oraz rosnącego efektu skali. 

Zysk netto i zadłużenie finansowe

Grupa Żabka spodziewa się poprawy marży skorygowanego zysku netto w średnim terminie, tj. do poziomu ok. 4,5%, dzięki obniżeniu stóp oprocentowania zadłużenia i poprawie efektywności podatkowej.

Celem Spółki w perspektywie średnioterminowej jest osiągnięcie wskaźnika zadłużenia netto (z wyłączeniem zobowiązań z tytułu leasingu) do skorygowanego wyniku EBITDA (po uwzględnieniu kosztów najmu) na poziomie poniżej 1x.

Wyniki finansowe za 2023 r. i I półrocze 2024 r.

Rok zakończony 31 grudnia 2023 r. w porównaniu do roku zakończonego 31 grudnia
2022 r.

W 2023 sprzedaż do klientów końcowych wzrosła o 4 245 mln PLN (23%) do 22 775 mln PLN, w porównaniu do 18 530 mln PLN w 2022 roku. Z kolei przychody wzrosły o 3 802 mln PLN (24%) i wyniosły 19 806 mln PLN, w porównaniu do 16 003 mln PLN przychodów w 2022 r. Kluczowymi czynnikami odpowiadającymi za ten wzrost były z jednej strony wzrost sprzedaży porównywalnej LFL (o 10,8% r/r), a z drugiej rozwój sieci sklepów stacjonarnych Żabka, która w 2023 r. powiększyła się o 1 100 nowo otwartych placówek brutto, co dało łącznie 10 014 sklepów na koniec roku. Dodatkowo, pozytywny wpływ na przychody miał rozwój oferty cyfrowej, w którym to kanale sprzedaż wzrosła o 68% r/r.

W 2023 r. skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 416 mln PLN (17%) i wyniósł 2 834 mln PLN, w stosunku do 2022 r., kiedy to osiągnął poziom 2 418 mln PLN.

Półrocze zakończone 30 czerwca 2024 r. w porównaniu do półrocza zakończonego 30 czerwca 2023 r.

W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wzrosła o 2 361 mln PLN (22%) do 12 893 mln PLN, w porównaniu do 10 532 mln PLN w tym samym okresie 2023 roku.

Z kolei przychody w okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. wyniosły 11 148 mln PLN, co oznacza wzrost o 1 971 mln PLN (21,5%) w stosunku do analogicznego okresu 2023 r., kiedy to ukształtowały się na poziomie 9 177 mln PLN. Najistotniejszymi czynnikami odpowiadającymi za ten wzrost był z jednej strony wzrost sprzedaży porównywalnej LFL (o 10,3% r/r), a z drugiej rozwój sieci sklepów stacjonarnych Żabka.

W I półroczu 2024 r. skorygowany wynik EBITDA wyniósł 1399 mln PLN, co oznacza wzrost o 351 mln PLN (33,5%) w stosunku do I półrocza 2023 r., kiedy to ukształtował się na poziomie 1 048 mln PLN.

Ocena trzeciego kwartału

Dalszy rozwój działalności odbywa się zgodnie z planem i oczekiwaniami kadry zarządzającej. W trzecim kwartale Grupa Żabka obserwuje pozytywne dynamiki, jeśli chodzi o sprzedaż do klientów końcowych i skorygowany wynik EBITDA. Spółka oczekuje w trzecim kwartale dynamiki wzrostu sprzedaży porównywalnej LFL w górnej części przedziału średnich wartości jednocyfrowych (upper end of mid single digit), ze względu na efekt wysokiej bazy, w tym pozytywny wpływ warunków pogodowych w trzecim kwartale 2023 roku. W całym 2024 roku Spółka oczekuje wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej (7,5-9%).

Celem Grupy Żabka jest także wzrost skorygowanej marży EBITDA. W perspektywie średnioterminowej ma ona dążyć do górnej granicy przedziału 12-13%. Spółka oczekuje przyspieszenia wzrostu marż w perspektywie krótkoterminowej, w związku z normalizacją cen energii oraz rosnącym efektem skali.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version