piątek, 21 marca, 2025

Idą wielkie zmiany na rynku „ładowarek”. Mogą kosztować nawet miliard złotych

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Polski rynek usług ładowania pojazdów elektrycznych czeka fala konsolidacji i zmian właścicielskich  – uważa Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot. Jest bardzo prawdopodobne, że w najbliższych pięciu latach obejmie ona  połowę z 10 największych operatorów stacji ładowania, a także nie ominie mniejszych graczy. Wartość potencjalnych transakcji fuzji i przejęć może sięgnąć nawet miliarda złotych.

Według danych PSNM, w połowie 2024 r. udziały przekraczające 1% rynku miało 14 operatorów. Grono trzech wiodących graczy tworzyli Green Way, Orlen oraz Powerdot. W pierwszej dziesiątce największych operatorów uplasowali się jeszcze: Eleport, Tauron, Elocity, Budimex, EV+, NOXO, oraz Lidl.

Czas konsolidacji

Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce, firmy będącej obecnie najbardziej aktywnym podmiotem jeśli chodzi o budowę infrastruktury dla aut elektrycznych (uruchomił 820 punktów ładowania), uważa, że rynek wchodzi w fazę weryfikacji założeń biznesowych przyjętych przez poszczególnych graczy i stoi u progu strategicznych zmian. – Rynek usług ładowania czeka fala konsolidacji i zmian właścicielskich. Nie można wykluczyć, że w najbliższych pięciu latach, połowa z 10 największych operatorów zmieni inwestora. Procesy konsolidacyjne obejmą także mniejsze podmioty, dziś plasujące się poza pierwszą dziesiątką  – mówi Grigoriy Grigoriev. Jego zdaniem, wartość potencjalnych transakcji fuzji i przejęć może sięgnąć w tym okresie nawet miliarda złotych.

Krótkoterminowe założenia

– Na rynku mamy pewną grupę operatorów, którzy rozpoczęli działalność w minionych 5-7 latach, opierając się na krótkoterminowych założeniach inwestycyjnych. Chodzi m.in. o relatywnie krótkie, jak na inwestycje infrastrukturalne, okresy dzierżawy parkingów. Te umowy właśnie się kończą. Co więcej, część podmiotów z polskim kapitałem, w istotny sposób oparła swoje biznes plany na dotacjach publicznych. W efekcie mamy dziś sytuację, że spora część rynku staje przed koniecznością zawarcia nowych umów dzierżawy, a także mierzy się z problem braku kapitału na rozwój oraz dalsze inwestycje. Nieosiągnięcie  zakładanej skali biznesu i operacji skłania czy wręcz zmusza mniejszych operatorów do poszukiwania nowych właścicieli  – zauważa szef Powerdot w Polsce.

Rynek dla profesjonalnych graczy

Zdaniem Grigoriya Grigorieva, na rynku docelowo pozostaną operatorzy należący do dużych, profesjonalnych graczy z branż związanych z infrastrukturą, wytwarzaniem energii, paliwową, motoryzacyjną, a także do funduszy inwestycyjnych, którzy już dziś mają dostęp do długoterminowego, a w szczególności międzynarodowego, kapitału. – Inwestycje w budowę stacji mają charakter długoterminowy. Wymagają one zatem odpowiedniego kapitału oraz inwestorów, którzy rozumieją, że zwrot zainwestowanych środków nie jest natychmiastowy  – zauważa szef Powerdot.

Kluczowy wskaźnik

Jego zdaniem nadchodzące zmiany właścicielskie mogą mieć pozytywny wpływ na rynek usług ładowania elektryków, ponieważ przyciągną do Polski świeży kapitał. Podkreśla jednak, że to, jak bardzo ambitne będą plany inwestorów dla Polski zależeć będzie od wzrostu rynku pojazdów elektrycznych.  – Dzięki ożywieniu procesów inwestycyjnych, jaki miał miejsce w ostatnich dwóch latach, infrastruktura w Polsce pod względem liczbowym, z nawiązką zaspokaja potrzeby użytkowników aut elektrycznych. Na jeden punkt ładowania przypada obecnie 8 aut elektrycznych i jest to bardzo dobry wskaźnik dla osób poruszających się elektrykami i rozważających ich zakup – ocenia Grigoriy Grigoriev.

W ocenie szefa Powerdot, w efekcie procesów konsolidacyjnych część marek może zniknąć z rynku, a w ich miejsce mogą pojawić się marki, za pośrednictwem których duzi inwestorzy działają już na innych rynkach europejskich. Może też dojść do połączenia sieci już istniejących w Polsce operatorów.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Samochody elektryczne w Polsce – statystyki rynku BEV na koniec lutego 2025 r.

Na koniec lutego 2025 r. łączna liczba zarejestrowanych...

Polska dopłaca do elektrycznych ciężarówek – nawet 750 tys. zł na jeden pojazd

Udział elektrycznych samochodów ciężarowych w transporcie ciężkim to...

Większość używanych aut hybrydowych w Polsce ma ponad 3 lata, prawie co 2. to Toyota

Statystyczne używane auto z napędem hybrydowym w Polsce ma...

Podobne tematy

EBI wspiera transformację energetyczną ORLEN – 3,5 mld zł na modernizację sieci energetycznej

ORLEN i Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) podpisały trzecią umowę...

ORLEN będzie dostarczał gaz do Ukrainy

ORLEN oraz Naftogaz zawarły memorandum dotyczące współpracy w obszarze...

Norwegia kluczowa dla ORLEN – wzrost produkcji gazu o 45%

W 2024 roku łączna produkcja gazu ziemnego Grupy ORLEN...

ORLEN rozwija sieć ładowania EV w Niemczech – ponad 200 nowych punktów szybkiego ładowania

ORLEN Deutschland, spółka z Grupy ORLEN, zainstaluje ponad 200...

Podwyżki cen ładowania aut elektrycznych – gdzie jest najtaniej, a gdzie drożej?

Operatorzy po raz kolejny dokonują korekt swoich cenników. W...

Energa Operator pozyskała 7,5 mld zł z KPO na modernizację i cyfryzację sieci

Energa Operator z Grupy ORLEN pozyskała ponad 7,5 mld...

ORLEN z lepszą oceną w rankingu środowiskowym

Grupa ORLEN uzyskała wysoką ocenę w niezależnym globalnym badaniu...

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie