Jak wygląda droga zawodowa osób, które pracują w SEO? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza najnowsze badanie WhitePress pt. „Twoja droga do branży SEO”, przeprowadzone w grudniu 2024 r. wśród ponad 200 przedstawicieli branży. Analiza wyników ankiety przyniosła wiele zaskakujących wniosków: niemal żaden ekspert nie posiada wykształcenia kierunkowego, większość z nich zaczynała karierę zawodową na innym stanowisku, a zdobyte wcześniej umiejętności i kompetencje okazują się przydatne w branży SEO. Fenomen branży i perspektywy jej rozwoju komentują eksperci WhitePress, jednego z europejskich liderów na rynku rozwiązań wspierających firmy w działaniach SEO i content marketingowych.
Na skróty:
Specjaliści wskazują na doświadczenie, nie studia
Badanie WhitePress przeprowadzone wśród specjalistów SEO pokazuje, że kariera w branży nie zależy od wykształcenia. Jedynie 6 proc. osób przyznaje, że ukończyło studia ściśle związane z SEO, marketingiem cyfrowym lub analizą danych. W przypadku 28 proc. ankietowanych program studiów zawierał pojedyncze zajęcia o tematyce pozycjonowania stron internetowych – dotyczy to takich kierunków, jak informatyka, dziennikarstwo czy ekonomia. Zdecydowana większość specjalistów SEO, bo ponad 40 proc., ukończyła studia zupełnie niezwiązane z aktualnym zawodem.
Jak podkreśla Tomasz Biegun, Head of Content Marketing & SEO z WhitePress, przyczyn takiego rozkładu odpowiedzi należy szukać w dwóch kwestiach: ofercie edukacyjnej uczelni wyższych oraz specyfice branży SEO, w której wykształcenie kierunkowe ma mniejsze znaczenie niż realne umiejętności i doświadczenie.
– Musimy zdawać sobie sprawę, że studia związane z marketingiem internetowym pojawiły się w Polsce całkiem niedawno, początkowo głównie w formie studiów podyplomowych, później jako specjalności na kierunkach związanych z marketingiem lub zarządzaniem. Kiedy to się wydarzyło, wielu ekspertów miało już za sobą wieloletnie doświadczenie w branży. Jeśli uczestniczyli w zajęciach, to raczej jako wykładowcy, a nie studenci. Dziś częściej wybierane są szkolenia i kursy niż studia specjalistyczne. Jednak na rynku pracy liczy się nie dokument lub certyfikat, a realne doświadczenie zawodowe. Dlatego studenci i kursanci, którzy myślą o pracy w zawodzie, powinni skupiać się przede wszystkim na zdobywaniu umiejętności podczas realizacji konkretnych projektów, np. w agencjach SEO – wyjaśnia Tomasz Biegun.
Większość specjalistów SEO, którzy wzięli udział w ankiecie WhitePress, ma na swoim koncie bogate doświadczenie zawodowe. Niemal 30 proc. osób pracuje w branży już ponad 10 lat, a kolejne 18 proc. – od 7 do 10 lat. Jedynie co piąty badany przyznał, że zajmuje się SEO dłużej niż rok, ale krócej niż 3 lata. Co dziesiąta osoba rozpoczęła swoją przygodę z pozycjonowaniem stron w ciągu ostatniego roku.
SEO nie jest zwykle pierwszym etapem kariery zawodowej
Ciekawy jest fakt, że zaledwie co czwarty specjalista SEO rozpoczął swoją karierę zawodową od pracy w SEO. Pozostali zajmowali się wcześniej czymś innym, ale w większości przypadków były to obszary w pewnym stopniu związane z SEO, np. marketing (21,5 proc. odpowiedzi), copywriting (18 proc.) lub IT i programowanie (12 proc.).
Zdecydowana większość pracowników branży SEO wykorzystuje w swojej pracy umiejętności zdobyte na poprzednich stanowiskach – w pełni (28 proc. odpowiedzi) lub chociaż częściowo, uzupełniając swoje doświadczenie o nowe kompetencje (30 proc.). Jak wskazuje Agata Gruszka-Kierczak, International SEO Manger z WhitePress, zmiana specjalizacji w obrębie szeroko rozumianego marketingu jest zjawiskiem powszechnym.
– Z naszych danych wynika, że zaledwie co czwarta osoba przed wejściem do branży SEO zajmowała się czymś zupełnie innym. Pozostali mieli już jakąkolwiek styczność z tematem pozycjonowania stron, np. pracując w dziale marketingu, ale na innym stanowisku. Niektórzy mieli regularny kontakt z SEO. Przykładem są copywriterzy, którzy tworzyli teksty na podstawie wytycznych i fraz kluczowych, albo też specjaliści ds. marketingu, którzy nawiązywali współpracę z agencją SEO i nadzorowali jej pracę. Takie swoiste przebranżowienie się w obrębie branży jest sposobem na pokonanie zawodowej rutyny i uniknięcie wypalenia zawodowego. Jednocześnie pozwala zdobyć zupełnie nowe umiejętności, co zwiększa szanse i możliwości kandydata na rynku pracy – dodaje Agata Gruszka-Kierczak, WhitePress.
Znajomość technologii i narzędzi IT kluczową kompetencją w SEO
Specjaliści SEO przyznają, że w codziennej pracy wykorzystują różne kompetencje zdobyte przed wejściem do branży. Najczęściej wskazują na znajomość technologii i narzędzi IT (29 proc. odpowiedzi) oraz umiejętność pisania i tworzenia treści (25 proc.). W realizacji aktualnych zadań pomagają im także kompetencje analityczne (21,5 proc.) i ogólna znajomość marketingu (18 proc.).
Co budujące, większość osób korzystnie ocenia perspektywy rozwoju w branży. Blisko 80 proc. specjalistów ocenia możliwości rozwoju za bardzo dobre i dobre, wskazując na wiele okazji do nauki i rozwoju, choć wymaga od nich nadążania za dynamicznymi zmianami. Według Patrycji Góreckiej-Butory, Head of Marketing w WhitePress, dostęp do wiedzy i umiejętności jest dzisiaj prostszy niż jeszcze kilkanaście lat temu, chociażby dzięki takim firmom jak WhitePress, która oferuje szereg specjalistycznych publikacji, szkoleń i webinarów oraz organizuje konferencje branżowe, podczas których występują światowej klasy eksperci.
– W branży SEO nic nie jest oczywiste, a specjaliści z takim samym doświadczeniem mogą mieć zupełnie inne zdanie na dany temat. Przykładem z ostatnich lat jest kwestia sztucznej inteligencji i jej wpływu na pozycjonowanie stron internetowych – niektórzy odradzają tworzenie treści przy pomocy AI, inni uważają, że jest to dobry i skuteczny sposób na optymalizację kosztów i czasu pracy. Dla zupełnie początkujących osób poukładanie pewnych spraw i zagadnień może być więc problematyczne. Dlatego też warto dobrze przemyśleć wybór szkolenia lub studiów, zwracając uwagę nie tylko na doświadczenie prowadzącego, lecz także program. Sporą dawkę aktualnej wiedzy na temat SEO i content marketingu można uzyskać, zapoznając się z darmowymi webinarami, które regularnie publikujemy na stronie WhitePress – podsumowuje Patrycja Górecka-Butora, WhitePress.