wtorek, 1 kwietnia, 2025

Młodzi Polacy wierzą w siebie, ale nie zawsze potrafią to pokazać

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Aż 45 proc. młodych Polaków w wieku od 18 do 22 lat uważa, że ma dystans do siebie, a 59 proc. wszystkich badanych uważa go za cechę osoby pewnej siebie. Mężczyźni częściej dostrzegają u siebie większość cech przypisywanych do pewności siebie. Okazuje się jednak, że to kobiety częściej charakteryzuje łatwość nawiązywania kontaktów. W opinii 61 proc. badanych asertywność jest cechą osoby pewnej siebie, jednak zaledwie co trzeci respondent dostrzega ją u siebie. Dane pochodzą z najnowszego reprezentatywnego badania Fundacji WłączeniPlus, towarzyszącego projektowi Power Talks, którego celem jest wspieranie młodych kobiet i pomoc w budowaniu ich poczucia własnej wartości.

Jedynie 18 proc. najmłodszych badanych ma umiejętność publicznego zabierania głosu

Dystans do siebie jest cechą, którą widzą u siebie częściej mężczyźni (dostrzega go 47 proc. w porównaniu do 38 proc. wśród kobiet) jednak to ankietowane Polki częściej wskazują go, jako atrybut osoby pewnej siebie (64 proc. w porównaniu do 54 proc. wśród mężczyzn). Wśród wszystkich cech wskazywanych w badaniu jako charakterystyczne dla osób pewnych siebie, badani w wieku 18-24 lat najczęściej widzą u siebie dystans do własnej osoby – wskazuje go aż 45 proc. Z kolei cechami, które najrzadziej u siebie dostrzegają, są brak konformizmu (15 proc. wskazań) oraz umiejętność publicznego zabierania głosu (18 proc.). Dane pochodzą z najnowszego reprezentatywnego badania Fundacji WłączeniPlus i towarzyszą projektowi budującemu pewność siebie u młodych ludzi – Power Talks.

– Cieszy nas, że, młodzi ludzie dostrzegają u siebie dystans do własnej osoby. To istotny zasób psychologiczny, ponieważ umożliwia lepsze radzenie sobie z krytyką i sytuacjami stresowymi. Obszarem do rozwoju pozostają nadal kompetencje związane z publicznym wyrażaniem własnych opinii. A to, co na pewno przydaje się przy budowaniu własnej pozycji zawodowej oraz wolności osobistej to rozwijanie asertywności rozumianej jako chronienie swoich zasobów i granic. To właśnie elementy, z których szkolę młode kobiety w ramach Power Talks – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką.

Kobiety mają większą łatwość nawiązywania kontaktów niż mężczyźni

W przypadku większości cech, które zdaniem respondentów charakteryzują osoby pewne siebie, częściej dostrzegają je u siebie mężczyźni – jest tak w przypadku np. umiejętności szybkiego podejmowania decyzji (39 proc. wskazań wśród mężczyzn i 30 proc. wśród kobiet). Kobiety częściej jednak jako związane z pewnością siebie wskazują umiejętności interpersonalne. Jedyną cechą, którą częściej dostrzegają u siebie Polki jest łatwość nawiązywania kontaktów – widzi ją u siebie 37 proc. respondentek i 34 proc. respondentów. Także to Polki częściej postrzegają ją jako cechę charakteryzującą osoby pewnej siebie – 60 proc. wskazań w porównaniu do 58 proc. wśród mężczyzn.

Odporność na krytykę i stres przychodzą z wiekiem

Zdaniem 61 proc. respondentów asertywność jest cechą, która charakteryzuje osoby pewne siebie, jednak tylko co trzeci Polak dostrzega u siebie. Co czwarta kobieta i co trzeci mężczyzna uważają siebie za osoby odporne na krytykę. Najrzadziej dostrzegają tę cechę u siebie respondenci w wieku 18-24 lata (22 proc.) a najczęściej z grupy 55-65 lat (38 proc.). Także odporność na stres przychodzi z wiekiem, jak wskazują wyniki badania – dostrzega ją u siebie jedynie 21 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata i już 39 proc. w wieku 55-65 lat. Jednocześnie, zdaniem 58 proc. badanych, jest to ważna cecha u osoby pewnej siebie.

 Pewność siebie ma wiele wymiarów – może też obejmować zarówno łatwość w nawiązywaniu relacji, jak i umiejętność podejmowania decyzji. Niektóre z tych cech kształtują się naturalnie, inne wymagają świadomego rozwoju. Kluczowe jest, abyśmy tworzyli warunki do budowania pewności siebie na każdym etapie życia, zamiast pozostawiać to wyłącznie doświadczeniu zdobywanemu z wiekiem  mówi Natalia Kacprzak, Brand Business Leader marki Kérastase w Polsce i Krajach Bałtyckich, która jest inicjatorem kampanii Power Talks.

Warsztaty budujące pewność siebie

Badanie przeprowadziły Socjolożki.pl na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków w ramach projektu Power Talks, którego celem jest wspieranie młodych kobiet i pomoc w budowaniu ich poczucia własnej wartości. Projektowi Fundacji WłączeniPlus oraz marki Kérastase towarzyszą bezpłatne sesje inspirujące dla młodych kobiet, które odbędą się 26 marca w Krakowie, 3 kwietnia we Wrocławiu oraz 9 kwietnia w Łodzi. Podczas bezpłatnych sesji Olga Kozierowska, twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką, oraz Kasia Malinowska, ekspertka Sukcesu Pisanego Szminką, wesprą młode kobiety w budowaniu swojej pewności siebie, a także podzielą się sprawdzonymi narzędziami i ćwiczeniami, które ułatwiają odkrywanie własnego potencjału. W ramach programu Power Talks do końca 2025 roku wsparcie otrzyma ponad 15 tysięcy kobiet na całym świecie.

*Badanie z użyciem metodologii CAWI przeprowadzono na reprezentatywnej pod kątem wieku i płci grupie 1000 dorosłych Polaków we wrześniu 2024.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

TSL bez ludzi nie pojedzie – sektor generuje 7% PKB, ale brakuje tysięcy specjalistów

Rosnące zapotrzebowanie na pracowników w Polsce staje się wyzwaniem,...

Podobne tematy

Polskie bizneswoman wciąż zarabiają mniej niż mężczyźni

Ze swoich zarobków jest zadowolone 39 proc. kobiet prowadzących...

Dla ⅔ polskich przedsiębiorczyń prowadzenie firmy jest trudniejsze niż 4 lata temu

Ponad ⅔ polskich przedsiębiorczyń postrzega obecne przepisy jako blokadę...

Polki o pewności siebie marzą, ale im jej brakuje

Jedynie 34 proc. Polek wierzy we własne możliwości, a...

Aż 44 proc. badanych Polaków myśląc o pieniądzach, odczuwa niepokój o przyszłość

Wyniki badania przeprowadzonego w ramach inauguracji kampanii #CoZTąKasą wskazują,...

Kobiety z zachodniopomorskiego najbardziej przedsiębiorcze

Dane z KRS wskazują, że na przestrzeni ostatniego roku...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie