piątek, 4 kwietnia, 2025

Jak Polacy oszczędzają? Barometr Providenta o finansowych nawykach i wyzwaniach na 2024 rok

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

W jednym z cyklicznych Barometrów Providenta zapytano Polaków o ich plany finansowe na 2024 rok – w ramach noworocznych postanowień aż 42,5 proc. z nich zamierzało więcej oszczędzać. Rok powoli dobiega końca. Z okazji obchodzonego 31 października Dnia Oszczędzania Provident Polska analizuje jak w praktyce wyglądają zwyczaje Polaków dotyczące gromadzenia środków finansowych.

Na przełomie 2023 r. i 2024 r. mieliśmy duże plany. Jak wynika z Barometru Providenta, do wydatków, które Polacy zamierzali ograniczyć w 2024 r. należały jedzenie na mieście lub na wynos (wskazało tak 42,7 proc. planujących oszczędności), rozrywka i kultura (29,7 proc.) czy oszczędności w domu, takie jak rachunki (26,6 proc.). Z kolei co czwarty ankietowany chciał oszczędzić na wyjazdach urlopowych lub zakupach odzieżowych – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.

Większość Polaków stara się odłożyć pewną część środków finansowych na koniec każdego miesiąca. Według badania Kantar, wykonanego na zlecenie IPF Group, właściciela Provident Polska, ponad 60 proc. respondentów oszczędza każdego miesiąca. Około 40 proc. robi to regularnie, jednak nie ma określonej kwoty, którą odkłada na później, natomiast co czwarty przeznacza na ten cel stałą sumę co miesiąc. Największą systematycznością wyróżniają się natomiast osoby w wieku 35-44 lat, z których aż 73,1 proc. oszczędza każdego miesiąca. Inną grupą, która charakteryzuje się regularnością w zarządzaniu budżetem, są mężczyźni – regularnie odkłada 67,4 proc. z nich w porównaniu do 54 proc. kobiet.

W ostatnim czasie dużo mówi się o znaczeniu poduszki finansowej, która zabezpiecza nas w przypadku utraty głównego źródła dochodu czy pojawienia się nagłych, nieplanowanych wydatków. Minimalnie powinna ona wynosić równowartość 3-miesięcznych wydatków, a optymalnie 6-miesięcznych. Nasze badanie pokazało natomiast, że aż 49 proc. ankietowanych zgromadziło fundusze wystarczające właśnie na minimum sześć miesięcy, a 13 proc. na 3 miesiące, co pozytywnie świadczy o nawykach finansowych Polaków – mówi Karolina Łuczak. – Co ważne, Polacy są w oszczędzaniu coraz bardziej systematyczni, a liczba osób, które oszczędzają każdego miesiąca, stale rośnie – według tegorocznej edycji badania to już 60,6 proc. Polaków. Dwa lata temu była to nieco ponad połowa ankietowanych (50,6 proc.), a w 2023 r. 53,8 proc. – dodaje.

Jednocześnie, aż 14 proc. ankietowanych nie zebrało żadnych dodatkowych funduszy podczas ostatnich 12 miesięcy.

Byle do pierwszego

Czy Polacy mają z czego wygospodarować środki na przyszłość? Więcej niż co trzeci ankietowany podaje, że na koniec każdego miesiąca, po odliczeniu wydatków, wciąż ma na koncie sumę pieniędzy przekraczającą 20 proc. przychodów. Takiej odpowiedzi częściej udzielają mężczyźni (41,5 proc. wobec 32,6 proc. kobiet) i osoby regularnie oszczędzające. Jeśli chodzi o wiek badanych, najrzadziej deklarują tak osoby w wieku 45-54 lat, a najczęściej najmłodsi ankietowani. Jednocześnie, 45 proc. badanych dysponuje niewielką sumą, a niecałe 10 proc. respondentów deklaruje, że po uwzględnieniu wydatków nie zostają im żadne środki na koniec miesiąca.

Dobre przyzwyczajenia w zakresie oszczędzania i zarządzania domowym budżetem są ze sobą ściśle związane. Osoby, które na koniec miesiąca mają wolne środki na koncie, częściej posiadają nawyk regularnego oszczędzania – aż 88 proc. badanych z dużą nadwyżką w budżecie oszczędza każdego miesiąca. Deklaruje tak również 54,9 proc. ankietowanych z niewielką nadwyżką – zauważa Karolina Łuczak. – Zaobserwowaliśmy także inną optymistyczną tendencję – stopniowo wzrasta liczba osób, które na koniec miesiąca mają na koncie ponad 20 proc. środków, którymi rozporządzali w danym okresie. W 2022 r. deklarowało tak 23,8 proc. badanych, w ubiegłym roku 33 proc., a w 2024 r. już 37 proc. – mówi Rzeczniczka Provident Polska.

Zdolność do oszczędzania często idzie w parze z wiedzą dotyczącą finansów. Niemal 70 proc. osób przekonanych o swojej znajomości produktów i usług finansowych, oszczędza każdego miesiąca. Z kolei wśród osób, które mają wątpliwości odnośnie swojej wiedzy, odsetek ten wyniósł niecałe 53 proc., co daje aż 17 pp. różnicy.

O badaniu:

Badanie przeprowadzone przez Kantar Polska techniką CAWI na próbie 500 Polaków z osobami w wieku 18-75 lat. Wywiady przeprowadzono na zlecenie International Personal Finance.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Finansowa wolność to nie luksus, to wybór. Jakub B. Bączek o tym, jak nie stracić życia na czekaniu

Wolność finansowa to cel każdego z nas. Tymczasem rzeczywistość...

Wielkanoc 2025 droższa niż przed rokiem. Polacy zapłacą średnio 588 zł

W tym roku organizacja świąt wielkanocnych będzie nas kosztować...

Aktywa w PPK przekroczyły 33 mld zł. Partycypacja nadal rozczarowuje

Na koniec lutego 2025 środki zgromadzone w PPK to...

Od przedsiębiorcy do inwestora. Jak uniknąć bolesnej lekcji zarządzania majątkiem

Posiadanie pieniędzy i ich pomnażanie to dwie zupełnie różne...

Coraz mniej osób z „rentą alkoholową”, ale kwoty świadczeń rosną

W 2023 roku liczba osób pobierających świadczenie, potocznie określane...

Podobne tematy

Wielkanoc 2025 droższa niż przed rokiem. Polacy zapłacą średnio 588 zł

W tym roku organizacja świąt wielkanocnych będzie nas kosztować...

43% Polaków pożycza od bliskich – banki wybiera tylko 18%

Gdy potrzebujemy pożyczyć pieniądze, w pierwszej kolejności planujemy zwrócić...

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Budżet państwa to iluzja? Ponad 150 instytucji działa poza ustawą budżetową

Polska „funduszowa” ma się świetnie. Z każdym kolejnym rządem...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie