PRACA I KARIERAJakie emocje będę towarzyszyć nam podczas powrotu do biur? Wyniki badania

Jakie emocje będę towarzyszyć nam podczas powrotu do biur? Wyniki badania

Jakie emocje będę towarzyszyć nam podczas powrotu do biur? Wyniki badania

Powrót do biur będzie nas głównie stresował i nie do końca jesteśmy na to gotowi. Wynika to zarówno z niepewności jak i przyzwyczajenia do pacy zdalnej. Najszybszym rozwiązaniem na jakie zdecydują się firmy jest forma pracy hybrydowej jednak i do niej pracodawcy powinni się przygotować. Ankietowani wręcz oczekują wsparcia w tym zakresie.

Raport „Powrót firm do biura a pandemia Covid-19” zrealizowany przez Dailyfruits prezentuje podsumowanie kompleksowego badania na temat przyszłości pracy biurowej po pandemii Covid-19 zarówno z perspektywy pracodawców jak i pracowników. W co trzeciej firmie, uczestniczącej w badaniu Dailyfruits została już podjęta decyzja dotycząca terminu powrotu do pracy stacjonarnej.

Ponad 70% firm przewiduje powrót do pracy stacjonarnej w 2021 roku. Co czwarta firma spodziewa się powrotu do biura w okresie wakacji lub nawet wcześniej. Pozostałe myślą o powrocie w 2022 roku. Jak pokazały wyniki badania Dailyfruits, szybciej wrócą firmy pracujące hybrydowo – w tym gronie aż 91% spodziewa się całkowitego powrotu do biur w 2021 roku.

Powrót w okresie wakacji letnich wydaje się atrakcyjną opcją, ponieważ w okresie urlopowym pracowników w biurach będzie mniej, co może ułatwić organizację pracy biurowej w pierwszym etapie.

Aż 44% Polaków pracujących zdalnie, uczestniczących w badaniu Dailyfruits deklaruje, że na wieść o planowanym powrocie do biura będzie odczuwać stres. To zdecydowanie najczęściej wskazywana postawa. 18% przyjmie taką informację obojętnie, tyle samo pracowników wskazuje, że będzie to radosna wiadomość, tylko 16% poczuje ulgę słysząc o końcu home office.

7 na 10 ankietowanych uważa, że nie jest gotowa na powrót do biura. Wśród największych barier wymieniają uciążliwe dojazdy do pracy, a także fakt, że przyzwyczaili się do pracy zdalnej. Dodatkowym czynnikiem powodującym niechęć do powrotu do biura wśród pracowników jest na pewno niepewność co do opieki nad dziećmi. Rodzice nie mają wiedzy co do tego, na jakich zasadach będą funkcjonować żłobki, przedszkola i szkoły. W perspektywie czasu może się to zmieniać, co może oznaczać problem z zapewnieniem opieki nad dzieckiem czy drastyczne zmiany w organizacji, rutynie dnia wypracowanej przez wiele miesięcy.

45% wszystkich ankietowanych pracowników bierze pod uwagę możliwość pracy w modelu hybrydowym. 14% już w ten sposób pracuje. Tylko 21% jest przeciwna tej formie pracy, a 20% nie ma wyrobionej opinii. Nastawienie do pracy hybrydowej jest wśród wszystkich ankietowanych zdecydowanie bardziej pozytywne niż do pracy w biurze.

Przewidujemy, że największa skala powrotów do biur nastąpi zaraz po wakacjach, kiedy dzieci pójdą do szkół, a pracownicy wykorzystają zaległe urlopy. Z rozmów, które prowadzimy z działami HR wynika, że ponad 90% firm chce wrócić do benefitów sprzed pandemii, a wiele z nich nawet myśli o ich rozszerzeniu. Widać, że pracodawcy będą chcieli zadbać jeszcze bardziej o zdrowie i odporność pracowników, bo ostatnie miesiące pokazały, że to istotnie wpływa na biznes i ciągłość działania organizacji.- mówi Jacek Kwiecień CEO z firmy Dailyfruits.

65% pracowników spodziewa się upominku od pracodawcy z okazji powrotu do biura 59% pracowników chce, aby organizacja pracy w biurze po powrocie była taka sama jak przed pandemią. Ci, którzy sugerują potrzebę zmiany wśród nowych rozwiązań wymieniają najczęściej: zamianę spotkań na żywo na spotkania online, reorganizację przestrzeni wspólnych oraz rotacyjne stanowiska pracy. Tylko 13% ankietowanych jest za zachowaniem ścisłego reżimu sanitarnego po powrocie do biura.

Pakiety powitalne, tzw. welcome pack dla pracowników biurowych, to rozwiązanie znane od lat, ale przede wszystkim w kontekście onboardingu, czyli powitania nowych pracowników w organizacji,  rzadziej w przypadku powrotów po dłuższej nieobecności z powodu pandemii. W tym i kolejnym roku jednak tego typu upominki ze względu na masowe powroty do pracy stacjonarnej po okresie pandemii, mogą mieć trochę inny charakter. W wielu przypadkach skład będzie podobny do pakietów wysyłanych do pracowników na home office. W pudełku znajdą się na przykład zdrowe przekąski do pracy wzmacniające odporność jak bakalie, batony zbożowe czy herbata, polski miód, sok malinowy. Część pracodawców decyduje się, aby zestawach uwzględnić także środki ochrony osobistej – płyny do dezynfekcji czy maseczki. – mówi Jacek Kwiecień CEO z firmy Dailyfruits.

Wnioski z przeprowadzonych badań sondażowych pokazują jak istotne znaczenie ma przygotowanie się do powrotu do pracy biurowej, zapewnienie pracownikom optymalnych i bezpiecznych warunków do efektywnego funkcjonowania w organizacji oraz wsparcie ich potrzeb w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...