PRACA I KARIERAManager na miarę Pokolenia Z, czyli jaki?

Manager na miarę Pokolenia Z, czyli jaki?

Manager na miarę Pokolenia Z, czyli jaki?

Wyniki badania Cpl Poland Zoomersi w pracy, czyli jak Pokolenie Z podbija rynek pracy w Polsce, nie pozostawiają złudzeń: na rynek pracy wkracza Pokolenie Z i to ono będzie dyktować warunki. Jego przedstawiciele sami wybiorą pracodawców, a jednym z kluczowych czynników, decydujących o wyborze przełożonego, będzie przysłowiowa „chemia”. Jakie cechy powinien przejawiać lider przyszłości, by zdążyć w wyścigu o największe talenty Generacji Z?

Raport Cpl Poland powstał dzięki anonimowej ankiecie, przeprowadzonej na próbie ponad 1000 respondentów w wieku od 18 do 26 lat, zróżnicowanych zarówno pod kątem doświadczenia zawodowego, stażu pracy, jak również płci i demografii.

Krótszy dystans, większa „chemia”

Charakterystyczną cechą Generacji Z jest szybkie skracanie dystansu z przełożonym. Nie ma zatem nic dziwnego, że 32 proc. ankietowanych wskazało, że spotkanie z przyszłym przełożonym jest dla nich ważnym elementem procesu rekrutacyjnego. Z kolei 27 proc. osób podejmie ostateczną decyzję o przyjęciu oferty pracy, zwracając uwagę̨ na osobę̨, z którą będą pracować na co dzień.

– Nasze badanie jasno pokazuje, że Zetki zwracają uwagę na osobę przełożonego już na etapie procesu rekrutacji. Dotychczas mówiliśmy o „chemii”, która miała zaistnieć podczas spotkania rekrutacyjnego na linii manager kandydat, jednak to doświadczenie i kompetencje potencjalnego pracownika odgrywały kluczową rolę w rekrutacji starszych pokoleń. Teraz to zdecydowanie Pokolenie Z będzie wybierać pracodawcę i właśnie przysłowiowa „chemia” będzie jednym z kluczowych kryteriów – mówi Katarzyna Piotrowska, Country Manager w Cpl Poland.

Lider przyszłości – jaki powinien być?

Nazwa stanowiska i opowiadanie o doświadczeniach z przeszłości nie wystarczą, by zyskać uznanie wśród przedstawicieli Pokolenia Z. Manager zdobędzie autorytet realnym działaniem – umiejętnością poradzenia sobie z wyzwaniami, wykazaniem się konkretnymi kompetencjami i wiedzą niezbędną w rozwiązywaniu zaistniałych problemów.

Ponadto powinien z uważnością obserwować zmiany zachodzące na rynku pracy i potrafić się do nich dostosować, a także cechować się empatią. Jak potwierdzają wyniki badań, 18 proc. osób jest zdania, że udana współpraca z przełożonymi oraz zrozumienie i wyrozumiałość z ich strony (blisko 19 proc.) są w stanie zachęcić ich do dłuższego pozostanie w firmie, nawet powyżej 2 lat. To szczególnie ważne, biorąc pod uwagę fakt, że młode pokolenie stosunkowo często zmienia pracę.

Zarządzanie poprzez zauważanie, czyli jak pracować z Zetkami

Przedstawiciele Generacji Z chcą czuć się wysłuchani, szanowani i mieć wpływ na otaczającą ich rzeczywistość. Mają także silną potrzebę dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, dlatego warto pytać ich o zdanie czy opinię. Kiedy otrzymają i wykonają zadanie, chcą szybko otrzymać informację zwrotną. W przypadku, gdy przełożony narzuci im drogę do celu, wykonają zadanie, jednak na pewno nie zaoferują nic więcej od siebie.

Ponadto Pokolenie Internetu oczekuje dialogu, a nawet otwartej dyskusji z przełożonym nad wynikami swojej pracy. Ich szef powinien być nie tylko liderem, ale także kolegą z pracy, który doradzi, wesprze, a także doceni wykazywaną przez nich kreatywność i twórczość. Tylko takim otwartym podejściem swoich managerów, firma może zyskać na nadchodzącej zmianie pokoleniowej.

Ważne, by managerowie ze starszych pokoleń odeszli od zbędnej kontroli i dali nowemu pokoleniu więcej swobody w działaniu. Takie podejście może pokazać nam nowe drogi do rozwiązywania zadań i zmianę utartych schematów. Może również przyczynić się do optymalizacji naszej pracy – przekonuje Katarzyna Piotrowska, Country Manager w Cpl Poland.

Przytoczone wyżej dane to jedynie część statystyk przedstawionych w raporcie Cpl Zoomersi w pracy, czyli jak Pokolenie Z podbija rynek pracy w Polsce. Wyniki przeprowadzonego badania, wraz z opiniami ekspertów i prognozami na rok 2040, dostępne są na oficjalnej stronie raportu.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...