MOTORYZACJAMercedes-Benz Group sprzedał 2,49 mln samochodów w 2023 roku

Mercedes-Benz Group sprzedał 2,49 mln samochodów w 2023 roku

Mercedes-Benz Group sprzedał 2,49 mln samochodów w 2023 roku

W 2023 r. sprzedaż Mercedes-Benz Group wzrosła do 2 491 600 samochodów osobowych i dostawczych.

  • Sprzedaż samochodów Mercedes-Benz Group Cars i Vans (osobowych i użytkowych) w 2023 r. wzrosła o 1,5%, do 2 491 600 sztuk
  • Sprzedaż Mercedes-Benz Cars wyniosła 2 043 800 aut – to poziom ubiegłego roku
  • Sprzedaż elektrycznych modeli (BEV) dywizji samochodów osobowych – Mercedes-Benz Passenger Cars (MBPC) – zwiększyła się o 73%; pojazdy typu BEV i hybrydowe stanowią 19% całkowitej sprzedaży aut osobowych
  • Najlepsza w historii sprzedaż modeli z segmentu Top-End, w tym: Mercedes-Maybach (+19%), Klasa G (+11%) i Mercedes-AMG (+4%); w czwartym kwartale 2023 r. ich popularność względem trzeciego kwartału urosła o 17%
  • Sprzedaż Mercedes-Benz Vans zwiększyła się o 8%, do 447 800 sztuk; dostawy elektrycznych samochodów użytkowych (eVans) wzrosły o 51%, do 22 700 egzemplarzy
  • Mercedes-Benz Vans z najlepszym wynikiem sprzedażowym w historii

W 2023 r., pomimo ograniczeń w łańcuchach dostaw, koncern Mercedes-Benz Group sprzedał 2 491 600 samochodów (+1,5%) – dzięki koncentracji na pożądanych autach osobowych oraz pojazdach użytkowych, a także elektryfikacji swojej floty.

„Jak pokazuje nasza ubiegłoroczna sprzedaż, samochody z segmentu Top-End, w tym Mercedes-Maybach, Klasa G i Mercedes-AMG, osiągnęły najlepsze wyniki w historii. Sprzedaż aut elektrycznych stale rośnie, a nowa Klasa E została szczególnie dobrze przyjęta przez rynek. Również dywizja Mercedes-Benz Vans odnotowała największy jak dotąd sukces sprzedażowy. W tym roku utrzymamy dynamikę rozwoju naszych produktów,
w szczególności za sprawą elektrycznej Klasy G, Mercedesa-AMG GT Coupé i nowego eSprintera” – powiedział Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG.

Mercedes-Benz Cars

W 2023 r. dywizja Mercedes-Benz Cars sprzedała 2 043 800 aut. Popyt na produkty najwyższej jakości zaowocował wzrostami liczby dostaw modeli z grupy Top-End: Mercedes-Maybach o 19%, Klasy G o 11%, a sportowych maszyn Mercedes-AMG – o 4%. Łącznie pojazdy z tego segmentu znalazły 328 200 nabywców.

W 2023 r. sprzedano 60 000 dodatkowych egzemplarzy Klasy V i EQV.

W czwartym kwartale, pomimo ograniczonej dostępności produktów, dostawy samochodów Mercedes-Benz Cars osiągnęły poziom 514 000 sztuk; w ujęciu kwartał do kwartału sprzedaż modeli z segmentu Top-End wzrosła w tym czasie o 17%.

W ubiegłym roku Mercedes-Maybach dostarczył o 19% więcej samochodów niż w 2022, do czego przyczyniły się wysokie wyniki zarówno GLS-a, jak i Klasy S we wszystkich kluczowych regionach. W ostatnim kwartale marka wprowadziła na rynek USA w pełni elektryczny model EQS SUV[1], który w 2024 r. trafi do innych kluczowych regionów. Na wzrost sprzedaży Mercedes-AMG w 2023 r. (+4%) składał się 76-procentowy skok popularności elektrycznych modeli o wysokich osiągach.

Dostawy Klasy G utrzymały się na wysokim poziomie i w 2023 r. ponownie wzrosły – tym razem o 11%. W tym roku producent luksusowych aut ze Stuttgartu przedstawi w pełni elektryczną Klasę G.

Klasa S pozostaje niekwestionowanym liderem swojego segmentu, utrzymując około 50-procentowy udział we wszystkich kluczowych regionach.

Całoroczna sprzedaż modeli z grupy Core w 2023 r. osiągnęła wynik 1 096 800 sztuk (-2%), głównie ze względu na wąskie gardła w łańcuchach dostaw i zmianę generacyjną Klasy E; w Chinach nowa generacja tego modelu została wprowadzona w grudniu. Dostępność nowego GLC i Klasy E na wielu rynkach była ograniczona
ze względu na niedobór systemów 48 V. W całym 2023 r. sprzedaż Klasy C wzrosła o 10%.

Sprzedaż segmentu Entry w 2023 r. wyniosła 618 800 sztuk (+4%), do czego przyczynił się duży popyt na modele EQA (+57%) i EQB (+109%).

Dostawy w pełni elektrycznych samochodów osobowych Mercedes-Benz w ciągu roku wzrosły o 73%, do 222 600 sztuk, co stanowi 11% całkowitej sprzedaży (19% łącznie z hybrydami plug-in). Liczba nabywców modelu EQE Limuzyna w ujęciu globalnym skoczyła o 120%, a sprzedaż pojazdów BEV na rynku USA, między innymi
za sprawą nowego EQE SUV-a, wzrosła ponad dwukrotnie (+167%).

„Osiągnęliśmy nasz cel sprzedażowy na 2023 rok dzięki nieprzerwanemu zaufaniu klientów do naszych produktów i marki. W 2024 r. będziemy kontynuować silną pracę zespołową, aby dalej dostarczać to, co reprezentuje Mercedes-Benz: doskonałą zawartość i jakość produktu, zapewniając satysfakcję naszym klientom. Mogą oni z niecierpliwością czekać już na cyfrowe innowacje, takie jak Wirtualny Asystent MBUX prezentowany właśnie na targach CES, a także na kolejne rynkowe premiery nowej Klasy E i długo oczekiwanej elektrycznej Klasy G” – podsumowała Britta Seeger, Członkini Zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż Mercedes-Benz Cars.

Przegląd wyników sprzedaży

  IV kw.
2023 r.
IV kw.
2022 r.
Zmiana
w %
Cały
2023 r.
Cały
2022 r.
Zmiana
w %
Mercedes-Benz Group 638 300 658 900 -3% 2 491 600 2 456 000 +1,5%
Mercedes-Benz Cars 514 000 536 200 -4% 2 043 800 2 040 700 0%
– w tym: BEV-y 66 200 53 500 +24% 240 600 149 200 +61%
– w tym: BEV-y osobowe Mercedes-Benz 62 300 47 100 +32% 222 600 128 700 +73%
– w tym: BEV-y smart fortwo/forfour 3900 6400 -39% 18 100 20 500 -12%
Sprzedaż Mercedes-Benz Cars
w poszczególnych segmentach*
Top-End 81 800 95 800 -15% 328 200 328 200 0%
Core 281 500 270 600 +4% 1 096 800 1 116 600 -2%
Entry 150 800 169 800 -11% 618 700 595 900 +4%
Sprzedaż Mercedes-Benz Cars
w poszczególnych regionach
Europa** 174 200 171 500 +2% 659 400 618 900 +7%
– w tym: Niemcy 61 400 69 600 -12% 234 300 215 600 +9%
Azja 227 500 254 000 -10% 963 800 988 200 -2%
– w tym: Chiny 166 700 180 500 -8% 737 200 753 900 -2%
Ameryka Północna*** 90 700 87 500 +4% 339 500 344 200 -1%
– w tym: USA 81 300 77 800 +4% 298 000 300 800 -1%
reszta świata 21 700 23 100 -6% 81 100 89 400 -9%
* Top-End: Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Klasa G, Klasa S, GLS, EQS, EQS SUV
* Core: wszystkie warianty Klas C i E oraz EQC, EQE i EQE SUV
* Entry: wszystkie warianty Klas A i B oraz EQA, EQB i smart
** Europa: UE, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia*** Ameryka Północna: USA, Kanada i MeksykWszystkie liczby zaokrąglono; dane wstępne – mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe.
Począwszy od pierwszego kwartału 2023 r. przekazywane dane sprzedażowe odpowiadają sprzedaży grupy zgodnej ze sprawozdawczością finansową i prognozami Mercedes-Benz Group.[1] dane tymczasowe: zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym WLTP: 22,5-24,4 kWh/100 km; emisje CO₂ w cyklu mieszanym WLTP: 0 g/km

Mercedes-Benz Vans

Światowa sprzedaż Mercedes-Benz Vans w 2023 r. wzrosła o 8%, do 447 800 sztuk, co stanowi najlepszy wynik w dotychczasowej historii. Na strategicznie ważnych rynkach Europy i Ameryki Północnej dostawy zwiększyły się, odpowiednio, o 8% (279 400 sztuk) oraz o 13% (86 400 sztuk). Tylko w USA sprzedaż urosła o 13%, osiągając rekordowy roczny poziom wynoszący 75 100 egzemplarzy, co czyni strategicznie ważne Stany Zjednoczone drugim co do wielkości rynkiem zbytu samochodów dostawczych na świecie.

Pomimo wymagającego otoczenia pojazdy Mercedes-Benz Vans cieszą się dużym popytem. Dywizja osiągnęła najlepszy jak dotąd roczny wynik w każdym segmencie: dostarczono 237 400 dużych, 178 900 średnich i 31 500 małych aut użytkowych. Sprzedaż elektrycznych pojazdów dostawczych w 2023 r. wzrosła o 51%, do około 22 700 sztuk. Szczególnie mocno rozwinął się popyt na samochody użytkowane komercyjnie (380 400 sprzedanych sztuk, +9%). W segmencie prywatnym dostarczono 67 400 egzemplarzy; wynik ten reprezentuje poziom podobny jak w 2022 r. (-1%), szczególnie ze względu na zbliżającą się w tym roku wymianę generacyjną modeli dostawczych średniej wielkości.

„W 2023 r. dywizja Mercedes-Benz Vans po raz kolejny skupiła się na osiągnięciu wysokiej jakości wzrostu sprzedaży i wzmocnieniu swojej pozycji w obszarze elektromobilności. Byliśmy w stanie zwiększyć sprzedaż i tym samym osiągnęliśmy najlepszy jak dotąd wynik za cały rok – 448 000 aut sprzedanych na całym świecie, a dostawy elektrycznych vanów wzrosły o ponad 50%. Ten skok był w szczególności napędzany przez segmenty komercyjne, na które przypada około 85% całkowitej sprzedaży. Jeśli chodzi o najbliższą przyszłość, celujemy w kolejny udany rok, zwłaszcza jeśli uwzględnić rynkowe debiuty naszych nowych samochodów dostawczych średniej wielkości i nowego eSprintera” – powiedział Klaus Rehkugler, szef Mercedes-Benz Vans ds. sprzedaży i marketingu.

Przegląd wyników sprzedaży

  IV kw.
2023 r.
IV kw.
2022 r.
Zmiana
w %
Cały
2023 r.
Cały
2022 r.
Zmiana
w %
Mercedes-Benz Vans* 124 300 122 700 +1% 447 800 415 300 +8%
– w tym: prywatne vany średniej wielkości 15 500 16 600 -7% 60 000 63 700 -6%
– w tym: prywatne małe vany 2300 1500 +49% 7400 4000 +84%
– w tym: komercyjne duże vany 66 200 67 200 -2% 237 400 217 400 +9%
– w tym: komercyjne vany średniej wielkości 33 900 30 800 +10% 118 900 111 800 +6%
– w tym: komercyjne małe vany 6500 6700 -3% 24 100 18 500 +31%
– w tym: vany elektryczne 7700 4700 +63% 22 700 15 000 +51%
Sprzedaż Mercedes-Benz Vans
w poszczególnych regionach
Europa** 81 700 83 200 -2% 279 400 259 400 +8%
– w tym: Niemcy 33 900 40 800 -17% 114 000 113 200 +1%
Azja 10 000 9200 +8% 42 400 42 500 0%
– w tym: Chiny 7700 6700 +15% 33 400 34 200 -2%
Ameryka Północna*** 22 100 19 500 +14% 86 400 76 700 +13%
– w tym: USA 19 100 16 700 +14% 75 100 66 400 +13%
reszta świata 10 500 10 800 -3% 39 600 36 900 +7%
* prywatne vany: samochody użytkowe średniej wielkości obejmują Klasę V i model EQV; małe vany: małe samochody użytkowe obejmują Klasę T i model EQT (zużycie energii elektrycznej w cyklu miesz. WLTP: 19,3-20,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu miesz. WLTP: 0 g/km; zużycie energii określone na bazie Rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151/EU)
* komercyjne vany: duże samochody użytkowe obejmują (e)Sprintera, samochody użytkowe średniej wielkości obejmują (e)Vito, małe samochody użytkowe obejmują (e)Citana
** Europa: UE, Wielka Brytania, Szwajcaria i Norwegia*** Ameryka Północna: USA, Kanada i MeksykWszystkie liczby zaokrąglono; dane wstępne – mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe.
Począwszy od pierwszego kwartału 2023 r. przekazywane dane sprzedażowe odpowiadają sprzedaży grupy zgodnej ze sprawozdawczością finansową i prognozami Mercedes-Benz Group.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...