środa, 9 kwietnia, 2025

Nowe regulacje uproszczą prowadzenie biznesu w Polsce – 7 z 11 zmian na korzyść przedsiębiorców

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

W trzecim kwartale 2024 roku polskie firmy mogą odetchnąć z ulgą – aż siedem z jedenastu wprowadzonych zmian regulacyjnych okazało się korzystnych dla przedsiębiorców. Tak wynika z najnowszego raportu „Polski Barometr” przygotowanego przez ekspertów TMF Group, globalnej firmy specjalizującej się w usługach zgodności i administracji. Wśród pozytywnych zmian znalazły się m.in. kasowy PIT oraz podniesienie limitów dla działalności nierejestrowej. Nowe przepisy mają na celu uproszczenie procesów administracyjnych i obniżenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

KASOWY PIT

27 września br. posłowie uchwalili nowelizację ustawy w sprawie tzw. kasowego PIT, czyli możliwości rozliczania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na niewielką skalę dopiero po otrzymaniu płatności przez kontrahenta (fakultatywny sposób rozliczenia). Z tej opcji będzie mogło skorzystać ponad dwa miliony podatników.

Nowe rozwiązanie wejdzie w życie od stycznia 2025 roku.

Z możliwości rozliczenia kasowego PIT będą mogli skorzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność samodzielnie, u których przychody z działalności w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły kwoty 250 tys. euro, a także ci, którzy dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą.

„Kasowy PIT to spore ułatwienie i obniżenie ryzyka dla przedsiębiorców poprzez zapłatę podatku tylko od faktycznie zapłaconych przez kontrahenta faktur. Rozwiązanie jest szczególnie korzystne dla wszystkich przedsiębiorców, dla których opóźnienia w płatności powodowały utratę płynności finansowej.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

E-DORĘCZENIA

E-doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Usługa ta będzie służyła podmiotom publicznym, obywatelom i przedsiębiorstwom do wygodnej i bezpiecznej wymiany korespondencji w formie elektronicznej.

Docelowo obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie dotyczył wszystkich podmiotów publicznych oraz firm zarejestrowanych w KRS i CEiDG. W Dzienniku Ustaw opublikowano komunikat Ministra Cyfryzacji zmieniający termin implementacji tego obowiązku z 01 października br. na 1 stycznia 2025.

Usługa e-Doręczeń ma być możliwa także pomiędzy podmiotami prywatnymi, jednakże, jako opcja dodatkowo płatna. Natomiast pomiędzy sektorem publicznym, a prywatnym usługa ta ma być bezpłatna.

„To pozytywna zmiana dla biznesu. Usprawni i przyspieszy obieg dokumentów, a w konsekwencji skróci terminy realizacji spraw administracyjnych.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

USŁUGI CYFROWE KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ DLA PODATNIKÓW I PŁATNIKÓW

W lipcu br. na stronie Ministerstwa Finansów zamieszczono komunikat dotyczący elektronicznych usług publicznych. Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) ma regularnie informować o planach wdrażania swoich usług, udostępniając szczegółowe informacje o planowanych zmianach. Plan informatyzacji usług administracji skarbowej obejmuje lata 2024-2028.

Dwie zmiany już wprowadzono.

Od sierpnia 2024 r. pilotażowo, w wybranych urzędach skarbowych (US), podatnicy mogą zapłacić opłatę skarbową na rzecz jednostki samorządowej z wykorzystaniem dostępnego w US kodu QR. Natomiast we wrześniu br. na stronie podatki.gov.pl pojawił się komunikat potwierdzający, że od 1 października, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Administracja Skarbowa udostępnia jeden numer infolinii Krajowej Administracji Skarbowej (w praktyce są to trzy numery – dwa do dokonywania połączeń krajowych z telefonów stacjonarnych i komórkowych i jeden dla połączeń z zagranicy).

Jak można przeczytać na stronie podatki.gov.pl, w najbliższej perspektywie mają zostać wprowadzone kolejne usługi i ułatwienia:

– W e-Urzędzie Skarbowym rozszerzy się m. in. katalog płatności kartami płatniczymi. Pojawi się też aplikacja mobilna e-Urząd Skarbowy,

– Resort finansów udostępni zaktualizowaną wersję testową aplikacji podatnika KSeF,

– W ramach Centrum Transparentności KAS opublikuje wszystkie struktury logiczne dotyczące plików JPK i broszury do tych struktur,

– KAS udostępni operatorom platform internetowych (którzy mają obowiązek zbierać i przesyłać do

– KAS informacje o dochodach uzyskiwanych za ich pośrednictwem przez ich użytkowników) kreatory plików służące do rejestracji i sprawozdawczości. Dostosuje też narzędzia do przesyłania podpisanych plików. Na podatki.gov.pl powstanie podstrona z informacjami i odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie,

– KAS wdroży zmiany w obszarze platformy PUESC (platformy wymiany informacji drogą elektroniczną pomiędzy KAS i klientami KAS we wskazanym zakresie tematycznym). Będą one dotyczyć m. in. e-Decyzji akcyzowych, e-Decyzji celnych i systemu e-Granica.

„Inicjatywy KAS oznaczają wprowadzanie nowoczesnych, innowacyjnych rozwiązań. To pozytywny sygnał dla biznesu i każdego podatnika. Ułatwiać kontakt z urzędami skarbowymi mają też rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, voiceboty, chatboty, co przy prawidłowym wdrożeniu powinno uprościć zdobywanie kluczowych informacji oraz przyspieszyć załatwianie formalności.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

LIMITY W GÓRĘ PRZY PROWADZENIU DZIAŁALNOŚCI NIEREJESTROWEJ

Zgodnie z ustawą o Prawie przedsiębiorców istnieje możliwość prowadzenia tzw. działalności nierejestrowej (nieewidencjonowanej) – prowadzonej na niewielką skalę, która nie wymaga rejestracji w CEIDG, urzędzie skarbowym, a także GUS-ie. Mogą ją wykonywać osoby fizyczne, których przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia i które w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywały działalności gospodarczej.

Od 1 lipca br., w związku z podniesieniem kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, zwiększył się limit prowadzenia takiej działalności, do kwoty 3.225 zł. Należy tutaj podkreślić, iż po przekroczeniu tego limitu, działalność taka staje się działalnością gospodarczą i wymaga rejestracji w CEIDG w ciągu 7 dni.

Wartym zasygnalizowania w tym kontekście jest, iż w Sejmie znajduje się poselski projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych. Ustawa zawiera m.in. rozwiązanie, zgodnie z którym każda osoba fizyczna mogłaby skorzystać z uproszczonego rozwiązania prowadzenia działalności, jeśli przychód roczny z tej działalności nie przekroczyłby 9-krotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę i która nie prowadziła działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 24 miesięcy.

„Zarówno zwiększenie limitu, jak i projektowane zmiany to pozytywny sygnał dla osób fizycznych, które prowadzą działalność na niewielką skalę. To też duża szansa dla osób zakładających firmy, które bez zbędnych obciążeń i formalności chcą zweryfikować czy ich pomysł na biznes jest / byłby dochodowy.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

ZWOLNIENIA Z KAS REJESTRUJĄCYCH (FISKALNYCH) NA LATA 2025 I 2026

Zgodnie z projektem rozporządzenia z sierpnia br. zakres zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostanie przedłużony na okres 2 lat (2025-2026), przy utrzymaniu na dotychczasowym poziomie limitu wielkości sprzedaży, tj. 20 tys. zł.

W projekcie rozporządzenia zmodyfikowano jednak katalog działalności, do których nie mają zastosowania zwolnienia.

– wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 oraz wyrobów z konopi (rodzaj: Cannabis) klasyfikowanych do CN 1211, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania,
– wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50 proc. objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
– węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
– towarów sprzedawanych przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar,
– usług parkingowych samochodów i innych pojazdów,
– usług wymagających użycia urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej),
– innych niż usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), które są już objęte bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania.

„Przedłużenie zwolnienia z kas fiskalnych na lata 2025-2026 to uproszczenie dla przedsiębiorców, szczególnie rozpoczynających działalność, którzy nie będą musieli ponosić kosztu zakupu urządzenia. Mimo ograniczeń w zwolnieniu postrzegamy to działanie jako sprzyjające prowadzeniu biznesu w Polsce.” – Daria Cyrek, ekspert TMF Group.

AKTUALIZACJA KSR NR 2 – PODATEK DOCHODOWY

W lipcu br. Komitet Standardów Rachunkowości (KSR) podjął uchwałę o przyjęciu zaktualizowanego KSR nr 2 „Podatek Dochodowy”. Jak argumentuje Ministerstwo Finansów konieczność aktualizacji KSR wynikała przede wszystkim z licznych zmian przepisów podatkowych na przestrzeni ostatnich lat oraz zmian Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 12.

Standard wejdzie w życie po raz pierwszy dla sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się po 1 stycznia 2025 roku z możliwością wcześniejszego zastosowania.

Celem KSR nr 2 jest objaśnienie zasad ujmowania, wyceny i prezentacji należności i zobowiązań z tytułu podatku dochodowego oraz aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego, którego podatnikiem jest jednostka, a także zasad ujawniania informacji ich dotyczących w sprawozdaniach finansowych.

„Opisane zmiany to kolejna inicjatywa Ministerstwa Finansów prowadząca do uproszczenia przepisów. Ponadto wprowadzane zmiany zapewnią kompletność i zgodność zapisów podatkowych z wprowadzonymi zmianami w ustawie o rachunkowości, jak i w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. To pozytywna wiadomość dla biznesu.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

ZMIANY W CEIDG

We wrześniu br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Zaproponowane zmiany mają na celu uproszczenie procesu podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Obejmują również rozszerzenie informacji, które znajdziemy w CEIDG.

Wśród proponowanych zmian są:

– Uproszczenie procesu i stworzenie w CEIDG miejsca do publikacji informacji o spółce cywilnej, której wspólnikiem jest przedsiębiorca podlegający wpisowi do CEIDG

– Wprowadzenie możliwości składania wniosków o wpis tylko w elektroniczny sposób, rezygnując z wersji papierowej

– Elektronizację i rozszerzenie zakresu informacji o udzielonych przez przedsiębiorców pełnomocnictwach

– Zwiększenie efektywności i optymalizacji procesów poprzez poszerzenie katalogu dokumentów możliwych do dołączenia do wniosku o wpis

– Zapewnienie dostępu do danych zawartych w rejestrze oraz realizacji usług przez przedsiębiorców z wykorzystaniem aplikacji mObywatel.

„Kolejna logiczna zmiana na dobre w duchu praktycznego wykorzystania nowych technologii. Tak krótko można podsumować planowane zmiany dotyczące CEIDG, które w efekcie zmniejszą barierę wejścia w świat prowadzenia własnego biznesu.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

WYMAGAJĄCE DLA PROWADZENIA BIZNESU W POLSCE ZMIANY LUB ZAPOWIEDZI ZMIAN

ZMIANA W SANKCJACH KARNO- SKARBOWYCH

Od 1 lipca 2024 roku w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę z kwoty 4.242 zł. do kwoty 4.300 zł zmieniły się także wysokości grzywien grożących za przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe.

Wykroczeniem skarbowym jest czyn zabroniony w wyniku, którego kwota uszczuplonej lub narażonej na uszczuplenie należności publicznoprawnej nie przekracza 5 krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w czasie jego popełnienia. Kodeks karny skarbowy jako wykroczenie traktuje także wprost wymienione w ustawie zdarzenia, np. nieterminowe złożenie deklaracji podatkowej czy też wysyłkę wadliwych ewidencji.

Dla zobrazowania, w pierwszym półroczu 2024 była to kwota 21.210 zł, a w drugim 21.500 zł.

Przestępstwem skarbowym jest natomiast czyn zabroniony pod groźbą kary grzywny w stawkach dziennych, kary ograniczenia wolności lub kary pozbawienia wolności.

Minimalna grzywna orzekana przez Sąd określana jest w stawkach dziennych i wynosi 10 stawek dziennych, tj. 10*143,30= 1433,30zł, natomiast przed 1 lipca było 1414,00zł. Natomiast maksymalna wynosi 720 stawek dziennych i wzrosła do 41.729.040 zł. z 40.723.200 zł.

Kwalifikacja czynu, zatem, zależy głównie od wartości uszczuplenia.

„Wzrost kar za nieprzestrzeganie często zbyt złożonych przepisów postrzegamy negatywnie z punktu widzenia prowadzenia biznesu. Warto jednak pamiętać, że przed potencjalnymi konsekwencjami może uchronić przedsiębiorców czynny żal, złożony w odpowiednim czasie.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

PLANOWANE ZMIANY W ZAKRESIE ULGI IP BOX

12 sierpnia br. na stronach rządowych w wykazie prac legislacyjnych zostały opublikowane ogólnikowe założenia planowanych zmian w uldze IP Box.

Ulga obowiązuje od 2019 roku i mogą z niej korzystać osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które prowadziły działalność badawczo – rozwojową i osiągały przychody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Jednym z tych praw jest autorskie prawo do programu komputerowego. Natomiast istotą ulgi jest możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki opodatkowania dochodu w wysokości 5 proc. Z ulgi korzystają duże software-housy jak również programiści prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze.

Z przestawionych ogólników wynika, iż dla skorzystania z ulgi wprowadzony zostanie dodatkowy wymóg zatrudnienia pracowników w działalności tego typu, jednakże brak jest dalszych szczegółów dotyczących planowanych ograniczeń w uldze, a także planowanego terminu wprowadzenia.

Przypuszcza się, iż ewentualne zmiany mogą zacząć obowiązywać dopiero od 2026 r.

„Większość uprawnionych do skorzystania z ulgi zostałaby jej pozbawiona, ze względu na brak zatrudniania pracowników. To zła wiadomość dla całej rzeszy programistów korzystających z ulgi.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

RAPORTOWANIE CBAM

Od sierpnia importerzy żelaza, stali, aluminium, nawozów, cementu, energii elektrycznej i wodoru będą zobligowani do pełnego raportowania o emisjach gazów cieplarnianych związanych z produkcją importowanych towarów.

Drugi kwartał br. był ostatnim okresem przejściowym, w którym możliwe było uproszczone raportowanie obejmujące towary objęte mechanizmem CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), a także wykorzystanie w raportach domyślnych wartości emisji gazów cieplarnianych związanych z ich produkcją, opublikowanych przez Komisję Europejską (np. kiedy importer nie mógł uzyskać informacji o rzeczywistej wartości emisji).

„Z jednej strony importerzy mieli czas na przygotowanie się do dodatkowych obowiązków sprawozdawczych, ale w uproszczonej formie. Obecnie będą musieli sprostać pozyskaniu bardziej szczegółowych informacji, które będą musieli raportować. Oznacza to dla przedstawicieli biznesu wyższe koszty wynikające z dodatkowego czasu zaangażowania w raportowanie.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

NOWELIZACJA KODEKSU PRACY DOTYCZĄCA STAŻU PRACY 

Opublikowany w lipcu br. projekt nowelizacji kodeksu pracy, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku spowoduje m.in., że zlecenia, działalność pozarolnicza, czy udział w spółce będą wliczały się do stażu pracy.

Głównym celem proponowanych zmian jest wyrównanie szans w dostępie do różnych uprawnień pracowniczych, a także stanowisk wymagających potwierdzonego doświadczenia zawodowego.

Zgodnie z projektowanymi regulacjami do okresu zatrudnienia wliczane będą:

– Okresy prowadzenia pozarolniczej działalności oraz okresy pozostawania osobą współpracującą z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe lub wypadkowe,
– Okresy wykonywania umowy zlecenia lub o świadczenie usług, umowy agencyjnej, pozostawania osobą współpracującą z takimi osobami czy pozostawania członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych – w których dana osoba podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu,

– Okresy działalności zawodowej, która co do zasady stanowi tytuł do ubezpieczeń społecznych, a w których dana osoba nie podlegała jednak ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu; np.  zwolnienie z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne w ramach wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19, niepodleganie obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu ulgi na start czy zwolnienie dotyczące osób prowadzących działalność gospodarczą, które przekroczyły kwotę rocznej podstawy wymiaru składek, a także okres ulgi dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub studentów do ukończenia 26. roku życia,

– Udokumentowany, przebyty za granicą okres innej niż zatrudnienie działalności zarobkowej.

„Proponowane zmiany choć korzystne dla pracownika, zwiększą jednak koszty pracy, wpłyną na okres wypowiedzenia i umożliwią szybsze nabywanie prawa do dłuższego urlopu. Pracodawcy będą musieli uwzględnić dodatkowy staż pracy przy wypłatach odpraw, dodatków i nagród jubileuszowych, co zwiększy ich obciążenia finansowe.” – Anna Jendo, ekspert TMF Group.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Uwaga na fałszywe e-maile z urzędów skarbowych. Cyberprzestępcy atakują podatników

Trwa gorący okres rozliczeń podatkowych. Okazuje się, że nie...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Rozbieżność w orzeczeniach sądów administracyjnych ws. stosowania RODO w IPN. Sprawę rozstrzygnie NSA

W ostatnim czasie pojawiła się istotna rozbieżność w orzecznictwie...

Podatek Belki wciąż drenuje kieszenie Polaków. W 2024 roku fiskus zabrał im prawie 11 mld zł

W 2024 roku wpływy z tzw. podatku Belki zasiliły...

Marek Tatała o nowych propozycjach zespołu deregulacyjnego Rafała Brzoski

Komentarz Marka Tatały, prezesa Fundacji Wolności Gospodarczej, do siódmego...

Podobne tematy

CBŚP i KAS uderzają w mafie VAT – 52 zatrzymanych, 40 aktów oskarżenia

Funkcjonariusze Centralnego Biura Śledczego Policji (CBŚP) oraz Krajowej Administracji...

Jak miłość wpływa na portfel? Ekonomiczne korzyści życia we dwoje

Walentynki to nie tylko okazja do celebrowania miłości, ale...

Polska coraz bardziej międzynarodowa – obcokrajowcy na polskim rynku pracy

W ciągu ostatnich lat liczba zatrudnionych w Polsce obcokrajowców...

PIU: Wydatki na polisy życiowe wzrosły o 4%. 23 mln Polaków posiada ubezpieczenie na życie

Najnowszy raport Polskiej Izby Ubezpieczeń, „Ubezpieczenia na życie. Finansowe...

Wzrost PKB w Polsce w 2024 r. lepszy od prognoz – gospodarka urosła o 2,9%

Według wstępnych szacunków Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), produkt krajowy...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version