ADMINISTRACJANowe regulacje uproszczą prowadzenie biznesu w Polsce – 7 z 11 zmian...

Nowe regulacje uproszczą prowadzenie biznesu w Polsce – 7 z 11 zmian na korzyść przedsiębiorców

W trzecim kwartale 2024 roku polskie firmy mogą odetchnąć z ulgą – aż siedem z jedenastu wprowadzonych zmian regulacyjnych okazało się korzystnych dla przedsiębiorców. Tak wynika z najnowszego raportu „Polski Barometr” przygotowanego przez ekspertów TMF Group, globalnej firmy specjalizującej się w usługach zgodności i administracji. Wśród pozytywnych zmian znalazły się m.in. kasowy PIT oraz podniesienie limitów dla działalności nierejestrowej. Nowe przepisy mają na celu uproszczenie procesów administracyjnych i obniżenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

KASOWY PIT

27 września br. posłowie uchwalili nowelizację ustawy w sprawie tzw. kasowego PIT, czyli możliwości rozliczania przychodów i kosztów przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na niewielką skalę dopiero po otrzymaniu płatności przez kontrahenta (fakultatywny sposób rozliczenia). Z tej opcji będzie mogło skorzystać ponad dwa miliony podatników.

Nowe rozwiązanie wejdzie w życie od stycznia 2025 roku.

Z możliwości rozliczenia kasowego PIT będą mogli skorzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność samodzielnie, u których przychody z działalności w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły kwoty 250 tys. euro, a także ci, którzy dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą.

„Kasowy PIT to spore ułatwienie i obniżenie ryzyka dla przedsiębiorców poprzez zapłatę podatku tylko od faktycznie zapłaconych przez kontrahenta faktur. Rozwiązanie jest szczególnie korzystne dla wszystkich przedsiębiorców, dla których opóźnienia w płatności powodowały utratę płynności finansowej.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

E-DORĘCZENIA

E-doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Usługa ta będzie służyła podmiotom publicznym, obywatelom i przedsiębiorstwom do wygodnej i bezpiecznej wymiany korespondencji w formie elektronicznej.

Docelowo obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie dotyczył wszystkich podmiotów publicznych oraz firm zarejestrowanych w KRS i CEiDG. W Dzienniku Ustaw opublikowano komunikat Ministra Cyfryzacji zmieniający termin implementacji tego obowiązku z 01 października br. na 1 stycznia 2025.

Usługa e-Doręczeń ma być możliwa także pomiędzy podmiotami prywatnymi, jednakże, jako opcja dodatkowo płatna. Natomiast pomiędzy sektorem publicznym, a prywatnym usługa ta ma być bezpłatna.

„To pozytywna zmiana dla biznesu. Usprawni i przyspieszy obieg dokumentów, a w konsekwencji skróci terminy realizacji spraw administracyjnych.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

USŁUGI CYFROWE KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ DLA PODATNIKÓW I PŁATNIKÓW

W lipcu br. na stronie Ministerstwa Finansów zamieszczono komunikat dotyczący elektronicznych usług publicznych. Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) ma regularnie informować o planach wdrażania swoich usług, udostępniając szczegółowe informacje o planowanych zmianach. Plan informatyzacji usług administracji skarbowej obejmuje lata 2024-2028.

Dwie zmiany już wprowadzono.

Od sierpnia 2024 r. pilotażowo, w wybranych urzędach skarbowych (US), podatnicy mogą zapłacić opłatę skarbową na rzecz jednostki samorządowej z wykorzystaniem dostępnego w US kodu QR. Natomiast we wrześniu br. na stronie podatki.gov.pl pojawił się komunikat potwierdzający, że od 1 października, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Administracja Skarbowa udostępnia jeden numer infolinii Krajowej Administracji Skarbowej (w praktyce są to trzy numery – dwa do dokonywania połączeń krajowych z telefonów stacjonarnych i komórkowych i jeden dla połączeń z zagranicy).

Jak można przeczytać na stronie podatki.gov.pl, w najbliższej perspektywie mają zostać wprowadzone kolejne usługi i ułatwienia:

– W e-Urzędzie Skarbowym rozszerzy się m. in. katalog płatności kartami płatniczymi. Pojawi się też aplikacja mobilna e-Urząd Skarbowy,

– Resort finansów udostępni zaktualizowaną wersję testową aplikacji podatnika KSeF,

– W ramach Centrum Transparentności KAS opublikuje wszystkie struktury logiczne dotyczące plików JPK i broszury do tych struktur,

– KAS udostępni operatorom platform internetowych (którzy mają obowiązek zbierać i przesyłać do

– KAS informacje o dochodach uzyskiwanych za ich pośrednictwem przez ich użytkowników) kreatory plików służące do rejestracji i sprawozdawczości. Dostosuje też narzędzia do przesyłania podpisanych plików. Na podatki.gov.pl powstanie podstrona z informacjami i odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie,

– KAS wdroży zmiany w obszarze platformy PUESC (platformy wymiany informacji drogą elektroniczną pomiędzy KAS i klientami KAS we wskazanym zakresie tematycznym). Będą one dotyczyć m. in. e-Decyzji akcyzowych, e-Decyzji celnych i systemu e-Granica.

„Inicjatywy KAS oznaczają wprowadzanie nowoczesnych, innowacyjnych rozwiązań. To pozytywny sygnał dla biznesu i każdego podatnika. Ułatwiać kontakt z urzędami skarbowymi mają też rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, voiceboty, chatboty, co przy prawidłowym wdrożeniu powinno uprościć zdobywanie kluczowych informacji oraz przyspieszyć załatwianie formalności.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

LIMITY W GÓRĘ PRZY PROWADZENIU DZIAŁALNOŚCI NIEREJESTROWEJ

Zgodnie z ustawą o Prawie przedsiębiorców istnieje możliwość prowadzenia tzw. działalności nierejestrowej (nieewidencjonowanej) – prowadzonej na niewielką skalę, która nie wymaga rejestracji w CEIDG, urzędzie skarbowym, a także GUS-ie. Mogą ją wykonywać osoby fizyczne, których przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia i które w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywały działalności gospodarczej.

Od 1 lipca br., w związku z podniesieniem kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, zwiększył się limit prowadzenia takiej działalności, do kwoty 3.225 zł. Należy tutaj podkreślić, iż po przekroczeniu tego limitu, działalność taka staje się działalnością gospodarczą i wymaga rejestracji w CEIDG w ciągu 7 dni.

Wartym zasygnalizowania w tym kontekście jest, iż w Sejmie znajduje się poselski projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych. Ustawa zawiera m.in. rozwiązanie, zgodnie z którym każda osoba fizyczna mogłaby skorzystać z uproszczonego rozwiązania prowadzenia działalności, jeśli przychód roczny z tej działalności nie przekroczyłby 9-krotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę i która nie prowadziła działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 24 miesięcy.

„Zarówno zwiększenie limitu, jak i projektowane zmiany to pozytywny sygnał dla osób fizycznych, które prowadzą działalność na niewielką skalę. To też duża szansa dla osób zakładających firmy, które bez zbędnych obciążeń i formalności chcą zweryfikować czy ich pomysł na biznes jest / byłby dochodowy.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

ZWOLNIENIA Z KAS REJESTRUJĄCYCH (FISKALNYCH) NA LATA 2025 I 2026

Zgodnie z projektem rozporządzenia z sierpnia br. zakres zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostanie przedłużony na okres 2 lat (2025-2026), przy utrzymaniu na dotychczasowym poziomie limitu wielkości sprzedaży, tj. 20 tys. zł.

W projekcie rozporządzenia zmodyfikowano jednak katalog działalności, do których nie mają zastosowania zwolnienia.

– wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 oraz wyrobów z konopi (rodzaj: Cannabis) klasyfikowanych do CN 1211, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania,
– wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50 proc. objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
– węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
– towarów sprzedawanych przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar,
– usług parkingowych samochodów i innych pojazdów,
– usług wymagających użycia urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej),
– innych niż usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), które są już objęte bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania.

„Przedłużenie zwolnienia z kas fiskalnych na lata 2025-2026 to uproszczenie dla przedsiębiorców, szczególnie rozpoczynających działalność, którzy nie będą musieli ponosić kosztu zakupu urządzenia. Mimo ograniczeń w zwolnieniu postrzegamy to działanie jako sprzyjające prowadzeniu biznesu w Polsce.” – Daria Cyrek, ekspert TMF Group.

AKTUALIZACJA KSR NR 2 – PODATEK DOCHODOWY

W lipcu br. Komitet Standardów Rachunkowości (KSR) podjął uchwałę o przyjęciu zaktualizowanego KSR nr 2 „Podatek Dochodowy”. Jak argumentuje Ministerstwo Finansów konieczność aktualizacji KSR wynikała przede wszystkim z licznych zmian przepisów podatkowych na przestrzeni ostatnich lat oraz zmian Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 12.

Standard wejdzie w życie po raz pierwszy dla sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się po 1 stycznia 2025 roku z możliwością wcześniejszego zastosowania.

Celem KSR nr 2 jest objaśnienie zasad ujmowania, wyceny i prezentacji należności i zobowiązań z tytułu podatku dochodowego oraz aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego, którego podatnikiem jest jednostka, a także zasad ujawniania informacji ich dotyczących w sprawozdaniach finansowych.

„Opisane zmiany to kolejna inicjatywa Ministerstwa Finansów prowadząca do uproszczenia przepisów. Ponadto wprowadzane zmiany zapewnią kompletność i zgodność zapisów podatkowych z wprowadzonymi zmianami w ustawie o rachunkowości, jak i w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. To pozytywna wiadomość dla biznesu.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

ZMIANY W CEIDG

We wrześniu br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Zaproponowane zmiany mają na celu uproszczenie procesu podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Obejmują również rozszerzenie informacji, które znajdziemy w CEIDG.

Wśród proponowanych zmian są:

– Uproszczenie procesu i stworzenie w CEIDG miejsca do publikacji informacji o spółce cywilnej, której wspólnikiem jest przedsiębiorca podlegający wpisowi do CEIDG

– Wprowadzenie możliwości składania wniosków o wpis tylko w elektroniczny sposób, rezygnując z wersji papierowej

– Elektronizację i rozszerzenie zakresu informacji o udzielonych przez przedsiębiorców pełnomocnictwach

– Zwiększenie efektywności i optymalizacji procesów poprzez poszerzenie katalogu dokumentów możliwych do dołączenia do wniosku o wpis

– Zapewnienie dostępu do danych zawartych w rejestrze oraz realizacji usług przez przedsiębiorców z wykorzystaniem aplikacji mObywatel.

„Kolejna logiczna zmiana na dobre w duchu praktycznego wykorzystania nowych technologii. Tak krótko można podsumować planowane zmiany dotyczące CEIDG, które w efekcie zmniejszą barierę wejścia w świat prowadzenia własnego biznesu.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

WYMAGAJĄCE DLA PROWADZENIA BIZNESU W POLSCE ZMIANY LUB ZAPOWIEDZI ZMIAN

ZMIANA W SANKCJACH KARNO- SKARBOWYCH

Od 1 lipca 2024 roku w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę z kwoty 4.242 zł. do kwoty 4.300 zł zmieniły się także wysokości grzywien grożących za przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe.

Wykroczeniem skarbowym jest czyn zabroniony w wyniku, którego kwota uszczuplonej lub narażonej na uszczuplenie należności publicznoprawnej nie przekracza 5 krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w czasie jego popełnienia. Kodeks karny skarbowy jako wykroczenie traktuje także wprost wymienione w ustawie zdarzenia, np. nieterminowe złożenie deklaracji podatkowej czy też wysyłkę wadliwych ewidencji.

Dla zobrazowania, w pierwszym półroczu 2024 była to kwota 21.210 zł, a w drugim 21.500 zł.

Przestępstwem skarbowym jest natomiast czyn zabroniony pod groźbą kary grzywny w stawkach dziennych, kary ograniczenia wolności lub kary pozbawienia wolności.

Minimalna grzywna orzekana przez Sąd określana jest w stawkach dziennych i wynosi 10 stawek dziennych, tj. 10*143,30= 1433,30zł, natomiast przed 1 lipca było 1414,00zł. Natomiast maksymalna wynosi 720 stawek dziennych i wzrosła do 41.729.040 zł. z 40.723.200 zł.

Kwalifikacja czynu, zatem, zależy głównie od wartości uszczuplenia.

„Wzrost kar za nieprzestrzeganie często zbyt złożonych przepisów postrzegamy negatywnie z punktu widzenia prowadzenia biznesu. Warto jednak pamiętać, że przed potencjalnymi konsekwencjami może uchronić przedsiębiorców czynny żal, złożony w odpowiednim czasie.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

PLANOWANE ZMIANY W ZAKRESIE ULGI IP BOX

12 sierpnia br. na stronach rządowych w wykazie prac legislacyjnych zostały opublikowane ogólnikowe założenia planowanych zmian w uldze IP Box.

Ulga obowiązuje od 2019 roku i mogą z niej korzystać osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które prowadziły działalność badawczo – rozwojową i osiągały przychody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Jednym z tych praw jest autorskie prawo do programu komputerowego. Natomiast istotą ulgi jest możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki opodatkowania dochodu w wysokości 5 proc. Z ulgi korzystają duże software-housy jak również programiści prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze.

Z przestawionych ogólników wynika, iż dla skorzystania z ulgi wprowadzony zostanie dodatkowy wymóg zatrudnienia pracowników w działalności tego typu, jednakże brak jest dalszych szczegółów dotyczących planowanych ograniczeń w uldze, a także planowanego terminu wprowadzenia.

Przypuszcza się, iż ewentualne zmiany mogą zacząć obowiązywać dopiero od 2026 r.

„Większość uprawnionych do skorzystania z ulgi zostałaby jej pozbawiona, ze względu na brak zatrudniania pracowników. To zła wiadomość dla całej rzeszy programistów korzystających z ulgi.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

RAPORTOWANIE CBAM

Od sierpnia importerzy żelaza, stali, aluminium, nawozów, cementu, energii elektrycznej i wodoru będą zobligowani do pełnego raportowania o emisjach gazów cieplarnianych związanych z produkcją importowanych towarów.

Drugi kwartał br. był ostatnim okresem przejściowym, w którym możliwe było uproszczone raportowanie obejmujące towary objęte mechanizmem CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), a także wykorzystanie w raportach domyślnych wartości emisji gazów cieplarnianych związanych z ich produkcją, opublikowanych przez Komisję Europejską (np. kiedy importer nie mógł uzyskać informacji o rzeczywistej wartości emisji).

„Z jednej strony importerzy mieli czas na przygotowanie się do dodatkowych obowiązków sprawozdawczych, ale w uproszczonej formie. Obecnie będą musieli sprostać pozyskaniu bardziej szczegółowych informacji, które będą musieli raportować. Oznacza to dla przedstawicieli biznesu wyższe koszty wynikające z dodatkowego czasu zaangażowania w raportowanie.” – Magdalena Grzegorczyk, ekspert TMF Group.

NOWELIZACJA KODEKSU PRACY DOTYCZĄCA STAŻU PRACY 

Opublikowany w lipcu br. projekt nowelizacji kodeksu pracy, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku spowoduje m.in., że zlecenia, działalność pozarolnicza, czy udział w spółce będą wliczały się do stażu pracy.

Głównym celem proponowanych zmian jest wyrównanie szans w dostępie do różnych uprawnień pracowniczych, a także stanowisk wymagających potwierdzonego doświadczenia zawodowego.

Zgodnie z projektowanymi regulacjami do okresu zatrudnienia wliczane będą:

– Okresy prowadzenia pozarolniczej działalności oraz okresy pozostawania osobą współpracującą z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe lub wypadkowe,
– Okresy wykonywania umowy zlecenia lub o świadczenie usług, umowy agencyjnej, pozostawania osobą współpracującą z takimi osobami czy pozostawania członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych – w których dana osoba podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu,

– Okresy działalności zawodowej, która co do zasady stanowi tytuł do ubezpieczeń społecznych, a w których dana osoba nie podlegała jednak ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu; np.  zwolnienie z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne w ramach wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19, niepodleganie obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu ulgi na start czy zwolnienie dotyczące osób prowadzących działalność gospodarczą, które przekroczyły kwotę rocznej podstawy wymiaru składek, a także okres ulgi dla uczniów szkół ponadpodstawowych lub studentów do ukończenia 26. roku życia,

– Udokumentowany, przebyty za granicą okres innej niż zatrudnienie działalności zarobkowej.

„Proponowane zmiany choć korzystne dla pracownika, zwiększą jednak koszty pracy, wpłyną na okres wypowiedzenia i umożliwią szybsze nabywanie prawa do dłuższego urlopu. Pracodawcy będą musieli uwzględnić dodatkowy staż pracy przy wypłatach odpraw, dodatków i nagród jubileuszowych, co zwiększy ich obciążenia finansowe.” – Anna Jendo, ekspert TMF Group.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

warszawa

PwC: bez reform Polska Strefa Inwestycji straci na atrakcyjności dla inwestorów

0
Odpowiednie zmiany legislacyjne mogą umożliwić 25% wzrost inwestycji w ciągu najbliższych 5 lat, jednak ich brak może spowodować ich spadek o 40%, wynika z analizy PwC. Polska Strefa Inwestycji przyczyniła się do wsparcia inwestycji...
Exit mobile version