wtorek, 27 lipca, 2021
HANDELE-COMMERCEOd 1 lipca towary z Aliexpress droższe o VAT

Od 1 lipca towary z Aliexpress droższe o VAT

-

Od 1 lipca towary z Aliexpress droższe o VAT

Pandemia wpłynęła na skokowy rozwój branży e-commerce. Już 19 proc. całej globalnej sprzedaży odbywa się online, w Polsce to 9,1 proc. Od 1 lipca produkty kupowane na Aliexpress będą bez wyjątku obłożone VAT. To okazja dla Amazona i Allegro na zwiększenie swojego udziału w rynku.

Od 1 lipca większość towarów kupowanych na aukcjach w Chinach może podrożeć o wartość podatku VAT. Wchodzą bowiem w życie regulacje, które znoszą w Unii Europejskiej zwolnienie z tego podatku towarów o wartości poniżej 22 euro. W Polsce to zwolnienie nie obowiązywało, ale przesyłki z Chin były kierowane najpierw do innych krajów UE, by później dotrzeć do odbiorców w Polsce. Ostatnie tygodnie przyniosły dużo niepewności wśród kupujących, czy zapłacą VAT, czy nie, szczególnie że w piątek zakończyła się duża wyprzedaż na stronie Aliexpress. Przesyłki z tymi towarami dotrą do Polski już po 1 lipca, co może oznaczać, że kupujący będzie musiał zapłacić podatek. Najbliższe tygodnie przyniosą odpowiedź, jak szczelny będzie nowy system i czy rzeczywiście zagraniczne platformy już od pierwszego dnia umożliwią zapłatę podatku od razu przy zakupie. Od praktyki i szczelności tego systemu będzie zależało to, jak bardzo spadnie sprzedaż platform takich jak Aliexpress w Europie. Jednocześnie jest to okazja dla Amazona czy Allegro na zwiększenia sprzedaży.

Cała globalna branża e-commerce wzrosła o 28 proc. w 2020 r., stanowiąc już 18 proc. całej sprzedaży detalicznej. Choć ograniczenia związane z pandemią powoli ustępują, to sprzedaż branży online rośnie. Prognozy na 2021 rok mówią o 14 proc. wzroście sprzedaży online i 5 proc. offline.

W Polsce po gwałtownym wzroście sprzedaży online w marcu o 28,8 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca, w kwietniu odnotowaliśmy wzrost o 6,2 proc., a w maju spadek o 7,2 proc. W maju udział sprzedaży internetowej w całej sprzedaży wyniósł 9,1 proc., wobec 10,8 proc. w kwietniu. Widać, że pandemia znacznie zwiększyła poziom sprzedaży online, jednak wciąż wiele nam brakuje do liderów handlu online. Z 5 rynków, gdzie sprzedaż online jest największa, aż trzy to kraje Azjatyckie (Chiny, Japonia, Korea).

Handel internetowy napędzają wyprzedaże i specjalne dni handlowe. Od 16 do 25 czerwca trwała wyprzedaż na Aliexpress. W dniach 21 i 22 czerwca Amazon prowadził „Prime Day”, podczas którego posiadacze subskrypcji Prime (dostępna na 22 rynkach poza Polską) mogli kupować produkty po znacznie obniżonych cenach. Pozycja Amazon, który odpowiada za 40 proc. amerykańskiego rynku sprzedaży online, jest tak znacząca, że podobne wyprzedaże w tym terminie zorganizowały Walmart i Target. Ważnymi wydarzeniami dla branży e-commerce na całym świecie są Black Friday (w tym roku 29.11) oraz Cyber Monday (29.11). Wcześniej, w listopadzie, swój dzień okazji organizuje Aliexpress.

Inwestując w branżę e-commerce, warto pamiętać o dywersyfikacji geograficznej, bo jej perspektywy na wielu rynkach są znacznie lepsze niż w Polsce. Inwestować możemy w akcje spółek, takich jak Amazon, Alibaba (właściciel Aliexpress), JD.com czy Allegro. Warto też zwrócić uwagę.

Paweł Majtkowski, analityk eToro na polskim rynku

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Advertisment -

POLECAMY

ministerstwo finansów

Zasady ustalania rezydencji podatkowej na podstawie objaśnień MF z 29 kwietnia 2021 r.

0
W dniu 29 kwietnia 2021 r. zostały wydane objaśnienia podatkowe dotyczące rezydencji podatkowej oraz zakresu obowiązku podatkowego osób fizycznych w Polsce. Objaśnienia nie mają charakteru aktów powszechnie obowiązującego prawa, niemniej stanowią instrukcję postępowania dla...
Remote controlled drone taking off from warehouse to deliver package

SAS wskazuje 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku

0
Jednym z głównych wniosków pojawiających się w podsumowaniach minionego roku jest ogromny wpływ pandemii na przyspieszenie procesów cyfrowej transformacji. COVID-19 potwierdził, że technologia jest kluczowym narzędziem w obszarze ochrony zdrowia, ekonomii, a także ekologii....
Deloitte

Deloitte: Rok 2021 przyniesie zwiększoną aktywność na rynku private equity

0
Mimo, że rynek private equity (PE) w Europie Środkowej odczuł wpływ pandemii i wywołanego nią spowolnienia, przedstawiciele funduszy wykazują dziś znacznie większy optymizm niż w pierwszej połowie 2020 r. Jak wynika z raportu firmy...