MOTORYZACJAPolski sektor motoryzacyjny charakteryzuje się zróżnicowanym obrazem

Polski sektor motoryzacyjny charakteryzuje się zróżnicowanym obrazem

Polski sektor motoryzacyjny charakteryzuje się zróżnicowanym obrazem

W branży motoryzacyjnej zaobserwować można zarówno rozwój projektów greenfield, rozbudowę zakładów, powstawanie nowych jednostek badawczo-rozwojowych (R&D), jak i ograniczanie produkcji, a nawet jej wygaszanie. Niejednorodny obraz automotive nie oznacza jednak drastycznego spadku zatrudnienia, które pod koniec 2023 roku zwiększyło się o 2,9% w porównaniu do roku poprzedniego. Głównym motorem wzrostu pozostaje nadal produkcja części i komponentów, zapewniająca co najmniej 75% wszystkich miejsc pracy w sektorze, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment.

2023 rok, który można określić jako dobry dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego, był jednocześnie zapowiedzią pogorszenia się koniunktury. Wyrazem spowolnienia jest niższa dynamika zatrudnienia w 2024 roku. Warto jednak wskazać obszary, w których pojawiają się nowe miejsca pracy.

W branży automotive wzrasta zatrudnienie w usługach posprzedażowych tj. serwisowych i obsłudze klienta. Jednak największe zapotrzebowanie na kadry występuje w obszarze zrównoważonego rozwoju produkcji, gdzie nowoczesne sposoby wytwarzania produktów generują popyt na wysoko wykwalifikowanych specjalistów.

 – Szczególnie istotnym przykładem jest elektromobilność oraz prace nad pojazdami autonomicznymi, które powodują wzrost zapotrzebowania na kompetencje inżynierów technologii ekologicznych, doświadczonych programistów czy specjalistów ds. automatyki i robotyki. Automotive inwestuje także w badania i rozwój, tworząc jednostki R&D, w których zatrudniani są m.in. pracownicy naukowi – mówi Katarzyna Kloc-Pawlik, ekspert ds. rekrutacji w Grafton Recruitment.  

Wśród największych wyzwań, z którymi mierzą się przedsiębiorstwa w sektorze automotive z pewnością należy wymienić rosnącą konkurencję ze strony krajów o niższych kosztach pracy, a także wzrost kosztów produkcji wynikający ze zmian preferencji konsumentów w zakresie jakości i funkcjonalności produktów. Do tego dochodzą rosnące ceny surowców, takich jak stal czy aluminium.

– Branża motoryzacyjna nadal odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego na kluczowych rynkach zbytu, co przekłada się na mniejszy popyt. Wyzwaniem jest również niedobór wykwalifikowanych pracowników, w tym specjalizujących się w nowych technologiach oraz konieczność dalszej transformacji branży i zmiany profilu produkcji na pojazdy elektryczne. Jednocześnie rosnąca konkurencja i wynikająca z niej większa presja na produktywność są źródłem niepewności wśród pracowników – kontynuuje Katarzyna Kloc-Pawlik.

Elektromobilność i szanse na stabilne oraz intratne zatrudnienie

Ze względu na trwającą zieloną transformację, sektor elektromobilności staje się jednym z priorytetowych dla polskiej gospodarki. Jego rozwój jest dodatkowo stymulowany przez regulacje unijne w zakresie ESG, wymuszające zmiany w całej branży automotive, również na poziomie stawek wynagrodzeń.

W roku 2023 Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) wsparła projekty inwestycyjne o wartości ponad 7,4 mld euro. Projekty obsługiwane przez PAIH obejmują praktycznie każdy etap łańcucha dostaw.

Nawet pojedyncza inwestycja jednego z wiodących przedsiębiorstw sektora może pociągnąć na sobą dziesiątki mniejszych projektów. Przykładem może być LG Energy Solution w podwrocławskich Kobierzycach, która spowodowała, że Polska zaistniała na mapie potencjalnych lokalizacji dla inwestycji związanych z elektromobilnością – wyjaśnia Monika Kisiel, Manager Direct Investments Department, Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

– Co więcej, powiązane projekty poddostawców LG osiągnęły wartość prawie 3,2 mld euro, dorównując wartości pierwotnego projektu inwestycyjnego. Skorzystały na tym również polskie przedsiębiorstwa, które nawiązały współpracę z nowymi przedstawicielami sektora – dodaje Wojciech Rydel, Manager Direct Investments Dapartment, Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Wysokość wynagrodzeń w branży motoryzacyjnej

W branży motoryzacyjnej dyrektor zakładu zarabia do 38 000 zł, kierownik produkcji do 22 000 zł, a inżynier produkcji do 14 000 zł w zależności od doświadczenia i regionu. Kierownik utrzymania ruchu może liczyć na maksymalnie 19 000 zł, mechanik otrzyma płacę do 9 000 zł, a elektryk do 10 000 zł. Niższe wynagrodzenia oferowane są operatorowi CNC – do 8 000 zł, operatorowi produkcji – do 7 000 zł oraz pracownikowi linii montażowej i operatorowi wózka widłowego – do 6 500 zł czy kontrolerowi jakości – do 6 000 zł.

Jak wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym”, automotive i produkcja urządzeń to sektor, w którym odnotowano najwyższy średni wzrost wynagrodzeń w branży przemysłowej – o 7,6%. Rok wcześniej było to 9%. W centrach dystrybucyjnych wyniósł on 7,1%, podobnie jak rok wcześniej. Najmniejsze podwyżki pensji otrzymali pracownicy centrów badawczo-rozwojowych i centrów inżynieryjnych (2,4%, rok wcześniej 11,6%).

– Przed automotive jest wciąż wiele możliwości, ale też szereg wyzwań. Zdolność do szybkiej adaptacji i gotowość do uczenia się przez cale życie są kluczowe nie tylko w kontekście rozwoju osobistego i zawodowego pracowników, ale również w odniesieniu do rozwoju firm – tłumaczy Danuta Protasewicz, Regional Manager w Grafton Recruitment.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

złoto

Czy złoto ma szansę na kontynuację wzrostów w 2024 roku?

0
Złoto pokazało w ostatnich latach, że potrafi kontynuować wzrosty i osiągać kolejne historyczne szczyty, nawet w środowisku wysokich stóp procentowych. Oczywiście same wysokie stopy procentowe to efekt nadmiernie wysokiej inflacji, która sprzyjała popytowi na...