MARKETINGRanking wartości medialnej liderów politycznych w trakcie kampanii wyborczej 2023 r.

Ranking wartości medialnej liderów politycznych w trakcie kampanii wyborczej 2023 r.

Ranking wartości medialnej liderów politycznych w trakcie kampanii wyborczej 2023 r.

Mateusz Morawiecki był najdroższym medialnie politykiem w polskim internecie w trakcie tegorocznej kampanii wyborczej. Wartość przekazów z udziałem premiera wyniosła 450  milionów złotych. Donald Tusk zajął 2. miejsce z kwotą 421 mln zł – podaje Instytut Przywództwa, który na podstawie ekwiwalentu reklamowego sprawdził, jak cenny był kampanijny przekaz polityków.

Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Jego wartość zależy między innymi od objętości materiału, rodzaju medium oraz zasięgu.Ranking wartości medialnej liderów politycznych

Pierwsze miejsce na liście Mateusza Morawieckiego nie jest zaskoczeniem. Jako lider rządu jak i partii codziennie pojawiał się w mediach. Drugie miejsce Donalda Tuska jest natomiast dużym progresem wynikającym z prowadzonej przez lidera KO aktywnej kampanii wyborczej. W poprzednim rankingu z 2021 roku zajął on dopiero 6. miejsce – komentuje Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa oraz organizator Global Leadership Summit

Prezes Jarosław Kaczyński cenniejszy medialnie od prezydenta

Kolejne miejsca zajmują politycy prawicy, co wiąże się głównie ze sprawowaną funkcją polityczną: Jarosław Kaczyński, Andrzej, Mariusz Błaszczak i Zbigniew Ziobro. Tuż za nimi znalazł się Szymon Hołownia, a następnie Przemysław Czarnek i Władysław Kosiniak-Kamysz. Pierwszą dziesiątkę zamyka  Rafał Trzaskowski. Pierwsza przedstawicielka lewicy, Joanna Scheuring-Wielgus zajmuje dopiero 20. miejsce.

Ciekawe jest zestawienie obecności medialnej prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego z prezydentem Andrzejem Dudą. Choć Duda pełni najważniejsze stanowisko w kraju, to Kaczyński jako lider największego ugrupowania startującego w wyborach parlamentarnych w ostatnim czasie przyciągał większe zainteresowanie mediów. Interesujące jest wysokie miejsce lidera Polski 2050 Szymona Hołowni, który debiutuje jako marszałek, a już znalazł się na liście wyżej niż będący w polityce od lat lider PSL Władysław Kosiniak-Kamysz – komentuje Gąsiorowski.

Merytoryka zamiast kontrowersji

Politycy Konfederacji, którzy wzbudzają częste kontrowersje, w trakcie kampanii wyborczej zostali odsunięci na drugi plan i rzadko można było usłyszeć ich wypowiedzi w mediach. Janusz Korwin-Mikke znalazł się dopiero na 46. miejscu, a Grzegorz Braun na 57. W poprzednim rankingu byli odpowiednio na 37 i 16 miejscu. Zaskakujące są niskie miejsca w rankingu rzeczników PiS i PO. Rafał Bochenek zajął 21 miejsce, a Jan Grabiec 29.

Liderzy Konfederacji w trakcie ostatniej kampanii wyborczej postanowili schować przed mediami bardziej kontrowersyjnych członków swoich ugrupowań. Zdali sobie sprawę z tego, że ich wypowiedzi wzbudzają emocje i mogą odstraszyć elektorat. Zaskakuje również niska wycena medialna rzeczników największych partii. Zarówno z obecnego jak i poprzedniego rankingu wynika, że rola rzecznika partii schodzi na dalszy plan – podsumowuje Piotr Gąsiorowski.

Więcej o tworzeniu wizerunku lidera będzie mowa na konferencji Global Leadership Summit w Krakowie w dn. 17-18.11.2023 r. oraz w Warszawie 24-25.11.2023 r. Wśród mówców tegorocznej edycji znalazło się wielu światowej sławy liderów, między innymi Condoleezza Rice, która podzieli się swoim doświadczeniem kariery politycznej w specjalnie przygotowanym na to wydarzenie nagraniu.

Wartość przekazu medialnego w internecie (w okresie 8.08 – 15.10.2023 r., w PLN)
1 Mateusz Morawiecki 450 600 000
2 Donald Tusk 421 400 000
3 Jarosław Kaczyński 339 300 000
4 Andrzej Duda 273 900 000
5 Mariusz Błaszczak 142 400 000
6 Zbigniew Ziobro 119 100 000
7 Szymon Hołownia 93 200 000
8 Przemysław Czarnek 75 200 000
9 Władysław Kosiniak-Kamysz 63 700 000
10 Rafał Trzaskowski 62 800 000
11 Jacek Sasin 62 500 000
12 Krzysztof Bosak 61 600 000
13 Mariusz Kamiński 61 200 000
14 Michał Kołodziejczak 60 900 000
15 Piotr Müller 57 300 000
16 Marlena Maląg 55 700 000
17 Elżbieta Witek 51 400 000
18 Piotr Gliński 50 800 000
19 Beata Szydło 47 700 000
20 Joanna Scheuring-Wielgus 44 300 000
21 Rafał Bochenek 43 600 000
22 Roman Giertych 42 200 000
23 Katarzyna Sójka 40 800 000
24 Włodzimierz Czarzasty 37 000 000
25 Sławomir Mentzen 36 100 000
26 Borys Budka 31 900 000
27 Paweł Kukiz 31 500 000
28 Robert Biedroń 29 500 000
29 Jan Grabiec 26 200 000
30 Janusz Kowalski 25 300 000
31 Tomasz Grodzki 23 600 000
32 Radosław Fogiel 23 100 000
33 Adrian Zandberg 21 800 000
34 Marcin Kierwiński 21 500 000
35 Krzysztof Gawkowski 20 100 000
36 Adam Niedzielski 19 300 000
37 Ryszard Terlecki 18 600 000
38 Patryk Jaki 18 600 000
39 Michał Szczerba 16 900 000
40 Antoni Macierewicz 16 700 000
41 Robert Bąkiewicz 16 500 000
42 Małgorzata Kidawa-Błońska 15 400 000
43 Sebastian Kaleta 15 400 000
44 Dariusz Joński 15 400 000
45 Marek Suski 15 200 000
46 Janusz Korwin-Mikke 14 000 000
47 Kinga Gajewska 13 500 000
48 Grzegorz Schetyna 13 400 000
49 Anna Maria Żukowska 12 700 000
50 Cezary Tomczyk 11 600 000
51 Agnieszka Pomaska 11 400 000
52 Joanna Lichocka 10 900 000
53 Leszek Miller 9 900 000
54 Marek Jakubiak 9 300 000
55 Kacper Płażyński 9 300 000
56 Małgorzata Wassermann 8 900 000
57 Grzegorz Braun 8 700 000
58 Michał Dworczyk 8 400 000
59 Arkadiusz Myrcha 8 300 000
60 Marek Sawicki 7 800 000
61 Aleksandra Gajewska 7 400 000
62 Marek Kuchciński 7 300 000
63 Artur Dziambor 7 300 000
64 Zbigniew Kuźmiuk 6 300 000
65 Witold Tumanowicz 5 200 000
66 Krystyna Pawłowicz 4 900 000
67 Paweł Lisiecki 3 000 000
68 Jarosław Gowin 2 700 000
69 Klaudia Jachira 2 500 000
70 Rafał Piech 2 100 000

 

Jak zbadano potencjał medialny liderów politycznych?

Instytut Przywództwa przeanalizował wzmianki o wybranych liderach politycznych z okresu od 8.08.2023 r. do 15.10.2024 r. które zamieszczone zostały na portalach internetowych i stronach informacyjnych. Aby wyliczyć wartość medialną przekazów, wykorzystano wskaźnik ekwiwalentu reklamowego bez uwzględnienia zniżek reklamowych.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...