poniedziałek, 10 marca, 2025

Raport Workday: Sztuczna inteligencja zmienia rynek pracy. 51% liderów obawia się luki kompetencyjnej

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Workday, Inc. (NASDAQ: WDAY), platforma AI do zarządzania ludźmi i finansami, opublikowała dziś raport The Global State of Skills. Ujawnia on palące wyzwanie dla firm na całym świecie: ponad połowa (51%) liderów biznesowych obawia się luki kompetencyjnej w przyszłości, a tylko 32% jest przekonanych, że ich organizacja posiada umiejętności niezbędne do osiągnięcia długoterminowego sukcesu.

W miarę jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje gospodarkę, kompetencje wymagane na rynku pracy szybko ewoluują. Jednak wiele organizacji nie ma pełnej wiedzy na temat aktualnego stanu umiejętności swoich pracowników. Tylko 54% liderów deklaruje, że posiada klarowny obraz kompetencji w swoich zespołach.

Ta rosnąca niepewność ujawnia ograniczenia tradycyjnego podejścia do zarządzania talentami, które koncentruje się na tytułach zawodowych, stopniach naukowych i stanowiskach u poprzednich pracodawców. W odpowiedzi organizacje przyspieszają przejście na strategie zarządzania talentami oparte na umiejętnościach. Przedkładają one zdolności danej osoby ponad tradycyjne kwalifikacje i zapewniają bardziej elastyczne, bazujące na danych podejście do zatrudniania, rozwijania i wdrażania talentów.

Kluczowe wnioski z badania:

  • Strategie oparte na umiejętnościach nie są już koncepcją „pracy przyszłości”, a źródłem przewagi konkurencyjnej. Ośmiu na dziesięciu (81%) liderów zgadza się, że przyjęcie podejścia opartego na umiejętnościach napędza wzrost gospodarczy poprzez poprawę produktywności, innowacyjności i zwinności organizacyjnej.
  • Ta zmiana już się dzieje. Ponad połowa (55%) organizacji na całym świecie rozpoczęła przejście do modelu zarządzania talentami opartego na umiejętnościach, a kolejne 23% planuje rozpocząć ten proces w tym roku.
  • Poza wpływem na biznes, strategie oparte na umiejętnościach mogą pomóc zlikwidować luki w dostępie do możliwości zawodowych. Wśród kluczowych korzyści wdrożenia takiego podejścia liderzy wymieniają szerszy dostęp pracowników do ofert pracy (82%), większą równość w miejscu pracy (72%) oraz niższy poziom bezrobocia (61%).

Sztuczna inteligencja przyspiesza przejście na styl zarządzania talentami oparty na umiejętnościach

Sztuczna inteligencja jest zarówno katalizatorem, jak i czynnikiem umożliwiającym tę zmianę. Rozwój AI nie tylko rewolucjonizuje miejsca pracy, ale również pomaga organizacjom w budowaniu bardziej elastycznej, opartej na umiejętnościach kadry pracowników. Z badań wynika, że sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w transformacji poprzez:

  • upłynnienie wykonywania rutynowych i powtarzalnych zadań (52% liderów zgadza się z tym stwierdzeniem),
  • usprawnienie procesu podejmowania decyzji dzięki wykorzystaniu danych (52% liderów zgadza się z tym stwierdzeniem),
  • personalizację programów uczenia się i rozwoju (47% liderów zgadza się z tym stwierdzeniem),
  • przewidywanie przyszłych potrzeb w zakresie umiejętności (zgadza się z tym 45% liderów).

„W Ferring tworzymy kulturę ciągłego uczenia się, w której pracownicy mogą zdobywać nowe umiejętności, korzystać z możliwości i brać udział w projektach zgodnych z ich ambicjami zawodowymi” – powiedziała Lynn Van Oossanen, Global Head of People Solutions w Ferring Pharmaceuticals. „Dzięki technologii opartej na sztucznej inteligencji jesteśmy teraz w stanie identyfikować luki kompetencyjne w czasie rzeczywistym, umożliwiając pracownikom poszukiwanie nowych możliwości rozwoju, jednocześnie pomagając menedżerom skuteczniej odnajdywać pożądane talenty”.

Sztuczna inteligencja rozwija się, ale ludzkich umiejętności nie zastąpi nikt

Podczas gdy kompetencje techniczne należą do najbardziej poszukiwanych, badanie Workday podkreśla równie krytyczne zapotrzebowanie na wyjątkowe umiejętności ludzkie. Funkcje społeczne, takie jak komunikacja i praca zespołowa, a także zdolności indywidualne, w tym odporność i kreatywność, są obecnie wymieniane na liście największych słabości kompetencyjnych w organizacjach. Za nimi znalazły się biegłość cyfrowa w korzystaniu m.in. ze sztucznej inteligencji i oprogramowania.

Jest to spójne z wynikami raportu Workday Elevating Human Potential: The AI Skills Revolution. Wskazują one, że budowanie relacji, empatia, umiejętność rozwiązywania konfliktów i podejmowanie etycznych decyzji mają kluczowe znaczenie dla sukcesu w gospodarce opartej na sztucznej inteligencji.

„Sztuczna inteligencja kształtuje na nowo miejsce pracy, ale element ludzki nigdy nie był w nich tak istotny” – powiedział Chris Ernst, Chief Learning Officer w Workday. „Organizacje, które przyjmą podejście nastawione na umiejętności, nie tylko uwolnią potencjał sztucznej inteligencji, ale także będą w stanie wykorzystać ludzką pomysłowość w nowy i transformacyjny sposób”.

Wyzwania wdrożenia i kierunek rozwoju

Wykorzystanie strategii opartych na umiejętnościach nabiera rozpędu, ale nie jest wolne od przeszkód. Do kluczowych barier, zdaniem liderów biznesowych należą:

  • czas wymagany do przekwalifikowania pracowników (43%),
  • opór wobec zmian (38%),
  • brak infrastruktury wspierającej zarządzanie talentami oparte na umiejętnościach (28%),
  • nieodpowiednie narzędzia do mierzenia umiejętności (28%).

Jak wynika z badania, sama technologia nie jest rozwiązaniem. Przezwyciężenie tych wyzwań wymaga reformy sposobu myślenia – takiej, która obejmuje klarowną komunikację korzyści (48%) oraz skuteczne zarządzanie zmianą (48%). To pozwoli zwiększyć poziom wdrożenia nowych strategii w organizacjach.

Przyszłość talentów leży w umiejętnościach

Przez lata strategie zarządzania talentami oparte na umiejętnościach były postrzegane jako cel aspiracyjny. Dziś, dzięki sztucznej inteligencji i analizom bazującym na danych, stanowią one imperatyw biznesowy. Wierzymy, że organizacje, które przyjmą tę zmianę, nie tylko wyprzedzą konkurencję, ale także zabezpieczą swoją kadrę pracowników na przyszłość w erze szybkiej transformacji. W miarę pogłębiania się relacji między AI a ludzkimi talentami ruch oparty na umiejętnościach tylko przyspieszy, tworząc bardziej inteligentny, odporny i inkluzywny świat pracy.

O raporcie

Przedstawione powyżej wyniki bazują na globalnym badaniu przeprowadzonym wśród 2300 liderów biznesowych na stanowiskach dyrektorskich lub wyższych w organizacjach zatrudniających co najmniej 100 osób na całym świecie. Badanie zostało zrealizowane przez Hanover Research na zlecenie Workday w listopadzie 2024 roku. Wszyscy respondenci byli zatrudnieni na pełny etat w firmach w następujących regionach: Ameryka Północna, EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka), a także kraje Azji i Pacyfiku oraz Japonia. Liderzy i pracownicy Workday nie zostali uwzględnieni w badaniu.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Odpowiedzialna sztuczna inteligencja – jak zachować kontrolę i etykę w świecie AI?

Etyka i poczucie palącej potrzeby, które leżą u podstaw...

Pracodawcy pod presją kosztów, a pracownicy chcą zarabiać więcej

16,7% firm zamierza zwiększyć poziom zatrudnienia, o blisko 4...

Polska wyprzedza sąsiadów w rankingu PwC oceniającym sytuację kobiet na rynku pracy

W najnowszym rankingu przygotowanym przez PwC – Women in...

Polacy nie czują się doceniani w pracy – przyznaje się do tego 64 proc. z nas

Raport „Czy czujesz się doceniany? 2025” autorstwa Enpulse i...

Sztuczna inteligencja w Siłach Zbrojnych RP – nowa strategia do 2039 roku

3 marca 2025 roku w Legionowie odbyła się odprawa...

Podobne tematy

Przyszłość pracy w rękach AI? Jakie kompetencje zapewnią nam przewagę?

Współczesny świat wkracza w kolejną fazę rewolucji informacyjnej. Po...

Wyzwania dla centrów danych: AI napędza rozwój, ale zużywa coraz więcej energii

Według danych Golden Sachs generatywna AI w ciągu dekady...

Sztuczna inteligencja w polskich firmach – na tle Europy wciąż daleko w tyle

Zespół Analiz Ekonomicznych banku Credit Agricole przeanalizował wykorzystanie sztucznej...

Graeme Stewart o ryzykach AI: Stronniczość, błędy i brak regulacji

W ostatnich tygodniach świat technologii ponownie zdominowała rozmowa na...

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

CGI przejmuje Novatec – ekspansja na rynki cyfrowe w Niemczech i Hiszpanii

CGI (TSX: GIB.A) (NYSE: GIB), jedna z największych niezależnych...

IBM i Palo Alto Networks: Fragmentacja rozwiązań cyberbezpieczeństwa osłabia organizacje

Nowe globalne badania przeprowadzone przez IBM Institute for Business...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version