Polscy przedsiębiorcy dość pesymistycznie patrzą w przyszłość. Według 38% z nich, w 2023 r. sytuacja gospodarcza w kraju będzie wciąż trudna, a według 57% ulegnie nawet pogorszeniu. Optymistami w tej kwestii pozostaje jedynie 5% przedsiębiorców, prognozując poprawę sytuacji gospodarczej w bieżącym roku. Zapytaliśmy detalistów o to, z jakimi wyzwaniami będzie mierzyć się branża handlowa?
Lata pandemii i związanych z nią skutków gospodarczych oraz konsekwencje wojny w Ukrainie, wywarły negatywny wpływ na sytuację wielu firm na polskim rynku. Kryzys wpływający na wzrost kosztów utrzymania odczuwają zarówno kupujący, jak i sprzedawcy detaliczni.
Z czym mierzy się branża retail?
Według badania przeprowadzonego w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy[1], to właśnie rosnące koszty prowadzenia działalności stanowią największe wyzwanie dla 93,5% przedsiębiorców prowadzących własny biznes. Wyzwanie to zyskuje na znaczeniu szczególnie w kontekście wciąż rosnącej konkurencji cenowej, z którą musi mierzyć się branża handlowa. 55,3% przedsiębiorców do głównych wyzwań zaliczyło agresywne promocje konkurentów, a 48% ekspansję konkurencji.
Wyzwaniem dla przedsiębiorców są również kwestie związane z ciągłymi zawirowaniami gospodarczymi w kraju. 53,7% właścicieli sklepów skarży się na kolejne sukcesywnie nakładane przez państwo na przedsiębiorców obowiązki, 34,1% na niestabilną sytuację geopolityczną, a 27,6% na często zmieniające się przepisy prawne. Na trudności w znalezieniu pracowników jako istotne wyzwanie w 2023 r. wskazało jedynie 20,3% respondentów.
„Prowadzenie własnego biznesu w dzisiejszych czasach jest zadaniem, któremu coraz trudniej sprostać samodzielnie. Dlatego coraz więcej właścicieli niezrzeszonych sklepów spożywczych poszukuje zaufanego partnera, sieci w ramach której otrzymują możliwość czerpania korzyści z efektu synergii takich jak niższe ceny zakupów w ramach grupy czy ograniczenia kosztów marketingowych. Dodatkowo duże sieci franczyzowe, takie jak nasza, wyposażone są w narzędzia analityczne wspierające efektywne prowadzenie sklepu. Partnerstwo, to zdecydowanie przyszłość dla sklepów małoformatowych w naszym kraju, szczególnie w kontekście pojawienia się na rynku nowych graczy.” – mówi Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding S.A, inicjatora Urodzonych Przedsiębiorców.
Klienci coraz bardziej wymagający
Sytuacja gospodarcza to niejedyne wyzwanie z jakim muszą mierzyć się przedsiębiorcy. Walka o klienta, który sam ponosi konsekwencje niestabilnej sytuacji makroekonomicznej, staje się coraz trudniejsza. Jaki będzie klient w 2023 r. i co będzie determinowało jego wybory?
- Cena i wartość to kluczowe czynniki napędzające zakupy w czasie inflacji. Badanie przeprowadzone w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy już w ubiegłym roku pokazało, że sytuacja gospodarcza w kraju wpłynęła na zmianę zachowań zakupowych Polaków, którzy coraz większą wagę przywiązują do tego by kupować tanio. 31% uczestników badania deklarowało, że częściej niż rok wcześniej porównuje ceny w różnych sklepach, szukając tych najniższych, a 38% respondentów częściej wybiera produkty w cenach promocyjnych[2]. Już teraz można zaobserwować, że klienci szukając produktów zapewniających dobry stosunek ceny do jakości, coraz bardziej skłonni są do wypróbowania marek własnych sklepów spożywczych. Ich rozwój stanie się elementem walki o klienta wśród sieci handlowych.
- Polacy w ostatnich latach stając się bardziej świadomymi konsumentami, stali się też bardziej wymagający. Swoje decyzje zakupowe uzależniają nie tylko od ceny, ale również od jakości produktów, zwracając uwagę na miejsce i sposób ich produkcji. Wśród pożądanych cech można wymienić rodzime, a nawet lokalne pochodzenie produktów. Dostosowanie swojego asortymentu i procesów sprzedażowych do wzrostu świadomości konsumentów, co do tego jak żywność powstaje i jakimi kanałami trafia do koszyka, to kolejne z wyzwań z jakimi mierzyć muszą się przedsiębiorcy.
- Większe znaczenie dla klientów mają również zasady, którymi kierują się firmy w swoim codziennym działaniu i które coraz bardziej stają się czynnikiem mającym wpływ na zakupy. Zgodnie ze światowymi trendami, również polscy klienci przywiązują znaczącą wagę do etyki prowadzonego biznesu i zaangażowania społecznego firm, bacznie obserwując podejmowane przez firmy działania. Wysokie oczekiwania wobec firm w zakresie działań na rzecz środowiska, lokalnej społeczności i bycia „dobrym pracodawcą”, podnoszą poprzeczkę w budowaniu marki atrakcyjnego przedsiębiorcy.
„Przyszłość handlu to cyfryzacja i inteligentne zarządzanie danymi. Wykorzystanie danych to dla przedsiębiorcy nie tylko wsparcie w prowadzeniu biznesu, lepsza logistyka czy planowanie sprzedaży, ale także znajomość klienta, jego potrzeb, przyzwyczajeń, a co za tym idzie możliwość wpływania na doświadczenia zakupowe. Spersonalizowanie działań marketingowych, odpowiedzialność biznesu i większe zaangażowanie w lokalnych społecznościach to odpowiedź na dzisiejsze wyzwania rynkowe i potrzeby współczesnych klientów” – komentuje Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding S.A, inicjatora Urodzonych Przedsiębiorców.
[1] Badanie na przedsiębiorcach zrealizowane przez PSH Lewiatan w grudniu 2022 r.
[2] Badanie „Zachowania konsumenckie” przeprowadzone w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy w sierpniu 2022 r.