środa, 14 maja, 2025

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom personalizacji doświadczeń zakupowych. Według badań Mood Media, aż 42% kupujących aktywnie angażuje się w komunikaty audio i wideo w sklepach, a 37% dokonuje zakupów pod ich wpływem. Jak najnowsze rozwiązania AI rewolucjonizują marketing sensoryczny i jakie korzyści przynoszą zarówno sprzedawcom, jak i konsumentom? Odkryjmy, w jaki sposób inteligentne technologie takie jak Messaging Copilot, kształtują przyszłość fizycznych punktów sprzedaży.

W erze cyfrowej transformacji sztuczna inteligencja rewolucjonizuje sposób, w jaki marki komunikują się z klientami w przestrzeniach fizycznych. Według najnowszych badań McKinsey, firmy wykorzystujące AI w marketingu zwiększają swoje przychody średnio o 10-15% przy jednoczesnej redukcji kosztów operacyjnych. Jak to wygląda w praktyce w sklepach, galeriach handlowych czy restauracjach?

Personalizacja na niespotykaną dotąd skalę

Sztuczna inteligencja umożliwia analizę ogromnych zbiorów danych w czasie rzeczywistym, co pozwala na tworzenie spersonalizowanych doświadczeń dla klientów. Systemy AI potrafią dostosować muzykę, oświetlenie i treści wyświetlane na ekranach digital signage w zależności od pory dnia, pogody czy demografii obecnych klientów.

Obserwujemy fundamentalną zmianę w podejściu do marketingu sensorycznego. AI pozwala przejść od statycznych, zaplanowanych z góry doświadczeń do dynamicznych scenariuszy, które ewoluują w czasie rzeczywistym – mówi Aleksandra Potrykus, specjalistka ds. marketingu sensorycznego, Vice President Mood Media CEE. – Rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję pomagają klientom tworzyć bardziej angażujące doświadczenia zakupowe, co przekłada się na dłuższy czas spędzony w sklepie i wzrost sprzedaży – dodaje.

Dane, które zmieniają zasady gry

Liczby mówią same za siebie. Według globalnego raportu Mood Media „Shopper Sentiments”:

  • 78% konsumentów twierdzi, że atmosfera sklepu wpływa na ich chęć powrotu
  • 75% kupujących pozostaje dłużej w sklepach z przyjemną atmosferą
  • 42% kupujących angażuje się w komunikaty audio i wideo w sklepach
  • 37% dokonuje zakupów pod wpływem tych komunikatów

Badanie przeprowadzone przez Harvard Business Review wykazało, że personalizacja może zwiększyć sprzedaż o 10%, poprawić konwersję o 40% i zwiększyć zaangażowanie klientów o 20%.

Najnowsze trendy w AI dla marketingu sensorycznego

  1. Analiza zachowań klientów

Współczesne systemy AI potrafią analizować ruch klientów w sklepie, identyfikując gorące i zimne strefy oraz wzorce przemieszczania się. Badania przeprowadzone przez RetailNext pokazują, że sklepy wykorzystujące takie rozwiązania mogą zwiększyć konwersję o 8-12% poprzez optymalizację układu sklepu i strategiczne rozmieszczenie produktów.

Dzięki analizie danych możemy pomóc klientom zrozumieć, jak konsumenci poruszają się po sklepie i gdzie spędzają najwięcej czasu. To pozwala na strategiczne rozmieszczenie komunikatów audio i treści na ekranach digital signage – wyjaśnia Aleksandra Potrykus.

  1. Dynamiczna optymalizacja treści

Według raportu Accenture, 91% konsumentów jest bardziej skłonnych do robienia zakupów u marek, które rozpoznają ich preferencje i dostarczają odpowiednio dopasowane rekomendacje. Systemy AI w marketingu sensorycznym wykorzystują te możliwości do optymalizacji doświadczeń zakupowych.

Najnowsze rozwiązania digital signage mogą dynamicznie dostosowywać wyświetlane treści w zależności od aktualnych warunków. Na przykład, w deszczowy dzień system automatycznie promuje parasole lub płaszcze przeciwdeszczowe, a w gorące dni – napoje chłodzące czy lody – mówi Potrykus. – To znacznie zwiększa trafność przekazu i jego skuteczność.

  1. Generatywna AI w tworzeniu treści

Przełomem ostatnich miesięcy jest wykorzystanie generatywnej AI do tworzenia spersonalizowanych treści marketingowych. Mood Media wprowadziło niedawno usługę Messaging Copilot, która automatycznie generuje komunikaty audio dostosowane do konkretnych okoliczności.

Messaging Copilot to prawdziwa rewolucja dla naszych klientów, która zapewne niebawem zawita także na polskim rynku – podkreśla Aleksandra Potrykus.

System może w ciągu kilku minut stworzyć profesjonalny komunikat głosowy, wykorzystując sztuczną inteligencję do generowania skryptów i bibliotekę profesjonalnych głosów lektorskich. To rozwiązanie, które oszczędza czas i zasoby, jednocześnie zapewniając wysoką jakość komunikacji.

Messaging Copilot oferuje:

  • Wybór profesjonalnych głosów z regionalnymi akcentami i dialektami
  • Intuicyjny interfejs do edycji komunikatów
  • AI-wspomagane generowanie treści w różnych stylach
  • Syntezę głosu opartą na emocjach

Przyszłość marketingu sensorycznego z wykorzystaniem AI rysuje się fascynująco. Według raportu Grand View Research, globalny rynek AI w handlu detalicznym osiągnie wartość 31,18 miliarda dolarów do 2028 roku, rosnąc w tempie 34,4% rocznie. Mood Media aktywnie uczestniczy w tym rozwoju, integrując najnowsze technologie AI ze swoimi rozwiązaniami.

Przyszłość handlu detalicznego to harmonijne połączenie świata cyfrowego i fizycznego – podsumowuje Aleksandra Potrykus. – AI pozwala nam przenieść personalizację znaną z e-commerce do fizycznych sklepów, tworząc spójne i angażujące doświadczenia na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta.

W świecie, gdzie doświadczenia online są coraz bardziej spersonalizowane, AI umożliwia przeniesienie tej personalizacji do świata fizycznego. Dla marek oznacza to nowe możliwości budowania lojalności i zwiększania sprzedaży, a dla klientów – bardziej satysfakcjonujące i dopasowane do ich potrzeb doświadczenia zakupowe. Jedno jest pewne – sztuczna inteligencja na dobre zagościła w marketingu sensorycznym i będzie odgrywać coraz większą rolę w kształtowaniu przyszłości handlu detalicznego.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

AI Mode zamiast „Szczęśliwego Trafu”. Google zmienia swoją wyszukiwarkę

Niektórzy użytkownicy Google zaczynają zauważać zmiany w interfejsie wyszukiwarki....

AR i VR zmieniają e-commerce. Nowa era zakupów online już trwa

Nowe technologie, wkraczając w świat handlu elektronicznego, przekształcają sposób,...

Komunijny boom nie wystarczy. Gastronomia i usługi wciąż na finansowym zakręcie

Restauracje, firmy cateringowe i usługodawcy liczą, że rozpoczynający się...

Handel znów stawia na gazetki – mocny wzrost materiałów promocyjnych w I kwartale

W I kwartale br. sieci handlowe wypuściły na rynek...

Gamifikacja i marketing sensoryczny – nowy wymiar zaangażowania klienta

Współczesny klient oczekuje od marek czegoś więcej niż tylko...

Podobne tematy

AI Mode zamiast „Szczęśliwego Trafu”. Google zmienia swoją wyszukiwarkę

Niektórzy użytkownicy Google zaczynają zauważać zmiany w interfejsie wyszukiwarki....

Gamifikacja i marketing sensoryczny – nowy wymiar zaangażowania klienta

Współczesny klient oczekuje od marek czegoś więcej niż tylko...

MedTech Solutions i Klaster ICT tworzą AI do zarządzania krwią

MedTech Solutions S.A. i Klaster Wschodni ICT, reprezentowany przez...

Do 2026 r. AI przejmie złożone procesy IT

Według raportu branżowego F5 „State of Application Strategy”, aż...

AI w rękach przestępców. Deepfake’i i chatboty groźniejsze niż kiedykolwiek

Fałszywy minister, prawdziwe zagrożenie. Nowy raport firmy Check Point...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie