środa, 14 maja, 2025

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca liczba kanałów dystrybucji treści oraz internetowych liderów opinii w sposób istotny zmieniają i na nowo kształtują krajobraz komunikacyjny. Dzisiejszy odbiorca czerpie wiedzę z Internetu i mediów społecznościowych kosztem gazet, radia i TV. Autorem treści może być każdy, kto dysponuje dostępem do sieci i/lub któregoś z modeli językowych.

Nic więc dziwnego, że na tle tych zmian pojęcie komunikacji korporacyjnej przedsiębiorstwa w jej tradycyjnym, dotychczasowym wydaniu pobrzmiewać może dla wielu jak przeżytek. Czy to oznacza zmierzch PR korporacyjnego?

Zdecydowanie nie.

W dobie cyfrowej komunikacja korporacyjna zyskała zupełnie nowy wymiar. Trafniejsze wydaje się pytanie nie czy się kończy, lecz w jakim kierunku i z jaką prędkością ewoluuje?

Po pierwsze firmy jako nadawcy komunikatów muszą dostosować swoją komunikacją pod względem formy i treści do nowych kanałów dystrybucji, nowych mediów i zróżnicowanych grup obiorców. Wyczucie i kompleksowa obsługa nowych mediów (w tym również szybkie tworzenie krótkich form video i grafik) oraz ich trafne wykorzystanie to kluczowe kompetencje niezbędne dziś w komunikacji korporacyjnej.

Po drugie przedsiębiorstwa mierzą się dziś z olbrzymią ilością wyzwań, na które muszą odpowiadać 24/7 – od zmian społecznych (zmieniających się potrzeb i oczekiwań kolejnych pokoleń konsumentów), technologicznych (innowacje cyfrowe, AI, nowe kanały i narzędzia komunikacji, lawinowy zalew informacji), politycznych i regulacyjnych (jak choćby ESG), po konflikty zbrojne i kryzysy wiarygodności (dezinformacja, fake newsy, nieodpowiedzialne wykorzystanie AI).

Komunikacja korporacyjna nigdy nie była zatem tak ważna i tak złożona!

A co konkretnie się zmienia?

  • Firma nadal musi mówić jednym głosem, ALE WIELOKANAŁOWO I W CZASIE RZECZYWISTYM – dotyczy to zarówno komunikacji wewnątrz organizacji, jak i dialogu
    z mediami i interesariuszami. Przy czym dzisiejsza spójność komunikacji wymaga od ekspertów ds. PR znacznie większej żonglerki pomiędzy coraz większą liczbą kanałów. Wymaga dostosowania formatu komunikatu do każdego z kanałów z osobna, czyli produkcji kontentu na znacznie większą skalę. To, co publikujemy na Linkedinie najprawdopodobniej nie znajdzie zrozumienia wśród odbiorców Instagrama.
  • PROAKTYWNE ZARZĄDZANIE KOMUNIKACJĄ i ciągły FACKT-CHECKING – sytuacja kryzysowa staje się nie tyle efektem działania czy zaniechania, a szerzącej się dezinformacji czyli celowego wprowadzenia w błąd lub nieświadomego udostępniania nieprawdziwych informacji pod wpływem instynktu (misinformacji). Nie wystarczy już manual kryzysowy
    i reaktywne oświadczenie.
  • DIGITAL FIRST – media tradycyjne i tradycyjne formy komunikacji są i będą obecne
    w komunikacji korporacyjnej, zwłaszcza, że w czasach rosnącego chaosu informacyjnego wracamy do dawnych sprawdzonych źródeł i narzędzi. Niemniej dziś stanowią one raczej uzupełnienie kanałów cyfrowych takich, jak: podcasty, YouTube, LinkedIn, TIK TOK oraz komunikatorów w postaci influencerów i internetowych liderów opinii.
  • JESZCZE SZYBSZY PRZEKAZ – cykl życia informacji jest coraz krótszy, dlatego rosnącym wyzwaniem jest coraz szybsze tworzenie coraz większej ilości treści, przy zachowaniu ich jakości i spójności przekazu.
  • Zarząd TWARZĄ ORGANIZACJI w mediach cyfrowych – regularna i autentyczna komunikacja przedstawicieli zarządu buduje wizerunek i reputację firmy oraz wpływa na zaufanie
    i lojalność wobec przedsiębiorstwa. Dlatego niezwykle ważne jest ich odpowiednie przygotowanie do tej roli i bieżące wsparcie ze strony zespołu ds. komunikacji.
  • Potrzeba BEZPOŚREDNICH RELACJI – coraz silniej potrzebujemy zrównoważenia wpływu pandemii i cyfryzacji naszego życia kontaktami osobistymi z drugim człowiekiem, z liderami opinii, dziennikarzami, społecznością lokalną. W związku z tym w strategiach komunikacyjnych firm pojawia się szereg spersonalizowanych spotkań, jak i inicjatyw lokalnych skierowanych do interesariuszy w celu wzmacniania relacji i otwartej transparentnej komunikacji.
  • SPOŁECZNA ROLA firm – konsumenci oczekują dziś od firm, że będą odzwierciedlać ich wartości i aktywnie opowiadać się za ważnymi społecznie kwestiami. To już nie jest opcja,
    a must have. Bycie neutralnym, albo pozostawanie w sferze deklaracji (bez mierzalnych efektów działań społecznie zaangażowanych) spycha ją na margines. Zadaniem ekspertów ds. komunikacji korporacyjnej jest ciągłe śledzenie trendów społecznych, określanie wartości,
    za jakimi opowiada się marka i proaktywne wspieranie tych zobowiązań w autentyczny, długotrwały sposób.
  • AUTENTYCZNOŚĆ – w świecie botów język komunikacji musi być prawdziwy i indywidualny, oparty na wartościach, uwzględniający wszystkie grupy społeczne (inkluzywność), nastawiony na budowanie zaufania i szczerych relacji, zmieniający postawy. Oczekują tego zwłaszcza młodsi konsumenci, wyczuleni na wyreżyserowane treści i wszelkie rodzaje washingu.
  • EMPLOYER ADVOCACY – w strategiach komunikacji korporacyjnej wzrasta znaczenie pracowników jako ludzkiej twarzy marki. Ich komunikacja działań firmy i autentyczność rezonują z odbiorcą, uwiarygadniają organizację, przy okazji odzwierciedlając jej kulturę
    i wartości, budując zaufanie.

PR korporacyjny się nie kończy, ale zmienia się wraz z postępującą rewolucją technologiczną i pogłębiającą się potrzebą autentycznego, transparentnego i odpowiedzialnego przekazu ze strony firm. Zmienia się także rola specjalisty ds. PR, który powinien dziś łączyć kompetencje z zakresu PR-u, marketingu i analizy danych oraz technologii.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Sukcesja zaczyna się od wychowania

Jesteśmy w ciekawym momencie na osi czasu polskiego biznesu....

Kryzys, który pogrzebał szanse. Wpadka Nawrockiego to podręcznikowy błąd

Karol Nawrocki najprawdopodobniej właśnie bezpowrotnie stracił szansę na wygraną...

Polska gospodarka nadal rośnie, ale eksport hamuje – saldo handlowe pod kreską

Po solidnym wzroście gospodarczym w końcówce 2024 roku, prognozy...

Kiedy sztuczna inteligencja to za mało – refleksje nie tylko dla copywriterów

Każdy musi przejść swój ketchup, czyli jak korzystać AI...

Mniej zamykanych działalności, ale nie dzięki poprawie warunków – eksperci o rzeczywistości mikrofirm

W I kwartale 2025 r. liczba wniosków dotyczących zamknięcia...

Podobne tematy

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

Influencer marketing w kryzysie – firmy coraz ostrożniejsze we współpracach

W dobie dynamicznego rozwoju AI i coraz wyższych stawek...

Sztuczna inteligencja w e-commerce. Eksperci Shoper wskazują kluczowe technologie

Sztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce i pomaga sprzedawcom...

Dariusz Kondas nowym członkiem zarządu spółek INTER Polska i INTER-ŻYCIE Polska

Rady Nadzorcze Towarzystwa Ubezpieczeń INTER Polska S.A. oraz TU...

Działy marketingu i PR w 2024 roku: umiarkowane tempo rekrutacji i wyraźny wzrost stawek

Transformacja cyfrowa i zmieniające się priorytety biznesowe sprawiają, że...

Telefon ważniejszy niż portfel – wyniki badania Mobilny Portret Polaka 2025

93 proc. badanych Polaków korzysta z telefonu komórkowego częściej...

Polska w kosmosie: kluczowe osiągnięcia Polskiej Agencji Kosmicznej w 2024 roku

Miniony rok był dla Polskiej Agencji Kosmicznej okresem intensywnej...

Małe firmy, wielkie zmiany: trendy marketingowe 2025

Profesjonalizacja tworzenia treści, rosnące znaczenie handlu społecznościowego oraz intencjonalne...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie