poniedziałek, 28 kwietnia, 2025

Rynek cateringu dietetycznego rośnie jak na drożdżach – w tym roku przebije wartość 3 mld zł

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online
  • Z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Nice To Fit You wynika, że już 12 proc. Polaków korzysta lub korzystało w przeszłości z cateringu dietetycznego. To głównie mieszkańcy dużych miast.
  • Według analiz firmy, cały rynek w Polsce osiągnie w 2023 r. wartość ponad 3 mld zł (wzrost r/r o 20 proc.), a w perspektywie kilku najbliższych lat zdominuje go kilku najmocniejszych graczy.
  • Tym, co ma w przyszłości napędzać rozwój cateringu dietetycznego nad Wisłą, jest rosnąca świadomość żywieniowa Polaków oraz postępujące zmiany społeczne, w tym odchodzenie od tzw. tradycyjnego podziału ról i obowiązków domowych oraz dalsza transformacja cyfrowa i urbanizacja.

Według najnowszych badań Nice To Fit You, z cateringiem dietetycznym miało już doświadczenie 12 proc. Polaków. Jednocześnie kolejne 30 proc. – w tym zwłaszcza kobiety i osoby młode (18-34 lata), to potencjalni klienci tego typu usług. Całkowicie z gotowania w domu i przejścia na dietę pudełkową skłonne byłoby zrezygnować już 28 proc. Polaków – zwłaszcza osoby młode, często rozpoczynające karierę zawodową i na niej skupione (25-34 lata), ale także kobiety i osoby niebędące w stałych związkach. Według danych zebranych przez analityków Nice To Fit You, tylko w tym roku Polacy przeznaczą na catering dietetyczny aż 3 mld zł, o 20 proc. Więcej niż w 2022 r. Jednak – zdaniem analityków – w kolejnych latach rynek nie zwolni tempa rozwoju, a w przyszłym roku zanotuje mocny, dwucyfrowy wzrost.

Świat się zmienia na naszych oczach, a te zmiany widać jak na dłoni także w zmieniających się nawykach żywieniowych. Dziś świadomość tego, jak ważne jest, to co zjadamy i jaki wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie ma jakość naszych posiłków, jest na coraz wyższym poziomie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że żyjemy coraz szybciej i coraz większa grupa osób zwyczajnie nie ma czasu na gotowanie, a jednocześnie chce jeść dobrze, smacznie i zdrowo. Catering dietetyczny adresuje wszystkie te kwestie i to pewne, że chętnych na korzystanie z niego będzie tylko przybywać. Ta branża będzie jednym z beneficjentów zmian społecznych komentuje Paweł Wróbel, dyrektor zarządzający/ CEO Nice To Fit You.

 Firma już dziś jest jednym z liderów w branży, a w kategorii premium nie ma konkurencji. Przy czym obecnie w Polsce większość dostawców to albo małe, bardzo lokalne podmioty, “wydające” dziennie kilkadziesiąt – kilkaset toreb z jedzeniem, albo duzi gracze stawiający na usługę convenience – posiłki z ograniczonym wyborem, ale w niższej cenie.

Wg analiz Nice To Fit You, działających tu podmiotów może być nawet 550 (w 2021 r., w napędzanym pandemią szczycie, mogło ich być nawet 850). Obecnie rynek doświadcza intensyfikującego się trendu rosnącej koncentracji – 4 największych graczy posiada ok. 30 proc. rynku, a w rękach największych 8 firm jest jego połowa sprzedaży. W miarę nasilania się konkurencji branżowi liderzy umacniają swoją pozycję, stając się coraz bardziej dominującymi.

Firmy, które opierają swoja strategię tylko na niskiej cenie, obecnie wypadają z rynku, szczególnie w dobie wysokiej inflacji i takich też cen paliw i energii. Naszą przewagą jest utrzymywanie jakości i cen poprzez optymalizację procesową i kosztową – mówi Paweł Wróbel.

Jak wynika z niezależnych analiz zamówionych przez Nice To Fit You, rynek cateringu dietetycznego w Polsce wykazuje znaczny wzrost, z CAGR na lata 2019-23 na poziomie ponad 30%. Z najnowszych badań wynika zaś, że o ile jeszcze kilka lat temu zdecydowana większość klientów zamawiała catering dietetyczny ze względu na chęć utraty wagi, dziś główną motywacją jest potrzeba wyrobienia zdrowych nawyków (jedzenie regularnych posiłków i stosowanie zdrowej diety) oraz wsparcie w osiąganiu efektów podczas uprawiania sportu. W największych miastach nie bez znaczenia jest motywacja bardziej wizerunkowa – jedzenie “pudełek” staje się nie tylko modne, ale wpisuje się w dynamiczny, nowoczesny styl i tryb życia. Catering dietetyczny postrzegany jest tu dziś nie tylko jako rozwiązanie dla singli, ale też dla zapracowanych – jest bardziej ekonomiczne niż żywienie się w restauracjach, i co najważniejsze, oszczędza czas. Samo Nice To Fit You stawia na najbardziej wymagających klientów, którym dostarcza dziennie średnio 15-16 tys. toreb z jedzeniem. Łącznie to już nawet 70 tys. dań dziennie.

Klienci premium i semi premium oczekują najwyższej jakości i możliwości wyboru. I my te oczekiwania spełniamy – wyjaśnia Paweł Wróbel, i jak twierdzi, choć na pierwszy rzut oka może to nie być oczywiste, tworzenie nowego dania w menu cateringu dietetycznego to drobiazgowa analiza, ścisła kalkulacja i wieloetapowe testy, a wszystko poprzedza pogłębiony research. – To się musi z jednej strony opłacać, spinać cenowo w wybrany przez klienta abonament, w którym opcji konfiguracji bywa dziennie kilkadziesiąt, a jednocześnie zaskakiwać i po prostu smakować – mówi CEO Nice To Fit You.

Według CEO następne lata przyniosą stabilny wzrost liczby entuzjastów “pudełek”, także tam, gdzie dziś uznawane są za czystą fanaberię i zbytek. – Nasi klienci widzą, że nie są w stanie sami gotować i jeść tak zbilansowanych jakościowych posiłków w takiej cenie, a nasza skala i gotowanie dla tysięcy osób jednocześnie pozwala nam optymalizować koszty ich wytworzenia z korzyścią dla klientakomentuje Paweł Wróbel i prognozuje, że w perspektywie najbliższych 5-7 lat rynek podzieli się między kilku dostawców, którym uda się wypracować najlepsze dla klientów value proposition oraz zbudować i utrzymać ich lojalną grupę, będącą bazą do pozyskiwania nowych. – – Na rynku cena przestaje mieć nadrzędną rolę, klienci rozumieją, że płacąc 35 zł za całodzienny catering dietetyczny z czegoś muszą zrezygnować – z jakości, z wyboru, elastyczności przy składaniu zamówień, jakości dostawy odpowiednio przystosowanymi pojazdami. Nice To Fit You jako kategoria premium zapewnia im to wszystko, ale wiemy, że potrzeby klientów są różne – nie każdy potrzebuje i nie każdy chce co dzień wybierać z kilkudziesięciu dań – dodaje Paweł Wróbel. Jak ponadto zapowiada, Nice To Fit You pracuje już nad nowymi konceptami, aby w perspektywie najbliższych lat rozwinąć swoją ofertę o opcje na każdą kieszeń i potrzebę.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

ZPPHiU: Brak transparentności kosztów wspólnych w centrach handlowych uderza w najemców

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że...

Moda w cieniu ceł i zmian geopolitycznych. Kto zyska, a kto straci w globalnym łańcuchu dostaw?

Świat mody odchodzi od produkcji w Chinach, ale na...

Podobne tematy

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Daniel Pawelczyk Finance Directorem i członkiem zarządu w TD SYNNEX Poland

TD SYNNEX (NYSE: SNX) poinformował o powołaniu Daniela Pawelczyka...

Lennart Zipfel nowym dyrektorem finansowym FREENOW – zastąpi Johannesa Prantla

Lennart Zipfel został mianowany nowym dyrektorem finansowym (CFO)...

Młodzi vs. doświadczeni – jak przełamać stereotypy i stworzyć silny zespół?

Dzisiejszy rynek pracy jest areną dynamicznych zmian, które wymagają...

Komputery kwantowe – rewolucja, która zmieni oblicze informatyki

Komputery kwantowe i dokonywane z ich pomocą obliczenia kwantowe...

Maciej Müldner nowym CFO w MLP Group

MLP Group wzmacnia  swoje struktury finansowe. Nowym CFO zostaje...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie