piątek, 21 marca, 2025

Rynek magazynowy w woj. zachodniopomorskim: stabilny rozwój mimo spadku popytu

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Rynek magazynowy w województwie zachodniopomorskim od lat odgrywa strategiczną rolę na logistycznej mapie Polski. Bliskość do zagranicznych rynków Niemiec i Skandynawii oraz dostęp do portu w Szczecinie-Świnoujściu wpływa na atrakcyjność inwestycyjną regionu. Na dziś woj. zachodniopomorskie dysponuje całkowitymi zasobami przemysłowo-logistycznymi na poziomie 1,24 mln mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej. Rozwój infrastruktury transportowej, w tym ekspansja sieci drogowej i  kolejowej, dodatkowo zwiększa atrakcyjność rynku, niemniej jednak jest to region, na którego dynamikę popytu wpływa aktywność firm z Niemiec. W 2024 r. całkowity wolumen aktywności najemców wyniósł 174 tys. mkw. (-23% r/r), co przy braku oddanych w ostatnich 12 miesiącach nowych inwestycji obniżyło współczynnik powierzchni niewynajętej do 2,8%. Największa polska firma doradcza na rynku nieruchomości komercyjnych prezentuje raport pt. „Rynek magazynowo-produkcyjny w woj. zachodniopomorskim. Podsumowanie 2024 r.”.

Analitycy AXI IMMO wskazują, że na koniec 2024 roku całkowite zasoby powierzchni magazynowej w województwie zachodniopomorskim wyniosły 1,24 mln mkw., co odpowiadało 3,6% krajowych zasobów. Pomimo, obiektywnych przesłanek świadczącym o atrakcyjności lokalizacji , w ubiegłym roku w regionie nie oddano do użytku żadnej nowej A-klasowej inwestycji. Na koniec grudnia 2024 r. w budowie znajdowało się 114 tys. mkw. nowej powierzchni, z czego większość realizowana była w Szczecinie. Największe projekty to m.in. Panattoni Park Szczecin V (49,7 tys. mkw.), BTS dla sieci Action (54,4 tys. mkw.) oraz inwestycja LemonTree (31,4 tys. mkw.). Niemniej jednak dalszy potencjał rozwoju regionu dostrzegają deweloperzy, którzy zabezpieczyli grunty pod przyszłe inwestycje przemysłowo-logistyczne na poziomie ok. 800 tys. mkw.

Jednym z najbardziej charakterystycznych trendów na rynku magazynowym w woj. zachodniopomorskim był wyraźny spadek wskaźnika pustostanów, który na koniec 2024 roku wyniósł 2,8% (-4,4 p.p. r/r)Analitycy AXI IMMO wskazują, że był to największy roczny spadek dostępności powierzchni wśród wszystkich regionów przemysłowo-logistycznych w Polsce. W tym samym czasie całkowita aktywność najemców w 2024 r. w woj. zachodniopomorskim wyniosła 174 tys. mkw. (-23% r/r) z czego 66% stanowiły nowe umowy najmu i ekspansje. Niższy poziom popytu wynikał z mniej sprzyjającego otoczenia makroekonomicznego, zwłaszcza spowolnienia w Niemczech, które wpłynęło na decyzje inwestycyjne najemców. W strukturze najmu dominują operatorzy logistyczni, a uzupełnienie stanowią firmy produkcyjne oraz dystrybucyjne. Warto zauważyć, że średnia wielkość transakcji najmu w regionie jest wysoka i w 2024 roku wyniosła 10,2 tys. mkw.

Anna Gawrońska, Doradca, Dział Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, AXI IMMO, mówi: „Rynek przemysłowo-logistyczny w województwie zachodniopomorskim dynamicznie się rozwija, przyciągając firmy produkcyjne, operatorów logistycznych i sektor e-commerce. Dzięki strategicznej lokalizacji region obsługuje nie tylko północno-zachodnią Polskę, ale także Niemcy i Skandynawię. Kluczowe inwestycje koncentrują się w Szczecinie, Goleniowie i Stargardzie, jednak wraz z rozwojem infrastruktury rośnie znaczenie innych lokalizacji, takich jak Kołbaskowo, Gryfino, Nowogard czy Koszalin”.

Stawki bazowe w woj. zachodniopomorskim oscylują w średnich rynkowych na tle całej Polski i oscylują w granicach 4,10 – 4,70 EUR/mkw./mies. Najniższe stawki dostępne są w Stargardzie, natomiast najwyższe w nowych i planowanych inwestycjach w Szczecinie.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

00:05:02

Janusz Janiszewski: Polska powinna być liderem w budowie systemów wojskowo-cywilnych

Wojna w Jugosławii pokazała, że konflikty zbrojne mają ogromny...

Rynek najmu instytucjonalnego (PRS) w Polsce – co przyniesie 2025 rok?

Rynek najmu instytucjonalnego (PRS) w Polsce rozwija się już...

I kwartał 2025 – rynek nieruchomości ożywia się, ale lęk nadal blokuje klientów

Przez Trumpa i Putina w Polsce sprzedaje się mniej...

Różnice: umowa deweloperska a umowa przedwstępna na rynku wtórnym

Stoisz przed decyzją zakupu własnego mieszkania? Niezależnie od tego,...

Polska dopłaca do elektrycznych ciężarówek – nawet 750 tys. zł na jeden pojazd

Udział elektrycznych samochodów ciężarowych w transporcie ciężkim to...

Podobne tematy

Różnice: umowa deweloperska a umowa przedwstępna na rynku wtórnym

Stoisz przed decyzją zakupu własnego mieszkania? Niezależnie od tego,...

Rynek najmu instytucjonalnego (PRS) w Polsce – co przyniesie 2025 rok?

Rynek najmu instytucjonalnego (PRS) w Polsce rozwija się już...

Ceny mieszkań w marcu 2025: gdzie tanieją, a gdzie drożeją? Raport z 8 miast

W Gdańskiej dzielnicy Młyniska pojawił się najmocniejszy spadek cen...

Nearshoring i reshoring zadecydują o podziale rynku pracy?

Procesy nearshoringu i reshoringu coraz wyraźniej wybrzmiewają na tle...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie