poniedziałek, 7 kwietnia, 2025

Spadek dynamiki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce i Europie w styczniu 2024 r.

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według danych z końca stycznia 2024 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 58 341 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 1 628 sztuk – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec stycznia 2024 r. po polskich drogach jeździło 100 737 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 52 356 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 48 381 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 6 012 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia składała się z 19 415 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 697 371 szt. Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1185 szt.

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec stycznia 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6086 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3362 stacje). 27% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 63% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty.

Z pewnością najważniejszą wiadomością z sektora polskiej elektromobilności w ostatnich tygodniach było ogłoszenie przez NFOŚiGW projektów programów dotacji do elektrycznych samochodów ciężarowych oraz do przeznaczonej dla nich infrastruktury ładowania. Obecnie po polskich drogach jeździ zaledwie ok. 120 eHDV, a w całym kraju funkcjonuje jeden hub ładowania, z którego mogą skorzystać zeroemisyjne ciężarówki. Oba projekty przed wdrożeniem wymagają jeszcze optymalizacji, ale są one niezbędne dla przyspieszenia elektryfikacji transportu ciężkiego. Dzięki dotacjom, koszty nabycia eHDV zbliżą się do cen pojazdów spalinowych o porównywalnej ładowności, zwłaszcza w kategorii N2. Natomiast bez subsydiów, w przypadku kategorii N3, mogą być one wyższe nawet ponad 3-krotnie, zaś kategorii N2 – niemal 2-krotnie – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.  

Spadek dynamiki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce i w Europie w styczniu b.r. pokazuje jednoznacznie, że instrumenty wsparcia dla pojazdów elektrycznych, zarówno osobowych, dostawczych jak i ciężarowych są bardzo ważne dla rozwoju tego segmentu pojazdów. Warto wyciągnąć wnioski z doświadczeń innych krajów i wykorzystać dobre rozwiązania do wzmacniania pozycji sektora zeroemisyjnej motoryzacji w Polsce. Jest to szczególnie pożądane w przypadku infrastruktury ładowania i tankowania wodoru dla wszystkich typów pojazdów – osobowych, dostawczych i ciężarowych. Z tym większą radością cała branża powitała wyczekiwany projekt dofinansowania zakupu pojazdów ciężarowych oraz budowy infrastruktury tym pojazdom dedykowanej – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPMmówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Korzyści z używania syntetycznego oleju silnikowego w samochodach

W zarządzaniu flotą, gdzie liczą się wielkie liczby i...

Nowe normy emisji? Najpierw infrastruktura – mówią Polacy

Zmiany klimatyczne wymuszają na europejskich organach legislacyjnych tworzenie coraz...

Podobne tematy

Columbus zaczyna realizację Czystego Powietrza – już 13,5 tys. podpisanych umów

Grupa Columbus rusza z realizacją programu Czyste Powietrze, którego...

4 miliardy złotych na infrastrukturę dla eHDV. Ruszają dwa kluczowe programy NFOŚiGW

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił...

PHN pozyskał finansowanie na budowę farmy fotowoltaicznej w Czerwonaku

Polski Holding Nieruchomości z sukcesem uzyskał finansowanie na realizację...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Pilotaż zakończony sukcesem – Poczta Polska rusza z modernizacją kolejnych placówek

W pierwszym kwartale 2025 roku Poczta Polska rozpoczyna proces...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie