Liczba zleceń na usługi transportowe w Polsce spada – wynika z danych Oferteo. W pierwszych trzech kwartałach 2023 roku była ona niższa o blisko połowę w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku. Użytkownicy najczęściej poszukiwali w takich usług na wiosnę, a zwłaszcza w maju.
W artykule znajdują się informacje na temat:
- kategorii zamówień i wagi towarów;
- rodzaju transportowanych dóbr;
- terminów realizacji zleceń.
Na skróty:
Blisko 3/4 zleceń dotyczyło spedycji krajowej
Zamówienia na transport krajowy stanowiły 74% zapytań złożonych w serwisie, a na zagraniczny było to 26% – wynika z analizy Oferteo.pl, największego polskiego serwisu łączącego poszukujących usług z ich wykonawcami. W obu przypadkach częściej zamawiano spedycję towaru o łącznej wadze powyżej 3,5 tony.
Po rozbiciu zamówień na dwie kategorie wagowe można zaobserwować, że blisko połowa wszystkich zamówień na krajowe usługi transportowe dotyczyła przewozu towaru powyżej 3,5 tony. Rzadziej zamawiano spedycję na terenie Polski o łącznej wadze poniżej 3,5 tony (26%). W przypadku transportu zagranicznego odsetek ten wyniósł 11% dla towarów lżejszych i 25% dla cięższych niż 3,5 tony.
Prawie połowa towarów wysyłanych była na paletach
Najczęściej transportowaną kategorią ładunków były towary umieszczone na paletach –zlecenia takie stanowiły 45%. Jedno na pięć zamówień dotyczyło transportu materiałów sypkich, takich jak np. żwir, piasek lub żużel. Rzadziej poszukiwano firmy do spedycji maszyn lub materiałów budowlanych. W obu przypadkach zapytania takie stanowiły po 15%. Sporadycznie odnotowywano również zamówienia na przewóz produktów spożywczych (2%) i obiektów ponadgabarytowych (3%), w skład których wchodzą np. meble czy duże AGD.
Większość przewozów realizowanych jest w ciągu tygodnia
Z możliwości składania zamówień na usługi transportowe korzystają zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Wśród tych podmiotów aż 7% stanowią przedsiębiorstwa o profilu spedycyjnym, specjalizujące się w organizacji transportu towarów.
– Zamówienie usług transportowych często wiąże się z koniecznością realizacji zlecenia w ściśle określonym terminie. Warto w związku z tym wybierać firmy o dobrej renomie. W ich weryfikacji może pomóc sprawdzanie informacji o przewoźniku w internecie, gdzie oprócz cenników można znaleźć referencje od poprzednich klientów – Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo.pl
Zamawiając usługi transportowe, klienci określają terminy odbioru i dostawy towarów. Przedział czasowy na realizację zlecenia obejmował zazwyczaj, bo w 48% przypadków, od jednego do sześciu dni. 31% zamówień dotyczyło przewozów tego samego dnia. Rzadziej było to między jednym tygodniem a dwoma (13%). Zapytania, które zakładały bufor czasowy dłuższy niż 14 dni stanowiły 9%.
Źródło danych
Dane pochodzą z zapytań ofertowych składanych w serwisie Oferteo.pl w 2022 roku oraz w pierwszej połowie 2023 roku.