W ostatnich latach można zauważyć duże wzrosty zainteresowania tzw. drobnymi usługami dla domu. Coraz częściej zlecający szukają fachowców przez internet, co potwierdzają same platformy z roku na rok notujące wzrosty użytkowników. W 2021 r. globalny rynek internetowych usług dla domu na żądanie osiągnął wartość 3,1 mld dolarów. Jak pokazują najnowsze dane, trend ten nadal będzie mocno rósł. Przewiduje się, że do 2030 r. osiągnie wartość 14,7 mld dolarów, głównie dzięki kampaniom reklamowym oraz wzroście znaczenia urządzeń mobilnych.
Na skróty:
Wykonawcy otworzyli się na internet
Pandemia zmieniła bardzo dużo w nawykach ludzi na całym świecie. To właśnie dwa lata temu byliśmy świadkami ogromnego wzrostu platform e-commerce. Zamknięte sklepy stacjonarne pchnęły społeczeństwo w kierunku internetowych zakupów, które dla wielu osób wcześniej były tylko dodatkiem. Na fali e-zakupów wybił się również rynek usług, w tym również tych dla domu, który bardzo szybko musiał dostosować się do pandemicznych czasów. Hydraulicy, ekipy remontowe czy sprzątające musiały mocniej zaistnieć w przestrzeni internetowej, aby pozyskać klientów. Z pomocą przyszły platformy łączące zlecających z wykonawcami. W krótkim czasie, podążając za rozwojem e-commerce, również one zaczęły notować znaczące wzrosty. Według danych Grand View Research w 2021 r. wielkość światowego rynku domowych usług internetowych na żądanie wyniosła na 3,71 mld dolarów, natomiast w 2022 r. wzrośnie do 4,3 mld dolarów.
Bardzo mocno wyróżnił się przede wszystkim model usług na żądanie, gdzie zlecający określa potrzebę, a wykonawcy składają mu oferty. Dzięki temu, jedno zlecenie umożliwia otrzymanie wielu natychmiastowych, dostosowanych ofert, z których może wybrać zleceniodawca. Jak podało Oferteo, działające właśnie w tym modelu, w ciągu ostatnich trzech lat liczba zapytań o usługi wzrosła o 70 proc.
– Spośród ponad 900 kategorii dostępnych na Oferteo, szeroko pojęty rynek usług dla domu stanowi niezwykle ważną część naszej platformy. Z roku na rok, tak jak cała branża e-commerce, notowaliśmy stabilne wzrosty, jednak prawdziwy boom na tego typu usługi zauważyliśmy w okresie pandemicznym, gdy wiele osób musiało ograniczyć kontakt i wychodzenie z mieszkań. Nowi użytkownicy przekonali się do tego rodzaju zamawiania usług, co w rezultacie przyczyniło się do rozwoju całego sektora. – komentuje Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo S.A.
Ogromny rynek, który stale rośnie
Analitycy przewidują, że do 2030 r. rynek ten osiągnie wartość 14,7 mld dolarów przy skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu na poziomie 16,7 proc. Jako wiodący czynnik rozwoju wskazują prowadzone działania marketingowe. Obecnie dostawcy na globalnym rynku internetowych usług domowych na żądanie rozpoczynają kampanie reklamowe za pośrednictwem różnych platform, aby zwiększyć świadomość i utrzymać solidną bazę klientów – możemy przeczytać w listopadowym raporcie Grand View Research.
Wzrost zainteresowania zauważają też polskie platformy z ofertami, które oprócz swojej standardowej działalności skupionej wokół dużych kategorii, jak na przykład budowa domów, OZE czy zlecenia finansowo-prawne, rozszerzają swoją ofertę w kierunku ekspresowych drobnych usług dla domu. W tym roku Oferteo uruchomiło projekt Oferteo Express działający obecnie w największych miastach.
–Widzimy bardzo dynamiczne wzrosty rynku usług domowych, szczególnie w okresach przedświątecznych, gdy każdy chce spędzić święta nie martwiąc się o drobne usterki, które można naprawić praktycznie od ręki. Klienci bardzo cenią sobie wygodę ekspresowych usług, w ramach których mogą w kilka minut zamówić specjalistę na konkretny termin, sposobem, który znają już z innych aplikacji, np. Pyszne, Glovo, Uber itd. Ciekawostką jest, że nasz sposób rezerwacji terminu online okazał się na tyle prosty, że naszą pierwszą klientką była 85-latka. To pokazało nam, że możemy trafiać z tą usługą do szerszego grona, niż nam się wydawało. – wyjaśnia Kamil Kostka Product Owner w Oferteo Express.
Kolejnym bodźcem rozwoju dla tego rynku, według raportu Grand View Research, ma być dalszy rozwój smartfonów i aplikacji. E-commerce już dawno przeniósł się na urządzenia mobilne. Trudno sobie wyobrazić nowoczesne zakupy internetowe bez użycia aplikacji w smartfonie czy tablecie. Również w przypadku internetowego rynku usług domowych widać, że segment mobilny zdominował tę kategorię, osiągając w 2021 r. ponad 72 – procentowy udział w całości. Eksperci widzą w tym kolejną szansę rozwoju, przewidując że do 2030 r. rynek mobilny w tym sektorze będzie rósł średnio 17,1 proc. rocznie. Oczekuje się, że stale rosnąca wygoda korzystania oraz dostępność nowych możliwości pozytywnie wpłynie na rynek.
Sprzątanie z największym udziałem w globalnym rynku, w Polsce roście rynek napraw
Mimo iż, światowy internetowy rynek usług na żądanie dla domu cechuje się dużą różnorodnością, największy kawałek tortu przypada kategoriom związanym ze sprzątaniem. W 2021 r. stanowiły one aż 40 proc. globalnego rynku. Również na polskim rynku widać rosnący trend dla tej kategorii. Jak wynika z danych platformy Oferteo liczba zapytań użytkowników dotycząca szeroko pojętych usług sprzątających w miesiącach styczeń – listopad br. wzrosła o 11 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z kolei bardzo duży przyrost zapytań zauważono w 2021 r., gdy w analizowanym okresie, ten segment usług zanotował aż 67 proc. wzrost w porównaniu z rokiem wcześniej.
Z kolei na rodzimym rynku zleceń online drobnych usług dla domu widać przede wszystkim zapotrzebowanie dla tzw. złotej rączki. Jak wynika z danych platformy Oferteo Express aż 45 proc. zleceń dotyczy właśnie tej kategorii. Drugą pozycję stanowią zlecenia serwisu sprzętu AGD z 32 proc. udziałem.
Internetowy rynek domowych usług na żądanie jest dosyć nową kategorią, jednak jak pokazują najnowsze dane, ma przed sobą świetlaną przyszłość. Jako społeczeństwo żyjemy coraz szybciej zmieniającym się środowisku, mając w rezultacie mniej czasu na obowiązki domowe. Internetowe usługi dla domu są zatem odpowiedzią na aktualne potrzeby, jednocześnie dając nowe możliwości zarobkowe kolejnym grupom.