Niezwykle dynamiczne tempo rozwoju nowych technologii (w tym AI) i konieczność zwinnego wdrażania ich w firmach z branży motoryzacyjnej znacząco wpływa na sposób ich funkcjonowania. Nowoczesne organizacje wykorzystują dane i rozwiązania cyfrowe do automatyzacji i optymalizacji procesów produkcyjnych, opracowywania innowacyjnych produktów a także nieustannego uzupełniania kompetencji pracowników. W najnowszym odcinku mOTO TEMAT, gościnią Agnieszki Czajki – General Manager OTOMOTO i prowadzącej cykl, jest Stefanie Hegels – CEO Volkswagen Poznań, która opowiedziała, jak przebiega i czym skutkuje transformacja cyfrowa w zakładach Volkswagena we Wrześni i Poznaniu.
mOTO TEMAT to cykl rozmów Agnieszki Czajki z ekspertami ze świata biznesu i motoryzacji. Podczas spotkań poruszane są tematy związane z bieżącą sytuacją na rynku, wyzwaniami, które stoją przed branżą oraz prognozami, które stają się motoryzacyjną codziennością.
Nową odsłonę formatu objętą patronatem Forbes otwiera odcinek, w którym swoim spojrzeniem na motoryzację dzieli się Stefanie Hegels – CEO Volkswagen Poznań oraz Dyrektorka Zakładu w Poznaniu, pracująca w koncernie Volkswagen od 27 lat. Motywem przewodnim całego cyklu będzie przyszłość motoryzacji i biznesu rozpatrywana z wielu perspektyw.
Na skróty:
Automatyzacja wymaga nowych umiejętności
Osią rozmowy była postępująca automatyzacja procesów, która z jednej strony przyspiesza produkcję, a z drugiej wymaga umiejętnego budowania nowych kompetencji wśród pracowników. W fabrykach Volkswagena pistolety spawalnicze zamieniono na roboty, ale maszyny potrzebują specjalistów, którzy potrafią je programować. Aby efektywnie poszerzać kompetencje zespołów, szkolenia pracowników także wymagają nowej formy – obecnie duża część z nich jest częścią zespołowych spotkań a do ich przeprowadzenia używana jest technologia VR. Nowe technologie są zatem nie tylko tematem szkoleń, ale także narzędziem szkoleniowym.
Zielona, odpowiedzialna produkcja na każdym etapie
Zastosowanie nowych technologii oznacza szansę na implementację rozwiązań umożliwiających wzmożoną troskę o środowisko. Volkswagen, respektując postanowienia Porozumienia Paryskiego, jest na drodze do osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 roku. W tym celu wdraża kompleksowe działania obejmujące nowe podejście do produkcji – w tym odpowiedzialne wykorzystywanie zasobów energii powstałej w procesie produkcji oraz coraz pełniejsze korzystanie z odnawialnych źródeł energii na wszystkich jego etapach. Energia powstała w zakładach Volkswagena pozwala ogrzewać około 6500 mieszkań w Poznaniu. We Wrześni działają farmy fotowoltaiczne, a normy dotyczące emisji CO2 obowiązują także wszystkich podwykonawców producenta.
Różnorodność zespołów kluczem do sukcesu
Agnieszka Czajka i Stefanie Hegels zgodnie stwierdziły, że różnorodne środowisko pracy jest platformą do dyskusji, kontestowania status quo i wspólnego wypracowywania optymalnych rozwiązań. Zespoły zbudowane ze specjalistów różniących się płcią, wiekiem i doświadczeniem są niezwykle wartościowe dla każdej firmy. Jako liderki i pionierki na kierowniczych stanowiskach w stereotypowo męskiej branży wyznaczały nowe standardy i nie wyobrażają sobie powrotu do sytuacji sprzed lat, kiedy były jedynymi kobietami w zespole. Nowoczesne organizacje z branży są otwarte na kobiety i doceniają wartość, jaką wnoszą do zespołów.
Przyszłość Volkswagena w Polsce
Zakłady produkcyjne w Poznaniu i Wrześni zatrudniają ponad 9500 osób i każdego dnia produkują samochody przeznaczone do sprzedaży na rynkach całego świata. W zakładach każdego dnia powstaje ponad 1000 gotowych modeli Caddy i Crafter. Jesienią rozpocznie się produkcja hybrydowych wersji modeli Caddy (plug-in hybrid), co w opinii Stefanie Hegels jest dobrym, pośrednim krokiem w kierunku elektromobilności. Wkrótce do portfolio modeli ma dołączyć także kultowy Volkswagen Golf, choć to modele samochodów dostawczych mają pozostać osią działalności w Volkswagen Poznań.