wtorek, 21 stycznia, 2025

Tylko 24% pracowników w skali świata uważa, że dysponują umiejętnościami potrzebnymi do awansu zawodowego. Wyjątkowo złe nastroje w Polsce

Pracodawcy, którzy inwestują w ciągłe uczenie się i rozwój pracowników, osiągają korzyści o wiele większe niż dysponowanie wykwalifikowaną siłą roboczą. Według pierwszego z serii raportów bazującego na zreformowanym badaniu ADP Research „People at Work 2025” jedna czwarta (24 proc.) pracowników w skali globalnej jest silnie przekonana, że posiada umiejętności potrzebne do awansu na wyższy poziom pracy w najbliższej przyszłości. Polacy znaleźli się poniżej światowej średniej – jednoznacznie pozytywnej odpowiedzi udzieliło tylko 15 proc. badanych.

Jeszcze gorsze opinie dotyczą pracodawców pod względem ich oferty rozwoju zawodowego. Na świecie jedynie 17 proc. pracowników zdecydowanie zgadza się z twierdzeniem, że ich pracodawcy inwestują w umiejętności potrzebne do awansu zawodowego. Polska ze wskaźnikiem 10 procent znalazła się na siódmym miejscu od końca na 34 badane kraje.

Dla pracodawców priorytetowe potraktowanie rozwoju kompetencji pracowników to znacznie więcej niż budowanie zespołów dotrzymujących kroku dynamicznym zmianom, jakie zachodzą w środowisku pracy. Badania ADP Research wskazują, że umożliwienie pracownikom rozwoju zawodowego jest bezpośrednio skorelowane z produktywnością, utrzymaniem talentów i reputacją firmy.

Według naszego badania wykwalifikowani pracownicy są bardziej lojalni wobec swoich pracodawców i bardziej produktywni. Jednak tylko niewielka część pracowników podnosi swoje kwalifikacje w ciągu dwóch lat w nowym miejscu pracy – mówi Nela Richardson, główna ekonomistka ADP. – Jeśli firmy chcą skorzystać na ogromnym postępie technologicznym, którego jesteśmy świadkami, muszą zacząć od inwestowania w umiejętności i rozwój kariery swoich pracowników.

Temat kompetencji otwiera premierę „People at Work 2025„, corocznego badania ADP Research dotyczącego świata pracy. W 2025 roku badanie zostało przeprowadzone na znacznie poszerzonej próbie, a prezentacja wyników otrzymała postać serii raportów tematycznych. Odświeżony raport powstał w oparciu o dane i tematy badania ADP Research Global Workforce Survey, które jest prowadzone od 2015 roku. „People at Work” dostarcza kompleksowych informacji na temat opinii i oczekiwań pracowników, dając pracodawcom narzędzia do sprostania wyzwaniom i wykorzystania nowych możliwości w szybko zmieniającym się świecie pracy.

Niewykorzystany potencjał pracowników

W pierwszym z serii raportów „People at Work 2025” obraz rozwoju umiejętności nabywanych w miejscu pracy i podczas szkoleń prezentuje się dość pesymistycznie. Według większości pracowników, firmy mogłyby inwestować więcej w ten obszar.

– Z badania wynika, że wykształcenie już nie wystarczy, aby wypełnić lukę w umiejętnościach – mówi Mary Hayes, dyrektor ds. badań People & Performance w ADP Research. – Jeśli tylko 24 procent pracowników jest przekonanych, że posiadają umiejętności potrzebne do awansu w ciągu najbliższych trzech lat, to potwierdza fakt, że świat pracy zmienia się z prędkością światła. Organizacje muszą więc zrobić wszystko, co w ich mocy, aby zmniejszać lukę kompetencyjną.

Inne kluczowe wnioski z raportu:

  • Możliwość awansu w danym miejscu pracy to nie tylko korzyść dla pracowników. Na całym świecie pracownicy pytani o najważniejsze powody, dla których chcą zostać u obecnego pracodawcy, wśród absolutnych priorytetów wskazywali, szansę na awans zawodowy. Ważniejszy okazał się jedynie elastyczny czas pracy.
  • Pracownicy, którym pracodawca zapewnia potrzebne w danej chwili szkolenia, prawie 6 razy częściej chcą polecać swoją firmę jako świetne miejsce pracy.
  • Ci sami pracownicy 3,3 razy częściej opisują siebie jako wysoce produktywnych.
  • Dwa razy częściej twierdzą, że nie chcą szukać nowej pracy w porównaniu do osób, którym brakuje szkoleń zapewnianych przez pracodawcę.
  • Osoby, których praca polega na codziennych powtarzalnych zadaniach, najgorzej oceniają ofertę pracodawców w tym obszarze. Tylko 9 proc. mężczyzn i 7 proc. kobiet pozytywnie ocenia możliwości podnoszenia kwalifikacji.

Afryka i Bliski Wschód na fali wznoszącej, Europa z zadyszką

„People at Work 2025”pokazuje też, że nastroje pracowników znacznie się różnią w poszczególnych miejscach globu.

  • Pracownicy z Bliskiego Wschodu i Afryki najlepiej oceniają swoje umiejętności potrzebne do awansu zawodowego w ciągu najbliższych trzech lat (38 proc.). Nieco słabiej oceniają się pracownicy w Ameryce Łacińskiej (32 proc.), Ameryce Północnej (22 proc.), regionie Azji i Pacyfiku (21 proc.), a najgorzej pod tym względem wypadli pracownicy w Europie (17 proc.).
  • Najlepiej swoje kompetencje niezbędne do awansu oceniają pracownicy w Nigerii (45 proc.) oraz w Egipcie (44 proc.) i RPA (42 proc.), a następnie w Indiach i Brazylii (po 37 proc.), Arabii Saudyjskiej (36 proc.), Chile (32 proc.), Argentynie (30 proc.) i Peru (30 proc.). Bardzo słabo wypadły kraje w Europie: Hiszpania
    (19 proc.), Szwecja i Francja (po 18 proc.), Niemcy (16 proc.), Polska (15 proc.), Włochy (14 proc.), Holandia (13 proc.) i Czechy (12 proc.).
  • Pracownicy z Bliskiego Wschodu i Afryki najczęściej twierdzą, że ich pracodawca inwestuje w rozwój umiejętności przyszłości (28 proc.). Znacznie gorzej zostali ocenieni pracodawcy w Ameryce Północnej (18 proc.), Ameryce Łacińskiej i regionie Azji i Pacyfiku (17 proc.).  Na końcu stawki znalazła się Europa (12 proc.).
  • Najlepsze oceny pracodawców pod względem inwestowania w umiejętności niezbędne dla rozwoju zawodowego padły w Egipcie (35 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się Indie (32 proc.), RPA (29 proc.), Arabia Saudyjska (28 proc.), Nigeria (27 proc.), Brazylia i Tajlandia (po 24 proc.). Słabo zostali ocenieni pracodawcy w Europie: Niemcy (15 proc.), Francja (12 proc.), Polska, Włochy, Holandia i Czechy
    (po 10 proc.).
  • Ogromne różnice ocen wkładu pracodawców w rozwój kompetencji pracowników występują w Azji. O ile w Wietnamie i Singapurze było to 23 proc., na Filipinach 21 proc., a w Chinach 20 proc. – to na Tajwanie już tylko 10 proc. W Korei Płd. padło 5 proc. jednoznacznie pozytywnych wskazań, a Japonia z 2 proc. znalazła się na ostatnim miejscu wśród badanych krajów.

Metodologia raportów „People at Work 2025”

Raport „People at Work” opiera się na kompleksowym badaniu Global Workforce Survey przeprowadzonym przez zespół ADP Research. Badanie, prowadzone corocznie od 2015 roku, zostało zaprojektowane przez zespół analityków ADP Research tak, by przedstawiało rynek pracy z perspektywy samych pracowników. W ten sposób dostarcza informacji, które pozwalają modyfikować świat pracy dzięki lepszemu zrozumieniu nastrojów
i oczekiwań pracowników.

Bazując na danych ankietowych zebranych wśród niemal 38 tys. pracujących dorosłych na 34 rynkach z sześciu kontynentów, raport „People at Work 2025″ przedstawia reprezentatywny obraz globalnej siły roboczej, umożliwiając porównywanie nastrojów pracowników panujących w różnych krajach i regionach. Respondenci pochodzą z różnych branż, mają różne wykształcenie, pracują stacjonarnie lub zdalnie oraz posiadają zróżnicowane kompetencje. Rekrutują się z organizacji każdej wielkości – od firm kilkuosobowych do korporacji, spośród pracowników wszystkich szczebli w firmowej hierarchii oraz indywidualnych przedsiębiorców.

Unikalną cechą serii raportów „People at Work 2025” jest szczegółowy pomiar nastrojów pracowników przy użyciu autorskiej metodologii opracowanej przez ADP Research. Oprócz charakterystyki demograficznej, respondenci klasyfikowani są ze względu na rodzaj wykonywanej pracy – opartej na wiedzy, kwalifikacjach lub cyklicznych powtarzalnych czynnościach – niezależnie od branży. Wgląd w dane „People at Work” w tak różnych wymiarach oferuje precyzyjny i szczegółowy obraz. Raporty łączą globalne trendy ze spostrzeżeniami na temat poszczególnych rynków, od sztucznej inteligencji i wpływu inflacji na posiadanie wielu źródeł zatrudnienia, po trendy płacowe i rozwój kariery.

Przyszłość pracy będzie coraz bardziej zglobalizowana, a priorytety pracowników zmieniają się coraz bardziej dynamicznie – mówi Nela Richardson. – Nowy format raportu People at Work umożliwia bardziej ukierunkowaną analizę danych według tematu i regionu, gwarantując, że światowi liderzy biznesowi o różnych potrzebach otrzymują porównywalne dane dotyczące szerokiego wachlarza zagadnień istotnych dla ich pracowników.

Tu zajdziesz najnowsze raporty „People at Work 2025”.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Raport Workday: Ludzkie umiejętności kluczowe w erze AI

Wyniki badania wskazują, że w obliczu rosnącej adopcji rozwiązań...

Niewypłacalności przedsiębiorstw na rekordowym poziomie. Branża budowlana i transport w kryzysie

W ciągu minionych 12 miesięcy niewypłacalność ogłosiło aż 5 576...

Nawet 90% ugód z bankami może być niekorzystne podatkowo dla klientów

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez kancelarię KBiW na...

„Cisza przed burzą”: Rynek kryptowalut w dużym napięciu czeka na zaprzysiężenie Donalda Trumpa

Znawcy rynku kryptowalutowego z ARI10 uspokajają, że ostatnie spadki...

PKB Inwest Budowa sprzedaje dwa parki handlowe

Dwa nowo wybudowane i oddane do użytku w listopadzie...

Podobne tematy

Maciej Zientara wkracza do Prime ASI – 6 milionów akcji i ambitna wizja inwestycyjna

Maciej Zientara, doświadczony inwestor i pasjonat innowacji, objął ponad...

3 scenariusze dla złota na 2025 rok

Niepewność rynkowa i geopolityczna, a także apetyt banków centralnych...

Ebury przejmuje ArcaPay i wzmacnia pozycję na rynkach bałtyckich i fińskim

Ebury kontynuuje ekspansję międzynarodową, zawierając umowę przejęcia ArcaPay,...

Ropa powyżej 80 dolarów – czy czeka nas spadek cen?

W ostatnich dniach ceny ropy Brent przekroczyły poziom 80...

Geopolityczna gra Trumpa: Jak wpłynie na światowe rynki finansowe?

Agresywna strategia Trumpa: Prezydent elekt Donald Trump planuje...

Przemysł cukrowniczy w Polsce na drodze do neutralności klimatycznej

Polska branża cukrownicza, od dekad oparta na węglu, stoi...

Silny dolar i drożejąca ropa: noworoczny impuls z Ameryki

Noworoczny prezent części inwestorów zrobił dolar, który nie zatrzymuje...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie