EDUKACJAWiększość nauczycieli i uczniów szkół ponadpodstawowych krytycznie ocenia działania rządów i instytucji...

Większość nauczycieli i uczniów szkół ponadpodstawowych krytycznie ocenia działania rządów i instytucji w obszarze klimatu

Większość nauczycieli i uczniów szkół ponadpodstawowych krytycznie ocenia działania rządów i instytucji w obszarze klimatu

Nauczyciele i uczniowie czują się odpowiedzialni za kształtowanie ekologicznej przyszłości. Tak wynika z Badania Świadomości Ekologicznej przeprowadzonego przez Fundację Digital University oraz Fundację Deloitte w ramach programu Be.Eco. Co więcej społeczności szkolne wierzą, że każdy ma wpływ na otaczający nas świat, ale jego skuteczną ochronę zapewnią jedynie wspólne wysiłki. Już 23 kwietnia uczniowie będą mogli sprawdzić swoją wiedzę w praktyce w Międzyszkolnym Turnieju Wiedzy Ekologicznej.

Szkoła bastionem zielonej zmiany

Badanie Be.Eco pokazuje, że zarówno uczniowie, jak i nauczyciele są świadomi swojej kluczowej roli w walce ze zmianami klimatu. Większość nauczycieli (69%) i ponad połowa uczniów szkół średnich (58%) wierzy w siłę pojedynczych osób i wpływ ich działań na przyszłość planety. Jednocześnie nauczyciele (57%) i uczniowie techników i liceów (53%) krytycznie oceniają działania rządów i instytucji, co podkreśla potrzebę zaangażowania w działania systemowe. Przy tym, aż 55% nauczycieli i ponad jedna trzecia uczniów dostrzega potencjał w lokalnych działaniach ekologicznych. Co więcej wszystkie badane grupy (62%) wierzą w transformację ekologiczną napędzaną przez duże firmy i siłę młodzieżowego aktywizmu. To pokazuje, jak ważna jest współpraca w kontekście przeciwdziałania zmianom klimatu.

Powstrzymanie zmian klimatycznych oraz dewastacji środowiska, to nie jest jedno wielkie działanie, ale milion małych aktywności, które wspólnie do niego prowadzą. Najlepiej zacząć je od własnego podwórka, pobliskiego strumienia, lasu, łąki czy ogródka, co da poczucie sprawczości i pozytywną perspektywę. Wszystkim nam zależy, żeby nasze dzieci w swoich małych, codziennych działaniach, miały poczucie, że realnie mogą zmienić otaczający świat na lepsze, wiedziały, jak to robić i chciały podjąć wysiłek – mówi Halina Frańczak, Członkini Zarządu Fundacji Deloitte Polska, Partnera Głównego Ogólnopolskiego Programu edukacyjnego Be.Eco.

Uczniowie i nauczyciele: potrzebujemy edukacji klimatycznej

Ogólnopolskie Badania Świadomości Ekologicznej Be.Eco* ukazuje podejście do zmian klimatu uczniów oraz nauczycieli. Poznanie nastrojów społeczności szkolnych jest niezbędne do zaprojektowania działań edukacji ekologicznej szytej na miarę. Fundacja sprawdziła jak postrzegane są zmiany klimatyczne, czy martwią one uczestników badania, kto ich zdaniem za nie odpowiada. Zbadano także skąd czerpana jest wiedza o ekologii, i choć pierwsze miejsce należy do mediów społecznościowych, pozytywnie zaskakuje, że uczniowie eksplorują ten temat na lekcjach. Jest to dla nas świetna wiadomość, ponieważ pokazuje zapotrzebowanie na nasz program. Wynika to z faktu, że w podstawie programowej wciąż brakuje pogłębienia tych ważnych tematów. Dowiedzieliśmy się też jakie działania wspierające grono pedagogiczne w tym obszarze byłyby najbardziej pożądane. Tym mocniej motywuje nas to do dalszej wytężonej pracy i rozwijania programu Be.Eco – mówi Ela Wojciechowska, prezeska Fundacji Digital University.

Trwa trzecia edycja projektu Be.Eco, w którym nauczyciele mogą wzbogacić wiedzę z obszaru ekologii i klimatu, aby uzupełnić podstawę programową o ten ważny społecznie wątek. Program przygotowany przez Fundację Digital University kierowany jest do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Nauczyciele korzystają z warsztatów online i materiałów dydaktycznych. Dla uczniów organizowany jest konkurs filmowy i turniej wiedzy ekologicznej, który odbędzie się już 23 kwietnia. Organizatorzy zachęcają do udziału całe szkoły, ponieważ do wygrania są granty o wysokości nawet 2 tysięcy złotych. Celem Turnieju jest podniesienie świadomości ekologicznej wśród młodzieży szkolnej z całej Polski.

*Ogólnopolskie Badania Świadomości Ekologicznej Be.Eco ukazuje podejście do zmian klimatu uczniów oraz nauczycieli. Poznanie nastrojów społeczności szkolnych jest niezbędne do zaprojektowania działań edukacji ekologicznej, dlatego Fundacja Digital University sprawdziła jak postrzegane są zmiany klimatyczne, czy martwią one uczestników badania, kto ich zdaniem za nie odpowiada. W badaniu wzięło udział 267 nauczycieli oraz ponad tysiąc uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski.

Raport z badania jest dostępny na stronie: https://beeco.edu.pl/badanie-swiadomosci-ekologicznej/

Be.Eco to odpowiedź Fundacji Digital University na potrzebę edukacji ekologicznej i klimatycznej w szkole. Jego celem jest wyposażenie społeczności szkolnych w aktualną, popartą badaniami naukowymi wiedzę oraz kształtowanie świadomości i postaw ekologicznych dzieci i młodzieży. Do programu mogą zapisać się nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Czekają na nich webinary i warsztaty online, scenariusze lekcji i inne materiały dydaktyczne oraz możliwość uzyskania certyfikatu Nauczyciela/Nauczycielki Przyszłości wręczany łącznie z zaświadczeniem o podniesieniu kwalifikacji zawodowych. Więcej o programie: https://beeco.edu.pl/

Partnerzy programu:

Partner główny: Fundacja Deloitte Polska

Partner: RLG Polska

Partnerzy merytoryczni: Who Will Save The Planet, Grunt od nowa, Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl, Earth Day Everyday, Rodzice dla klimatu – Parents for Future PL

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...