Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej na podstawie danych otrzymanych od firm członkowskich podsumowało wyniki branży sprzedaży bezpośredniej w Polsce za miniony rok 2020. Wynika z nich, że szacunkowa sprzedaż całej branży wzrosła o 2,1% w stosunku do roku 2019, co przyniosło prawie 3,5 miliarda złotych obrotu.
Wśród form zamówień, królowała on-line jako wciąż najbardziej popularna metoda sprzedaży produktów – aż 73%. Następne w kolejności to zamówienia pocztowe (metoda wysyłkowa) – 11,7% oraz te bezpośrednio składane w sklepie – 6%.
Na skróty:
Siła relacji
Zdecydowaną większość obrotów wygenerowała sprzedaż indywidualna (sprzedaż pojedynczych konsultantów oraz partnerów poprzez bezpośrednie spotkania lub te on-line) – w roku 2020 ukształtowała się na poziomie aż 91%. Sprzedaż grupowa (poprzez pokazy organizowane w domu i na życzenie klienta) wynosiła już tylko 7%. Z kolei sklepy i centra dystrybucyjne wygenerowały jedynie 2% całości obrotu.
Królują kobiety
W 2020 roku liczba osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej w całej branży wzrosła o 6% w porównaniu z rokiem 2019 – obecnie jest to 987 tysięcy osób. W tej liczbie zdecydowaną większość stanowią kobiety – 82%, mężczyźni – 18%.
Około 20% z ogólnej liczby współpracowników to sprzedawcy, dla których branża jest jedynym lub jednym z głównych źródeł dochodu. Pozostali to osoby traktujące branżę jako zajęcie dorywcze, stali i regularni klienci oraz członkowie rozmaitych klubów klienta. Jeśli chodzi o wiek, 28% sprzedawców to osoby w wieku 35-44 lat, 23% – 45-54 lata, 21% – 25-34 lata.
Najpopularniejsze kosmetyki, ale nie tylko
W 2020 roku najczęściej sprzedawały się kosmetyki (49%), suplementy dietetyczne (21%), a także sprzęty AGD (20%). W stosunku do roku 2019, zauważalny jest także wzrost sprzedaży żywności, napojów (5%) czy książek i zabawek (3%).
„Ubiegły rok w czasie pandemii dla wszystkich był ogromnym zaskoczeniem. Prowadzone do tej pory kontakty konsultanta z klientem podczas bezpośrednich spotkań musiały zostać przeniesione do wirtualnej rzeczywistości. Klienci chętnie korzystali z tej „zmienionej” relacji sprzedaży. Oprócz świetnie sprzedających się kosmetyków, konsumenci szczególnie dbali o swoje zdrowie, interesując się suplementami diety. Pandemia i związany z nią lockdown przymusiła nas wszystkich także do zwiększenia czasu spędzanego w domu, stąd chętniej kupowany sprzęt AGD. Branża sprzedaży bezpośredniej właściwie umocniła się w czasach pandemii i pokazała, że to nadal stabilny biznes nawet w dość niepewnych czasach” – mówi Mirosław Luboń, Dyrektor Generalny PSSB