BIZNESHANDELWyniki branży sprzedaży bezpośredniej za 2020 rok

Wyniki branży sprzedaży bezpośredniej za 2020 rok

Wyniki branży sprzedaży bezpośredniej za 2020 rok

Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej na podstawie danych otrzymanych od firm członkowskich podsumowało wyniki branży sprzedaży bezpośredniej w Polsce za miniony rok 2020. Wynika z nich, że szacunkowa sprzedaż całej branży wzrosła o 2,1% w stosunku do roku 2019, co przyniosło prawie 3,5 miliarda złotych obrotu.

Wśród form zamówień, królowała on-line jako wciąż najbardziej popularna metoda sprzedaży produktów – aż 73%. Następne w kolejności to zamówienia pocztowe (metoda wysyłkowa) – 11,7% oraz te bezpośrednio składane w sklepie – 6%.

Siła relacji

Zdecydowaną większość obrotów wygenerowała sprzedaż indywidualna (sprzedaż pojedynczych konsultantów oraz partnerów poprzez bezpośrednie spotkania lub te on-line) – w roku 2020 ukształtowała się na poziomie aż 91%. Sprzedaż grupowa (poprzez pokazy organizowane w domu i na życzenie klienta) wynosiła już tylko 7%. Z kolei sklepy i centra dystrybucyjne wygenerowały jedynie 2% całości obrotu.

Królują kobiety

W 2020 roku liczba osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej w całej branży wzrosła o 6% w porównaniu z rokiem 2019 – obecnie jest to 987 tysięcy osób. W tej liczbie zdecydowaną większość stanowią kobiety – 82%, mężczyźni – 18%.

Około 20% z ogólnej liczby współpracowników to sprzedawcy, dla których branża jest jedynym lub jednym z głównych źródeł dochodu. Pozostali to osoby traktujące branżę jako zajęcie dorywcze, stali i regularni klienci oraz członkowie rozmaitych klubów klienta. Jeśli chodzi o wiek,  28% sprzedawców to osoby w wieku 35-44 lat, 23% – 45-54 lata, 21% – 25-34 lata.

Najpopularniejsze kosmetyki, ale nie tylko

W 2020 roku najczęściej sprzedawały się kosmetyki (49%), suplementy dietetyczne (21%), a także sprzęty AGD (20%). W stosunku do roku 2019, zauważalny jest także wzrost sprzedaży żywności, napojów (5%) czy książek i zabawek (3%).

„Ubiegły rok w czasie pandemii dla wszystkich był ogromnym zaskoczeniem. Prowadzone do tej pory kontakty konsultanta z klientem podczas bezpośrednich spotkań musiały zostać przeniesione do wirtualnej rzeczywistości. Klienci chętnie korzystali z tej „zmienionej” relacji sprzedaży. Oprócz świetnie sprzedających się kosmetyków, konsumenci szczególnie dbali o swoje zdrowie, interesując się suplementami diety. Pandemia i związany z nią lockdown przymusiła nas wszystkich także do zwiększenia czasu spędzanego w domu, stąd chętniej kupowany sprzęt AGD. Branża sprzedaży bezpośredniej właściwie umocniła się w czasach pandemii i pokazała, że to nadal stabilny biznes nawet w dość niepewnych czasach” – mówi Mirosław Luboń, Dyrektor Generalny PSSB

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

chiny

Chiny: od „cudownego wzrostu” do nowej rzeczywistości

0
Chiny potrzebują nowych źródeł wzrostu – sektor nieruchomości: od bohatera do zera, spowolnienie inwestycji zagranicznych (w grę wchodzą zarówno krótkoterminowe czynniki taktyczne, jak i długoterminowe czynniki strukturalne) Popyt zagraniczny: rola Chin jako krytycznego...