Crowdway.pl zamyka 2020 rok na dużym plusie. Platforma crowdfundingu inwestycyjnego zrealizowała 12 emisji o łącznej wartości 25,6 mln zł. Suma wpłat od inwestorów społecznościowych wzrosła o 140 proc. r/r. Aż 8 zbiórek na Crowdway.pl osiągnęło 100 proc. celu, a wśród nich 4 kampanie o wartości 1 mln euro.
Rynek crowdinvestingu okazał się odporny na pandemię. Na podstawie danych zebranych przez Crowdway.pl, wartość zakończonych kampanii w 2020 roku wyniosła około 81 mln zł. To suma około 50 upublicznionych emisji, promowanych na 5 największych platformach w Polsce.
– Według naszych szacunków suma wpłat od krajowych inwestorów społecznościowych była o ponad połowę wyższa niż w 2019 roku. Zakładamy, że ten trend zostanie podtrzymany w przyszłym roku. Crowdinvesting staje się coraz bardziej znaczącą metodą inwestowania i pozyskiwania kapitału. W skali całego rynku pojawiają się projekty o rosnącej atrakcyjności dla inwestorów pod względem jakości biznesplanu, a także etapu rozwoju przedsięwzięcia – powiedział Marcel Rowiński, dyrektor operacyjny w Crowdway sp. z o.o. (platforma Crowdway.pl).
Na skróty:
Crowdway.pl: skuteczność 88%
Od stycznia do grudnia 2020 r. wartość zakończonych emisji na Crowdway.pl wyniosła 25,6 mln zł wobec 10,78 mln zł w roku poprzednim. Wzrosła też skuteczność zbiórek. Wśród 12 kampanii promowanych przez platformę w mijającym roku, aż dwie trzecie osiągnęło 100 proc. swojego celu. Na ten sukces złożyły się emisje spółek: Kombinat Konopny SA (4,2 mln), Browar Za Miastem SA (4,18 mln zł), Alembik Polska (4,185 mln zł), Tenczynek Bezalkoholowe (4,176 mln zł), All Good SA (Coffeedesk; 2,016 mln zł), Film Rój SA (1,93 mln zł), Akardo SA (1 mln zł) oraz Las Vegans SA (1 mln zł).
– Jako Crowdway.pl pozostajemy konsekwentni w selektywnym doborze projektów. To pozwala nam utrzymywać standard indywidualnego podejścia do emitentów i promować projekty o najwyższym potencjale dla inwestorów. Takie podejście procentuje. Efektywność pozyskiwania kapitału na naszej platformie wzrosła do 88 proc. wobec 51 proc. w roku poprzednim – dodał przedstawiciel Crowdway.pl.
Największe emisje
Według danych zebranych przez Crowdway.pl, na największych platformach w Polsce w 2020 roku odnotowano 8 kampanii, które osiągnęły maksymalną wartość emisji akcji bez obowiązku przygotowania prospektu emisyjnego, tj. 1 mln euro. Aż 4 z nich promowane były przez Crowdway.pl.
Zgodnie z najnowszym Rozporządzeniem PE i Rady UE limit zbiórek zwiększy się z 1 mln euro do 5 mln euro. Przepisy wymagają jeszcze odpowiedniej legislacji na poziomie krajowym.
– Istotne jest nie tylko podwyższenie limitu, bo nowe przepisy mają umożliwić prowadzenie ofert transgranicznych w granicach UE i ułatwić handel akcjami wyemitowanymi w crowdfundingu udziałowym. Należy się spodziewać, że przepisy wejdą w z końcem 2021 roku, ale stworzą ogromne perspektywy dla polskich platform, a także emitentów. W pierwszych miesiącach z podwyższonego progu będzie w stanie skorzystać oczywiście wąskie grono podmiotów, jednak na platformie Crowdway.pl już w okresie 2019-2020 promowane były kampanie, dla których 1 mln euro stanowiło ograniczenie – powiedział Marcel Rowiński.
Nie tylko browary
W 2020 roku wśród kampanii o wartości 1 mln euro przeważały emisje producentów piw rzemieślniczych i alkoholi mocnych, jednak nie tylko one wzbudziły zainteresowanie inwestorów społecznościowych. W listopadzie 2020 r. na Crowdway.pl spółka Kombinat Konopny zebrała kwotę 4,2 mln zł w rekordowe 38 minut od startu zapisów. Uwagę przyciągnęła też emisja akcji Film RÓJ SA, która osiągnęła cel 1,93 mln zł w 38 dni.
– W trudnym okresie pandemii dobrze radzą sobie spółki związane z e-commerce czy gamingiem. Podmioty z tych branż cieszyły się zaufaniem i popularnością wśród crowdinwestorów. Do nich powinny w przyszłym roku dołączyć farmy fotowoltaiczne. Pierwsza w Polsce inwestycja społeczności w film fabularny otworzyła drogę kolejnym produkcjom – zapowiada przedstawiciel Crowdway.pl.