Wywodzący się z Chin, obchodzony 11 listopada “Dzień Singla” to obecnie największy festiwal zakupowy na świecie. Geneza tego święta sięga początku lat 90-tych, kiedy powstało ono jako mniejsza alternatywa dla popularnych Walentynek. W ciągu 30 lat, przekształciło się w globalny festiwal zakupowy. W tym roku wartość sprzedaży może po raz pierwszy przekroczyć bilion juanów. Coraz częściej „Dzień Singla” obchodzony jest także w Polsce i coraz więcej sklepów przygotowało z jego okazji ofertę promocyjną.
Chiński „Dzień singla”, podczas którego wydaje się ponad 130 miliardów dolarów, przebija wartością amerykańskie festiwale zakupowe – „Black Friday”, „Cyber Monday” czy też dni Prime na Amazon. W tym roku jednak, można spodziewać się spowolniania w wydatkach, a sam festiwal będzie testem dla stanu chińskiej gospodarki na kilku płaszczyznach. Pozostaje najważniejsze pytanie o wydatki chińskich konsumentów, które ostatnio uległy zmniejszeniu. Także otwarte pozostaje pytanie o to, jak bardzo może wzrosnąć udział wydatków online w gospodarce (ta już jest w Chinach rekordowa). To wpisuje się w trwającą debatę na temat stopniowego rozluźniania chińskiej polityki „zero covid”, która mocno obciąża gospodarkę.
Według badań, w tym roku 34 proc. chińskich konsumentów planuje wydać w „Dniu Singla” mniej niż w poprzednim roku. Więcej wydatków planuje 24 proc. kupujących. Zaufanie podważa strategia „zero covid” i wielki kryzys na rynku nieruchomości. Wzrost wydatków w tym roku będzie niższy niż zeszłoroczny przyrost o 15 proc., jednak nadal jest szansa by sprzedaż przekroczyła magiczną barierę 1 biliona RMB. Warto pamiętać, że konsumpcja prywatna stanowi tylko połowę chińskiego PKB w porównaniu z 70 proc. w USA, utrzymując niezrównoważone ożywienie gospodarcze. Chiny dominują w globalnej sprzedaży online, której wartość wynosi 3 biliony dolarów rocznie. Według danych firmy eMarketer, sprzedaż online stanowi w tym kraju 50 proc. całej sprzedaży detalicznej. Jest to poziom nieosiągalny na innych rynkach. W Wielkiej Brytanii jest to 35 proc. a w USA tylko 15 proc.. We wrześniu w Polsce, udział ten – według GUS – wyniósł 9,7 proc.
Dwoma największymi graczami z okazji „Dnia Singla” są Alibaba oraz JD.com. Jednak sam festiwal ewoluuje od jednodniowego wydarzenia do kilkudniowego festiwalu. Rośnie także presja konkurencyjna, bo w Chinach pojawiają się dodatkowi rynkowi gracze, od Vipshop po Amazona. A aż 37 proc. konsumentów planuje zakupy na pięciu lub więcej platformach zakupowych. Rozwijają się także technologie stosowane przy okazji tego dnia, od streamów na żywo wspierających sprzedaż, po coraz popularniejsze zakupy w VR. Ekspozycja na szeroko pojęty rynek e-commerce w Chinach i na świecie można uzyskać poprzez Smart Portfele eToro @ShoppingCart oraz @ChinaTech.
Paweł Majtkowski, analityk eToro w Polsce