wtorek, 15 kwietnia, 2025

Dzień Singla – czy Chińczycy wydadzą bilion juanów?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Wywodzący się z Chin, obchodzony 11 listopada “Dzień Singla” to obecnie największy festiwal zakupowy na świecie. Geneza tego święta sięga początku lat 90-tych, kiedy powstało ono jako mniejsza alternatywa dla popularnych Walentynek. W ciągu 30 lat, przekształciło się w globalny festiwal zakupowy. W tym roku wartość sprzedaży może po raz pierwszy przekroczyć bilion juanów. Coraz częściej „Dzień Singla” obchodzony jest także w Polsce i coraz więcej sklepów przygotowało z jego okazji ofertę promocyjną.

Chiński „Dzień singla”, podczas którego wydaje się ponad 130 miliardów dolarów, przebija wartością amerykańskie festiwale zakupowe – „Black Friday”, „Cyber Monday” czy też dni Prime na Amazon. W tym roku jednak, można spodziewać się spowolniania w wydatkach, a sam festiwal będzie testem dla stanu chińskiej gospodarki na kilku płaszczyznach. Pozostaje najważniejsze pytanie o wydatki chińskich konsumentów, które ostatnio uległy zmniejszeniu. Także otwarte pozostaje pytanie o to, jak bardzo może wzrosnąć udział wydatków online w gospodarce (ta już jest w Chinach rekordowa). To wpisuje się w trwającą debatę na temat stopniowego rozluźniania chińskiej polityki „zero covid”, która mocno obciąża gospodarkę.

Według badań, w tym roku 34 proc. chińskich konsumentów planuje wydać w „Dniu Singla” mniej niż w poprzednim roku. Więcej wydatków planuje 24 proc. kupujących. Zaufanie podważa strategia „zero covid” i wielki kryzys na rynku nieruchomości. Wzrost wydatków w tym roku będzie niższy niż zeszłoroczny przyrost o 15 proc., jednak nadal jest szansa by sprzedaż przekroczyła magiczną barierę 1 biliona RMB. Warto pamiętać, że konsumpcja prywatna stanowi tylko połowę chińskiego PKB w porównaniu z 70 proc. w USA, utrzymując niezrównoważone ożywienie gospodarcze. Chiny dominują w globalnej sprzedaży online, której wartość wynosi 3 biliony dolarów rocznie. Według danych firmy eMarketer, sprzedaż online stanowi w tym kraju 50 proc. całej sprzedaży detalicznej. Jest to poziom nieosiągalny na innych rynkach. W Wielkiej Brytanii jest to 35 proc. a w USA tylko 15 proc.. We wrześniu w Polsce, udział ten – według GUS – wyniósł 9,7 proc.

Dwoma największymi graczami z okazji „Dnia Singla” są Alibaba oraz JD.com. Jednak sam festiwal ewoluuje od jednodniowego wydarzenia do kilkudniowego festiwalu. Rośnie także presja konkurencyjna, bo w Chinach pojawiają się dodatkowi rynkowi gracze, od Vipshop po Amazona. A aż 37 proc. konsumentów planuje zakupy na pięciu lub więcej platformach zakupowych. Rozwijają się także technologie stosowane przy okazji tego dnia, od streamów na żywo wspierających sprzedaż, po coraz popularniejsze zakupy w VR. Ekspozycja na szeroko pojęty rynek e-commerce w Chinach i na świecie można uzyskać poprzez Smart Portfele eToro @ShoppingCart oraz @ChinaTech.

Paweł Majtkowski, analityk eToro w Polsce

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

W ten weekend sklepy czeka prawdziwy szturm. Polacy ruszą na świąteczne zakupy

Według sondażu, tradycyjnie najwięcej Polaków wybiera się na świąteczne...

Podobne tematy

Euro kontratakuje, dolar pod presją. Czy kurs dolara spadnie poniżej 3,75?

Euro kontratakuje. Czy będzie nowy szczyt na notowaniach głównej...

Giełdy rosną, złoty mocniejszy. Cła (chwilowo) mniej straszne

Z cłami jest powoli tak, że niedługo będziemy się...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Cisza przed kolejną burzą? Rynki stabilizują się po nerwowym otwarciu tygodnia

Media biznesowe są zalane artykułami o cłach. Sytuacja wygląda,...

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...

Chińskie grupy cyberszpiegowskie w natarciu. Na celowniku dyplomaci z Europy Środkowo-Wschodniej

Powiązana z Chinami grupa cyberprzestępców MirrorFace zaatakowała jeden...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie